Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Pirate bay

Pirate bay

hej på er alla vill bara få en bild av vad ni tycker om sk. illegal nedladdning, nu lever vi ju i datoråldern och visst man kan ladda ner mycket på kort tid. Men är det rätt att bara stänga ner en sajt för det eller beror det på att dom höga herrarna i detta land inte vet hur dom ska hantera situationen, själv tycker jag att kalla det kriminellt är fel använder nog uttrycket civil olydnad för visst lever vi i en demokrati eller??? tacksam för svar och en trevlig vecka på er alla
Antal svar på detta inlägg: 43
Sidor: 1 2 3 4 5 Nästa »

Morsning & God Bye

[www.metro.se/2009/08/24/23964/pirate-bay-har-stangts-ner-efter-hot-/] ..

ev. klipp & klistra
Försökte makulera men gick inte.
Om Du är nyfiken!? Googla: artistnamn, film eller låt, album tillsammans med torrent så kommer din nyfikenhet att stillas promt.
Man kan alltid titta, det är inte kriminellt


http://www.metro.se/ leta upp artikeln
Annons
reptil!

Du skriver själv "illegal nedladdning".

Det är alltså olagligt. Det låter inte bra. Finns inte en regering på detta klot som kan acceptera sådant.

Tänk om du får inbrott och dom "snor" din dator+TV och barskåp. Du ringer polis och försäkringsbolag. Dom säger:

-Det bryr vi oss inte om.
En stöld är alltid en stöld oavsett om vi är i "datoråldern" eller "stenåldern"
Det är en viss skillnad på stöld och kopiering. Filmbolagen, musikbolagen... blir ju inte av med originalmaterialet utan dom (som dom påstår) säljer mindre, vilket är fel för många efter att dom har laddat ner en kopia går och köper samma sak på grund av kvalitén, vilket dom kanske annars inte hadde köpt om dom inte hadde förhandskollat på materialet (man köper ju inte gärna grisen i säcken, inte jag i alla fall)

Ska jag till exempel köpa en begagnad bil så vill jag ju förs kontrollera den och provköra den innan jag köper den så att det inte blir bortkastade pengar.

Samma sak med en film, jag vill veta om det är värt att lägga 300 kr på filmen innan jag köper den, om jag köper den utan att ha set den och sedan inte tycker om den så är det ju bortkastade pengar ..... hadde jag direkt bränt upp slantarna så hadde jag i alla fall sparat in några kronor på slitage av skorna ...

Skivbolag/Film/Spelindustrin ljuger enbart. Dom skyller dom höjda priserna på att vi piratkopierar.. Men vad gjorde t.ex. Viasat när det nya krypteringen som man ännu inte lyckats knäcka kom i kraft? Ja inte sänkte dom priserna iallafall..

Deras motto blev istället: "MOAHAHAHA, nu kan vi höja priserna avsevärt, när ingen kan se på våra kanaler gratis."

Sen har det varit lite missvisande information om hur pass dåligt betalt Spotify ger artisterna.. Men det är inte sant över huvud taget. Spotify ger inte en krona till artisterna, utan till deras skivbolag. Det är helt enket skivbolagen som ger artisterna en väldigt liten del av kakan.
Illegal fildelning är ett skitbrott ungefär som att planka på tunnelbanan.
Om någon tjuvlyssnar lite på musik, ser en film eller de senaste avsnitten av någon tv-serie utan reklam, så är det inte hela världen?
Stöld säger vissa, men hur kan det vara det? om inget blir stulet, däremot förlorar de reklamintäkter som hamnar någon annanstans.
Problemet är att det är så omfattande att politikerna anser sig vara tvugna att stifta speciallagar för att komma åt det och göra mediekartellen till viljes.
Trots att skivbolagen och filmindustrin redovisar rekordvinster år efter år.
De vill promt kränga cd och dvdskivor fast mediet känns lika dött som färdiginspelade kassetband gjorde för 10 år sedan.
Medieindustrin borde själva skapat Spotify för länge sedan, istället för att gå i krig mot sina kunder.

Stor skandal med jävig åklagare, husransakan hos internetleverantör,mutad polis och nya speciallagar har gjort att vi fått ett nytt parti i EUparlamentet.

Piratbaykillarna har ju bara satt upp en sida där folk kan länka till material som ofta är upphovsrättskyddat men samma saker kan du även hitta med Google.
Många använder sidan till att marknadsföra sig själva på, musiker och författare som vill dela med sig av sina verk.
Fildelning och länkning är inte förbjudet i sig, men länka inte till något som medieindustrin anser sig äga, då kan du få skaka galler och betala miljonbelopp i skadestånd.
Och medieindustrin äger större delen av vårt västerländska kulturarv.
Det stora brottet är den kartellbildning vi ser och som vårt konkurrensverk blundar för.
Jag har aldrig sett något film eller skivbolag priskriga eller konkurera med bättre kvalitet etc.
Försök att hålla denna tråden ifrån beskyllningar i olika riktningar.

den agresivitet som en del för , får ni ta på andra forum

och håll isär , illegal fildelning och fildelning i övrigt, det är olika
handlingar.

försök att driva utvecklingen framåt istället för att blicka bakåt.

vh /göcke
The Pirate Bay länkar inte enbart till upphovsskyddat material därför måste det vara fel, om inte olagligt, att stänga sajten. Det finns gott om artister som inte är så kända som använder TPB och youtube för att marknadsföra sig själva.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem