Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Pirate bay

Pirate bay

hej på er alla vill bara få en bild av vad ni tycker om sk. illegal nedladdning, nu lever vi ju i datoråldern och visst man kan ladda ner mycket på kort tid. Men är det rätt att bara stänga ner en sajt för det eller beror det på att dom höga herrarna i detta land inte vet hur dom ska hantera situationen, själv tycker jag att kalla det kriminellt är fel använder nog uttrycket civil olydnad för visst lever vi i en demokrati eller??? tacksam för svar och en trevlig vecka på er alla
Antal svar på detta inlägg: 43
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Lite perspektiv på ämnet: http://www.va.se/asikter/bloggar/natet/2009/08/25/ett-hart-slag-mot-det-fria/ Klipp & klistra om nödvändigt.
När det gäller musik så är min åsikt den att artisten blit utnyttjad av skivindustrin och skivindustrin blir utnyttjad av illegala fildelare. Om jag vore artist så skulle jag se skivor enbart som en möjlighet att göra reklam för mig själv (kanske genom radio och TV) och sedan ägna mig åt livespelningar och tjäna mina pengar på detta vis. För tyvärr så finns det alltid dom som ska profilera sig på andra. När det gäller film och andra nerladdningsbara tjänster tycker jag nog att man ska betala för sig om man inte kan skydda materialet på annat vis. För vad ger dig rätten att använda dig av annans upphovsskyddade material. Bara för att det har ett lågt straffvärde så ger det dig inte rätten att begå en kriminell handling. För det är det allt handlar om. Om du som grundarna av Pirate Bay befrämjar ett brott så är du också delaktig i handlingen.
Man får ladda ner en låt eller film om den är för eget bruk. Så har jag fattat det.
Men inte i massupplaga och sedan leverera till allt och alla.

Lagen säger:

"Härigenom kan abonnenten bakom omfattande upp- eller nedladdningar avslöjas.

Är det däremot endast fråga om nedladdning av några få verk kommer avvägningen i normalfallet att leda till att integritetsintresset överväger och att uppgifterna alltså inte ska lämnas ut."

Laddar ni ner för eget bruk och i vettiga volymer ,så lämnas inte ert IP-nummer
ut. Då kan ni inte bli dömnd för detta brott i alla fall.

Annons
Som tidigare skrivits här kommer inte någon av ISP att lämna ut IP nummer till någon som laddar ner.
Fildelning har jag inte sysslat med sedan Napsters tid,då laddade man ner så mycket man kunde ,fast det mesta var ju musik som man inte lyssnade på
Nu finns ju Spotify så nu kan man ju spela in så mycket musik man vill och behöver inte längre några fildelningsprogram
Läsvärt!
http://nyhetskanalen.se/1.1160442/2009/08/25/sabotage_mot_tp
b_s_operator
Hur gör du Vargo när du spelar in från Spotify ?
Från en dator till Audacity på en annan dator
Går det inte på samma dator jag har bara en?
Fajjer

Har du inte hört talas om Dreambox och cardsharing........

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem