Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Är din granne skurk

Är din granne skurk

Detta kan man ta reda på. Det är inte bra. Men om man skall anlita hantverkare
så kan det vara väldigt bra.

Då söker man på företag. Det är alltid tillåtet.

http://goo.gl/cqnsG6


Antal svar på detta inlägg: 95
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Nästa »

Några som vill tjäna pengar på andras olycka...sorligt kan jag tycka men samtidigt finns ju denna information redan tillgänglig för alla som vill ha tag i den.
Skillnaden är väl att det kostar en förbannad massa tid att fiska fram den om man gör det själv och här får man det serverat.
Vilket enormt liv det blev! Folk är asförbannade!
Det är de som inte gillar sidan som är förbannade, vi andra har ingen anledning att skrika, vi tänker och undrar mer över varför så många är upprörda, har svenska folket så dåliga samveten?
Annons
North , du har slutat att tänka , det är hela felet.
och jag är helt säker på att du är i minoritet

att hänga ut personer som är friade och fastigheter som inte ens är aktuella.

det säger mer om hur ni själva är funtade. när ni hurrar för sidan.
Detta är för jävligt!

Aftonbladet har sedan Lexbase introducerades blivit nedringt av oroliga som blivit uthängda på sajten – helt oskyldiga.

Sebastian Adolfsson, 30, från Linghem är en av dem.

Driver egen elfirma

Han fick reda på att hans eget hem var rödmarkerat på sajten, vilket ska indikera att en dömd brottsling bor där.

Och när han kollade på kartan hittade han mycket riktigt sitt eget hus hos skandalsajten.

– Jag har en elfirma och en stor del av mina kunder är från en mils radie från mitt hus. Om de tror att jag gjort någon form av brott kanske de drar öronen till sig och inte vill köpa mina tjänster längre.

Sebastian bor ihop med sambo och barn och har ytterligare ett barn på väg. Därför känns det extra obehagligt att hela familjen misstänkliggörs.

– Jag känner mig kränkt, irriterad och orolig. Jag har även gjort en polisanmälan om det. Det blev en anmälan om förtal, säger Sebastian till Aftonbladet.

”Det är rätt otäckt”

Om man klickar vidare på den röda pricken vid hans hus och beställer hem domen ser man att den dömde i själva verket är en man boende i Linköping. Mannen var dömd för misshandel och är ingen som Sebastian känner till.

– Det är rätt otäckt alltihop i och med att jag inte gjort något, men att de utmålat mitt hus på bild. Jag vet inte vad som händer om folk sedan bara googlar min adress. Kanske kommer det här Lexbase upp då.

Vält in anmälningar

Anmälningarna har vällt in till polisen men även till Justitiekanslern. Sedan i går har JK fått in 16 anmälningar.

– Vi kommer att göra en skriftlig handläggning och pröva om det är något som Justitiekanslern ska ta ställning till i första hand. I andra hand om det är så att vi ska pröva om det kan vara något yttrandefrihetsbrott eller tryckfrihetsbrott eller förtal och om vi ska inleda en förundersökning, säger Karin Ståhlbröst, föredragande hos JK.

Det har kommit in anmälningar både från personer som berörts med uppgifter på databasen och andra.

– Vissa har anmält databasen utan att själva anse sig vara berörda, säger Ståhlbröst.
Joanna , jag har bara ett ord för detta , osmakligt
och det kan vara förödande för egna företagare

ser ni fler liknande så polisanmäl det
ingen skall behöva hängas ut så här på felaktiga uppgifter.
Inte oväntat att du slår ner på min intellekt Göcke, det verkar vara en vana hos dig om man inte tycker lika, jag är inte lika god som du, för jag vill se samhälle som det är, och inte med förbundna ögon. Men då vet vi i alla fall att du vet att en minoritet av svenskarna tycker som jag, och då är vi alltså idiotförklarade i detta odemokratiska land. Tyck PK eller håll käften, så har det blivit och det finner inte jag mig i!
Tydligen är det många i Sverige som har lik i garderoben dom senaste fem åren.

Vi är inte så laglydiga som vi ser ut att vara.
Detta måste vi ändra på. Om vi höll oss till det som är sunt och riktigt så hamnar
man inte i denna databas. Givetvis finns den hos rättsliga instanser.

Där finns man med från det man föddes. Inte bara dom 5 senaste åren.

Bill Gates i USA är allvarligt straffad vid 22 års ålder. Nu är han världens rikaste
man. Undrar om det var ekonomisk brottslighet han höll på redan då.

Allt detta är ju ingen nyhet att man genom advokat kan få alla uppgifter om en
granne. Oftast sker detta vid en större affär, men kan också användas av ren nyfikenhet.

Har själv varit knuten till en upplysningsbyrå. Där fick man skriva under på att
inte utnyttja detta för nöjes skull. Missbruk medförde uteslutning.
North , tror inte du och jag kommer att dra lika här ,
angående intellekt så var det ju du som undrade varför de är arga.

jag ser bara till att jag håller grannsämjan runt mig.
och den har redan sagt vad som är rätt eller fel.
och vem som gjort vad..
och när

och där stämmer inte Lexbas , informationen är direkt felaktig.
och är det så här mycket fel som uppdagas på drygt två dygn
så borde de stänga ned och göra om.
leiake, har du missat att det är en databas över Svenskar

det är inte USA vi skall efterlikna i allt galet de gör.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem