Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: TV, film och musik

Fildelning

Fildelning

jag såg att hemmakväll skulle ha hutlösa 349kr för en säsong av familjen macahan, en serie från 1978. inte undra på att folk laddar ner från internet
Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

göcke
Ursäktar ingen för att jag laddar ner , vi har ju LIMEWIRE som också är ett nedladdnings program och som ingen klagar över !!!!!!!!!!!!

köper heller ingen fjant flat tv för 7000kr ,anser att de pengarna kan gå till vettigare saker

Och vad då sno ?? varför är då det lagliga nedladdnings sidor på nätet???
man snor väl även där ??

Men det alla tror att det bara är "the piratebay " som man kan ladda ner ifrån ,fel fel fel , då anser jag att spotify+voodler är samma sak ,man betalar för att sno musik ,eller tänker jag fel där ???

Nej jag både laddar ner och KÖPER musik via nätet , man kan hitta bra musik på olika sidor från utlandet mm
Det här tycker jag passar in i denna debatt
http://www.youtube.com/watch?v=l_E8llDd8d8
Om jag bygger ett fönster och nån snor det då är det stöld.

Om jag bygger ett fönster och nån fotar det med digitalkamera och bygger ett likadant då är det kopiering.

Om kompositören bygger en låt i sin dator och nån bryter sig in och snor filen då är det stöld.

Om nån kopierar kompositörens låt då är det kopiering inte stöld.

För att du ska kunna skydda ditt fönster mot kopiering måste du speciellt ansöka om detta skydd, det räcker inte med att bara skriva att man har upphovsrätt till det här fönstret.

Musikkomposition har automatiskt skydd utan att man behöver ansöka om det. Ingen kontrollerar om kompositören har själv har tagit små snuttar från andra olika låtar och satt ihop till en ny.

Bara lite funderingar på det här med stöld kontra kopiering.

Jag kopierar det jag behöver ha från nätet. Hittar jag det gratis så tar jag det, annars så betalar jag.

Annons
pedhan , tänkvärt
men i mina ögon är det likväl stöld om man har som argument att det är hutlöst dyrt, därför så kopierar jag det någon annan har knäckt kopieringsskyddet på.
Du kan ju knappast ta den materiella CD/DVD skivan,
när det är elektroniska kopior som vi jobbar/delar med oss på internet.
Så nog är det hårklyveri på högsta nivå.
och knappast någon ursäkt för att det skall få fortgå.

ju snabbarae alla kan hitta en gemensam lösning på detta
ju bättre för hela internet och andra brancher.
Göcke:

Jag vet inte om du läst om Creative Commons men om du har gjort det så undrar jag vad du tror om den lösningen?

http://www.creativecommons.se/

Andra licenser som finns är ju GPL och Copyleft.

Några åsikter om dom?
...en poet då som skriver dikter som andra läser upp vid olika tillfällen.
Hur skall en sådan person skyddas och få betalt för det han gör?

Nä, jag tycker artisterna skall sluta gnälla över hur mycket pengar de förlorar och sätta igång och jobba istället. Hitta andra sätt att tjäna pengar på än bara cd-skivor. Ett tips bland flera är att de turnerar mer. Det är ju svårkopierat.

Gällande Microsoft så hade de nog aldrig varit så stora som de är idag om det inte hade varit pga piratkopieringen som har hjälpt till att sprida deras programvaror... Hur är det nu. Bill Gates är väl fortfarande en av de rikaste personerna i världen så hur stor skada har det gjort honom rent personligen?
Jag ser positivt på allt som har att göra med
att de som skapar kan få ersättning,
sen spelar det ingen roll hur det utformas,
bara det i slutänden är positivt för alla.

Just nu måste det testas fram möjligheter, marknaden kommer
att visa vilka som är bra eller dåliga. och vilka som är genomförbara.

Till och med de som jobbar i Linux värden får ersättning på olika vägar,
för det de lägger ned i arbete.
Även om vi där anser oss ha det gratis. genom olika licensregler

Så hela denna tråd , bör alltså blicka framåt och inte slå frivolter bakåt
som jag tror många gör, i denna fråga.

Den infekterade värd vi hade förut, måste bytas i en mer mognare syn
på hur vi skall kunna jobba i syber rymden.
Så klart skall ingen gå och samla på burkar och vara hemlös bara för att man vill arbeta med kultur av olika slag...

Göcke: Du får gärna utveckla vad du menar med dina två sista stycken. Jag förstår inte riktigt vad du menar med frivolter och infekterad värld
andreas , läser du eller sjunger , så tolkar/framför du andras verk
liknelsen haltar.
annars så finns det regler där också

frivolt är ett utryck för att man studsar/reagerar för att andra har en annan åsikt. och samtidigt tar till gamla klychor. helst då mot etablisimanget.

Du nämner MS som argument, du glömmde att de som betalar , betalar även för de som kör mörkat. osv.
Det du även säger med det argumentet är , att det är fult att tjäna pengar.

Men ingen ifrågaätter att de som Jobbar med Linux tjänar pengar osv.

Det finns alltså två sidor i detta.
och skall vi lyckas , måste vi samsas
det går inte att köra ned huvudet i sanden och tjura
Nej, jag tycker absolut inte att det är fult att tjäna pengar. Jag förstår inte var du läser det någonstans?

Vad jag menar är att med hjälp av fildelning/kopiering har MS ju fått en god spridning på sina program och upphovsmannen har ju många fler miljarder än vad du och jag har tillsammans. Vi som köper våra licenser (vi har faktiskt köpta licenser på samtliga datorer i min familj) betalar ju inte bara för de mörkade licenserna utan bidrar ju också till till de MS-anställdas löner ink. mr Gates.

Samsas måste vi göra, det är självklart, men jag tror inte man kan förhindra teknikutvecklingen. Tekniken för att dela filer finns och nu måste musik/filmindustrin hitta nya vägar att gå för att tjäna pengar.
Att jaga människor som fildelar kommer enbart utveckla sätt man kan gömma sig på, vilket även kommer gynna de personer som sysslar med, i mina ögon, betydligt allvarligare brott som t.ex pedofiler.

Det jag skrev om poeten var för övrigt ingen liknelse utan en fråga... Frågan är: Hur får poeten betalt för sina verk? Jag antar att de flesta poeter också vill ha så mycket betalt som möjligt för det de har åstadkommit... Inte heller deras önskan om att vilja tjäna pengar tycker jag är ful...

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem