Söndag 19 maj 2024 vecka 20
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Liv utan barn?

Liv utan barn?

Listan kan göras lång när det gäller skäl till varför jag inte vill ha barn och nästan varje dag utsätts jag för dessa skäl. Men det är mitt val.

Att ett stadigt par med ett bra ekonomiskt förhållande skaffar ett barn kan jag förstå, men sedan är det för mig otroligt att inte fler väljer att adoptera. Varför föda fram fler barn när det finns barn som inget annat hellre önskar än att få en familj???
Många verkar också tycka att ett barn är lösningen för ett trassligt förhållande. Barnbidraget ska ibland täcka kostnader som inte a-kassan kan göra. Barn skaffar barn.

Skaffa utbildning och jobb först och hjälp sedan världen överleva, adoptera mera!

//H
Antal svar på detta inlägg: 37
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

Det var en marig tråd.

Adoptera är väl OK, om man håller sig inom samma land.
Men att adoptera från främmande land är nog lite lurigt.

Så tycker jag.
leiake!

En undran...vad menar du med att det är "lurigt" att adoptera från främmande land?
sofus!

Det vågar jag inte kommentera.

Men att adoptera barn från en annan kultur är nog ett vågspel. Det är nog mycket "trubbel" på vägen.

Men jag ser på TV hur dessa barn artar sig bra. Det sista jag såg var en svensk
kines som hälsade på sin farbror i Kina.

Det var faktiskt riktigt bra.



Annons
Dom som inte kan få barn får ju stå jättelänge i kö för att få adoptera. Inte så kul för dom om en massa människor som kan få barn skulle välja att adoptera istället. Sen kostar det väl minst ett par 100000kr att adoptera.

Om man nu är kvinna och kan föda barn själv,Varför ska man då adoptera?
Ditt val Helen78 är att inte föda egna barn!
Sedan att Du förordar andra att göra det samma,
för att det finns barn som man bör adoptera.

Om Du nu vill rädda dessa barn, hur många har Du
själv adopterat eller planerat att göra !

De flesta kvinnor önskar inget högre än att få föda
ett barn, men kan av skilda skäl inte få egna barn,
där är en adoption ett bra alternativ!

Lyckan att fä föda ett eget barn kan bara en mor
känna, men delar den gärna med fadern!
Jag sa just det att det är mitt eget val och jag förordrade inte alls att andra skulle göra det samma. Jag vill enbart vara barnfri för att jag inte gillar barn.

Att adoption kan vara krångligt och byråkratiskt förstår jag, men då är det ju systemet som borde ändras på. Skrev också att jag är förstående när det gäller första barnet men tycker det är synd att folk skaffar MÅNGA barn själva när det finns så många föräldralösa ute i världen.

Men "pensionär", du har rätt i att de FLESTA kvinnor inget hellre önskar än att föda fram ett barn själv och jag säger grattis och lycka till till dom. Själv är det för mig helt otänkbart.

//H
tror att förändring/attityd i nativitet på de orter som har överbefolkat, borde ge mer resultat än att adoptera.

det är en illusion att tro att man kan adoptera bort missären som redan finns på de plattserna i världen.
där fler barn är en trygghets garranti för föräldrarnas ålderdom.
eller fattigdom blir orsaken för ensamstående mödrar.

så Hellen78 , jag håller inte med att man räddar världen , genom att adoptera.
endast den individ man adopterar får man till att byta referencer för.
och det kan ju vara hedervärt i sig.
Å så bara att säga att man inte gillar barn..!!?? fundera på ett besök hos en psykolog du flicka lilla innan det är försent!! du verkar lite vilse..
Håller med lazze, man kan ju fråga sig vad som ligger bakom ditt ställningstagande, man kan ju bara spekulera?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem