Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Nostalgitripp

Nostalgitripp

Vi satt här, jag och frun och pratade om saker som vi 40-talister växte upp med. Raketost är ju en klassiker som försvann i slutet på 70-talet. Kobratelefonen likaså. Men jag kom plötsligt på Purex. Såg ut som en chokladkaka men var proppad med laxermedel. Undrar vad den produkten tog vägen. Fast det var ju en riktig skitprodukt.
Någon som kan hjälpa till med vår nostalgitripp. Vad minns du för produkt från unga år?
Antal svar på detta inlägg: 48
Sidor: «1 2 3 4 5

Ninan! Så roligt att "se" Dig igen. Det var länge sedan.
Dessa godsaker var härliga, som inte finns längre - tyvärr!
På något vis kändes godis "äkta" på den tiden, nu är åtminstone jag lite skeptisk till allt godis. Bl a med tanke på allt "kemiskt" eller vad det är som de tillverkas av.
Har roliga minnen från mina första 6 år, då vi bodde på Källsprångsgatan 1 i Göteborg. Pappa var lärare på Chalmers Tekniska Högskola och jag hade vid 6 års ålder (1950) 3 yngre syskon. Från 3 åå var det dagis som gällde och pappa lämnde mig vid dagis Gullhedstorget. Inte var det mycket till akiviteter på den tiden så jag gick ner på stan och kollade. När klockan var 16 var jag tillbaka utanför dagis och så höll jag på tills det sprack.
Kommer mest ihåg Merklintåg som jag fick i julklapp av min morfar o mormor.
På 50-talet hade vi flyttat till Örebro och där var det vintrar. Började med backhoppning 1954 och segelflygning 1959.
Vi kollade Sputnik 1 på kvällarna 1957 och den 26/6 1959 glömmer jag aldrig då Ingo (The Champ) vann sin första match. Folkskola sk B-A klass där vi gick från klass 2 till 6 i samma sal. Sedan realskola & tekniskt gymnasium. 1958 hade vi ett popband och spelade på skoldanser.
Sedan kom jazzen in i mitt liv och 1958 hörde jag Sonny Rollins på Stockholms Koncerthus.....fångad...Så följde medicinska studier så var man vuxen. Oj vad tiden går.
Minns gjorde jag Bill, Roy o Boy cigg. som man kunde köpa per styck och så alla brudar....
Gomorron! En bild på tomteklubbor finns nu i bildgalleriet.
Annons
Tomteklubborna nådde nog aldrig Gotland eftersom jag inte har något minne av dom. Dumleklubbor däremot, men det var nog längre fram i tiden, kanske finns dom fortfarande?
Bronzol minns jag som utfyllnad i cigarettautomaterna. Man köpte cigarettpaketet men i stället för att får pengar tillbaka fick man ett rör Bronzol på köpet. Tanken var kanske att cigaretterna och halstabletterna skulle motverka varandra.
I alla fall vi som var unga killar på den tiden minns väl Alfa tablettaskar, innehållande tabletter och bilden på en fotbollspelare, det var mitt första samlar objekt.

Och så minns ni väl den oerhört vågade tidningen Piff med lättklädda tjejer
Jag har faktiskt inget minne heller av tomteklubborna, hittade bara den här bilden. Men det mesta av allt annat som det pratats om minns man. Tror jag betalade 25 öre för de två första cigaretterna, Bill och John Silver var populära märken, Camel lite finare. Angående Piff, arbetade i kiosk i mitten på femtio-talet då blev det lite då unga (snygga) killar kom och köpte den och andra liknande tidningar!
Vilka fina saker å minnen ni räknar upp här. Man är nog inte så gammal iallafall. Men jag minns dom förtretliga sockiplast samt lite serietidningar såsom Buffalo Bill-modesty Blaise- Akim ock mandrake. Vet inte om dessa finns idag. Sen kommer jag ihåg 10 öres godis.
jigsaw
Du är några år äldre än min son. En nostalgitripp för honom är hans första dator, en Amiga. På den tiden när han var barn begrep jag just ingenting av datorer men man lär sig med åren. Jag tror faktiskt min son har sin Amiga kvar av nostalgiska skäl.

Sida:
« 3 4 5


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem