Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Nostalgitripp

Nostalgitripp

Vi satt här, jag och frun och pratade om saker som vi 40-talister växte upp med. Raketost är ju en klassiker som försvann i slutet på 70-talet. Kobratelefonen likaså. Men jag kom plötsligt på Purex. Såg ut som en chokladkaka men var proppad med laxermedel. Undrar vad den produkten tog vägen. Fast det var ju en riktig skitprodukt.
Någon som kan hjälpa till med vår nostalgitripp. Vad minns du för produkt från unga år?
Antal svar på detta inlägg: 48
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

GÅTA: "FRÅN FÖRSTA TILL DEN SISTA"
om ingen kommer ihåg, fråga mig i morgon, måndag.
(nån kommer säkert ihåg...)
Tulo, den lilla halsläkaren, kommer ni ihåg den?
Jaaadå till allihopa
Annons
Som fd. tjuvrökare kommer jag i håg. BOY i kursiv stil....
Vilket man gärna översatte till 1304. (tiopack)
Jag tänker tillbaka. Men Raketosten blir min favorit. Ni som inte vet vad det handlar om. Här får ni länk.

Dom kan åka till månen men inte fixa så att Raketosten blir lönsam.
Ha,ha! Den grejen går jag inte på. Ring TetraPack. Dom fixar det på
3 dagar.

Det är ju samma grej som mjölkpaket.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raketost - 16k -
Från bioreklamen:
Den gula hinnan det är känt
den borstas bort med Pepsodent.
Alcro köksfärg: "Det är fult att inte måla"
Känt folk röker Kent.
Eller reklamen från Radio Nord:
Broddmans, Broddmans, Broddmans
Varför säger du Broddmans tre gånger hela tiden, tre gånger hela tiden tre gånger hela tiden
Tre butiker.
Är det någon här som kommer i håg och är uppväxt i ungdomen med fotogenlampor över köksspisen och matbordet.
Sedan kom karbidlampan. Karbiden gick utmärkt att göra små bomber med. De smällde högt i alla fall.

Min mamma tvättade alltid våra kläder i Surf det var det enda tvättmedel som kunde få våra kläder rena sa hon. Golven skurade hon med Tomteskur.
Visst fanns det väl någon slags dryck som hette Tomtebrus? Men var det en läskedryck eller var det ett pulver som man blandade i vatten?
Hej Viktor. Tomtebrus kommer jag mycket väl ihåg en liten påse med pulver man blandade i vatten. Billigare än läsk så det fick vi när jag var liten. Men gott var det .Antagligen va det alldeles för mycket tillsatser för att det skulle få säljas idag.
Filmisar och tomteklubbor......får mig att tänka på tiden då jag var liten!!

Tomteklubbor går ju att få tag på idag, bra tycker jag, då kan jag ju få
uppleva en nostalgitripp lite nu å då......

"Rymd" är ju en annan produkt som fanns när jag var liten, ett pulver som blandades med vatten och vips så hade man en läskande dryck men, den förbjöds pga nåt medel.......cyklamat hette det visst.


//Mimmi

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem