Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

OCR-Nummer

OCR-Nummer

Jag hatar dessa lååååånga ocr-nummer! Krångligt så det förslår.

Man får sitta och dubbelkolla hela tiden.

Vad händer om man slår en siffra fel? Går pengarna i väg på annat håll? Och jag får kravbrev. Kanske kronofogen?

Det måste väl gå att lösa på ett enkelt sätt?
Antal svar på detta inlägg: 35
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

Thomas2 !

OCR nummren är inget annat än en jäkla lång radda nummer med faktura nr. eller

andra nummer som gör att det blir rätt. Dom 3 sista siffrorna är kontroll siffror.

Läs gärna nedanstående.

http://korta.nu/qonlm


Tack musse. Det går alltså inte att slå en siffra fel, fö då går det inte i väg?

Varför har ingen infomerat mig om detta? Jag har haft ett jäv.. jobb med varje faktura
Rent teoretiskt så skulle man ju kunna slå fel nummer och råka träffa ett annat men sannolikheten är minimal ( typ Harrisburg).

Ett tips för att underlätta är att på fakturan dra ett vertikalt streck mellan var fjärde siffra för att underlätta läsningen. Det gör jag med varje faktura jag får annars blir det bara som en gröt för mig.

/B
Annons
Det finns jättebra OCR scanners på marknaden. En liten penna som man drar över OCR numret och sen är det bara lägga in numret dit man vill.
Det går inte att göra fel med OCR-nummer. Jag har försökt flera gånger.Det är lika svårt som att köpa alkohol på söndagar på systemet. Det går inte.

Ni hänger inte med i utvecklingen förstår jag. Det finns något som heter E-faktura.
Det har jag hos Swedbank. Lättare än så går det nog inte att betala en faktura.
Prova detta och var inte rädda. Man bockar för betalning när fakturan kommer och den betalas då på utsatt datum.

Får ni fakturan den 5:e oktober och sista betalningsdag är 31 Oktober så sätter ni
en bock och signerar att betalning skall ske. Saken är klar. Konstigt nog så fungerar det perfekt. Banken kan skilja på helger och ändrar datum perfekt.

Dom vet hur många dagar det är i varje månad.

http://korta.nu/4l2tm

Telia är lite luriga med sina fakturor. Dom skickar ut fakturan 6 veckor innan förfall.
Undrar varför. Dom vill luras, givetvis.
Nu har jag beställt E-faktura,så slipper man detta ocr-skrivande!!
Hoppas det funkar nu!!
Leiake!!

Jag har redan fått fakturan i brevlådan! Ska vara betald den 31/10

Fråga! Kommer den in på e-fakturan ändå? I så fall slänger jag pappersfakturan!
Thomas2!

Det finns en sak du skall tänka på. Se till att det finns pengar på kontot, för det är svårt att se när man har e-faktura.

Jag har ramlat dit en gång. Då nekar banken att betala och det blir stök. Det räcker att det fattas 100 :-.

Kolla hela tiden hur läget är. Jag glömde att jag hade betalat en tandläkarräkning med E- kontot på annat sätt. Jag gör inte om detta. Vilket stök innan jag fattade grejen.
Hello boys, vad jag har sett i alla tider så får man direkt en felanmälan om man skriver en siffra fel i raden för OCR-numret. Det går inte att skicka om man sätter en siffra fel alltså. I alla fall är det så här. Hälsn. L.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem