Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Nostalgitripp

Nostalgitripp

Vi satt här, jag och frun och pratade om saker som vi 40-talister växte upp med. Raketost är ju en klassiker som försvann i slutet på 70-talet. Kobratelefonen likaså. Men jag kom plötsligt på Purex. Såg ut som en chokladkaka men var proppad med laxermedel. Undrar vad den produkten tog vägen. Fast det var ju en riktig skitprodukt.
Någon som kan hjälpa till med vår nostalgitripp. Vad minns du för produkt från unga år?
Antal svar på detta inlägg: 48
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Rökning förbjuden!
Men ändå - jag och en kompis köpte 2 (två!) Bill och rökte i ren protest i en park. Sen blev det inget mer rökning för min del. Mådde så pyton och det var nog bra det.
En gammal möbel med grammofon och radio, det var status det! Där spelades det för fullt och skivorna trillade ner med en duns. Jag har för mig att man kunde ladda tre skivor åt gången. Vinylskivor alltså. Vilken rikedom!!!!
Jösses så länge sedan. Barnbarnen tror att jag levde på stenåldern!
Och det ligger något i det - eller hur?
Veckopeng var det inte tal om. Det fanns knappt pengar till mat. Ville man ha pengar till godis så fick man springa runt till telefonkioskerna och lyfta på golvtrallen och hade man tur hade någon tappat en 10-öring. Då kunde man köpa två 5-öres kola som fanns i olika smaker och hade olika namn som jag tyvärr har glömt nu.
Tomteklubbor har jag inte hört talas om vad var det mimmi?
Filmisar höll man ju på med och bytte, synd man inte sparat några.
Tomteklubborna minns jag. Fanns det inte en chokladkola med brunt papper som var populär, kommer inte ihåg namnet, rex eller nåt sånt.

Jag minns underkjolarna som skulle vara stärkta. För att ringa lyfte man luren o en telefonist svarade o man kopplades fram efter att sagt ett nr.
Annons
Här kommer den verkliga nostalgitrippen.
Den här historien är jag uppväxt med. Hört den många gånger.

Min Mor när hon var liten flicka hittade en guldtia. Jo sådana fanns i början på förra seklet. Hon gick till affären och ville köpa godis. Men handlaren sa, gå hem och hämta Din pappa, så kommer Ni tillbaka hit båda två. Min mamma som trodde hon gjort något dumt var väldigt nervös, men gick hem och nämnde detta för sin pappa.
När de kom fram till affären, sa handlaren sålunda.
Detta är en guldtia och Du min gode man Oskar, så hette min morfar, får välja varor här i butiken för en hel vecka till Din familj, och Du min flicka ska få den största godistrut Du någonsin skådat.

Man kan undra varför denna generositet från handlaren. jo guldtian, den ville han under alla förhållanden behålla, för han ansåg att detta var ändå en god affär för honom. Guldtior var på den tiden en väldigt sällsynt myntfot. Jag tror än i dag, att min morfar blev lurad på konfekten.
Sitter och tänker tillbaka.

Jag började tidigt som tidningsförsäljare på söndagar. Jag fick en artikel i GP.
Sveriges yngsta tidningsförsäjare kan inte räkna. Troligen var jag 5-6 år.

Jag kunde inte växla pengar. En tidning kostade 15 öre. Någon betalade med en 50-öring. Jag sträckte fram handen med allt jag hade i växel. Ta själv tillbaka för jag kan inte räkna.

Dom tog i sämsta fall allt dom skulle ha. Men oftast tog dom bara en 25-öring tillbaka.

Jag tjänade alltså 10 öre bara i tips. Av GP fick jag 2 öre.

Jag avancerade med åren till kolpotör som det heter. Men det blev konstiga tider. Småpojkarna blev så bortskämnda med veckopeng.

Men jag kom ihåg en av mina pojkar. Tommy. Normalt var 100 tidningar. Han grejade 300. Men han var äckligt trevlig och på bettet.
Sofus! Vilka goda klubbor. Det finns inte dess like idag. O jösses så godissugen jag blev.
När jag var på gymnastikläger en sommar på tidigt fyrtiotal på Malmahed utanför Malmköping i Södermanland. Kund man i kiosken köpa en päronglass som ja senare aldrig kunnat få tag i. Den såg ut som en "Sandwichglass" av i dag och var grön och grynig i koncistenen.
Jag minns att efternamnet på tillverkaren var "Sverige". Eller var det kioskägaren, där sviker mitt minne. "Kalle Sverige" kan det vara. Någon som vet eller kommer ihåg.
När pengarna började ta slut blev det randig Stomatol (tandkräm)
att slicka i sig, den var billigast.

Rival och Dixi hette två sorters kola. En var gräddkola och den andra choklad. Sen fanns det en tablettask som hette Pelle Svanslös-kulor. Jag undrar om det inte var en liten berättelse på varje ask.

Lyckoslanten var en tidning man fick i skolan. Läraren hade en sparbössa med en massa numrerade fack där varje fack hade en egen myntspringa och varje barn sitt eget fack. På lördagarna fick man stoppa ner en slant i myntspringan till sitt fack och så fick man en liten frimärksstor bild inklistrad i sin sparbanksbok. Slanten hade man så klart tagit hemifrån .

Försöker att ladda upp en bild men, det funkar inte, har sparat den i både gif och jpg.....hur göra???

Och gymnastikskorna, dom blåa det fanns väl bara en sort.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem