Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Släpp spriten fri

Släpp spriten fri

Jag har svårt att begripa mig på alla nykterhetsivrare som tror blint på statistiken. När Systembolagets siffror går ner då jublar ivrarna och tror att det sups mindre, när det i själva verket är tvärtemot. Det smuggglas och tas in mer via lagliga vägar.
Att hålla fast vid denna stelbenta politik leder bara till vår statskassa dräneras och hjälpen för alkoholisterna uteblir.
Nej, släpp spriten fri. Sälj den i affärer, kiosker och på torg så det blir lite fart på handeln, men sänk priserna till Danmarks nivå först. Det ger klirr i kassan.
Alla som röstade ja till EG numera EU måste vara besvikna för jag tror att de flesta ja-sägarna trodde nog på en friare handel med alkohol bara vi gick med i unionen. Nu blev det inte så för motståndet i Sverige är hårdnackat. Jag har dock svårt att tro att det var fredsfrågorna som var dom avgörande vilket politikerna på ja-sidan var övertygade om. Åtminstone framhöll dom det som det starkaste skälet till att det blev ett svenskt medlemsskap.
Ni kan gå in och kolla vilken nykterhetssida som helst och som förstås är seriös så skall ni finna att alkoholismen i Sverige har stått stadigt på 10 procent.
Antal svar på detta inlägg: 48
Sidor: 1 2 3 4 5 Nästa »

Håller med om att det är bättre att skattesatsen sänks så att det lönar sig att handla i Sverige. Det skulle minska efterfrågan på alkohol från andra länder som exempelvis Tyskland, som staten inte får in några pengar alls på.
Det måste ju vara bättre med lite skatteintäkter än inga alls. Eller???
Nog har det blivit en friare hander med inträdet i EU. Nu kan man ju föra in avsevärda mängder alkohol.
Putte Gun!, Jag tror inte att man får ned antalet eller ökar antalet Alkoholister om du menar alkoholism som sjukdom genom prisändringar, men däremot så kommer ju alkoholrelaterat våld att öka, Om du nu läser seriösa tidningar så kolla statistik från Just Danmark, Finland samt skottland där sprit är så tillgängligt att tom 12 åringar har kommit in med skrumplever...Hellre låter jag mina barn få lättare tillgång till Dataspel än till gift!

Sedan har vi vuxna som jobbar råd med en fylla med våra löner om vi nu inte har problemet med att vi behöver en fylla varje dag!
Annons
Att 12 åringar kommer åt sprit är lätt åtgärdat. Det är bara att dra in tillståndet för det försäljningsstället. Det brukar räcka. Titta bara idag hur det är för ungdomar att köpa tobak inte omöjligt men svåt eftersom alla seriösa handlare frågar efter leg. Avslutningsvis, jag är helt övertygad om att polisen lägger ner på tok för mycket kraft på narkotikan som utgör bara en bråkdel av vad spriten ställer till bland ungdomen. Tyvärr är det mera status att göra ett stor tillslag mot en narkotikahandlare än rensa upp i fylleträsket bland ungdomen.
Där håller jag med dig. Mer info i skolan, låt unga nyktra alkisar få komma till tals oftare i Media samt även drogfria ungdomar förstås...
Problemet är bara att 12 åringar kommer åt sprit lättare ju friare spriten blir!
Jag vet inte om det stämmer helt eftersom dom kommer åt sprit även idag och våra hårda regler. Oseriösa personer kommer alltid att förse ungdomen med sprit och straffet för langning är på tok för lågt. Just på detta område tror jag på hårdare straff. direkt Langning skulle innebära ett fängelsestraff på 3 till 12 månader. Jag är övertygad om att en sån lagändring skulle få effekt. Idag handlar det om dagsböter. Böter som är så låga att dessa langare tjänar in dem på en kafferast.
Klart att alkoholen går ner i åldrarna, samt att alkoholskadorna ökar om alkoholen släpps fri.
Systembolaget är det bästa verktyget vi har mot tidig alkoholdebut, som i sin tur kan leda in unga människor i annat tyngre missbruk.
Släppa det fritt i övrig handel skulle göra att man redan som 18 åring får köpa ut, vilket gör att alkoholen sprids ner till ännu yngre människor.
Dessutom har det ju gång på gång visat att övrig handel inte ens klarar av ålderskontrollen på folköl, medans Systembolaget har visat upp statistik där man till över 90% tar legitimation på människor upp till 25 år....
Det är inget större fel på Systembolaget.
De kunde möjligen sälja liiite mer livsmedel.
Som det är nu så blir man ju tvungen att traska runt även i vanliga butiker...
M9 håller med dig om att åldersgränserna idag utgör ett problem, men jag förstår inte varför man skall få rösta när man är 18 år men för att köpa sprit måste man vara 21 år.
Alltså, mitt förslag är höj åldersgränsen på röstning och spritinköp till 21 år även på krogarna. Därmed är alla åldersgränser bortplockade och ingen behöver vara i tvivelsmål ifall någon åker fast för fylla och som inte har fyllt 21 år.
Den vanliga handeln skulle klara detta utmärkt ifall de visste att de förlorade alla rättigheter ifall de sålde till yngre utan att fråga efter legitimation.
Dock, tror jag att innan man låter handeln ta över så måste lagarna ändras!
Vad nar nu röståldern med spritinköp att göra frågar sig vän av ordning? Jo, det gör att alla inklusive ungdomen får en enda enhetlig ålder att hålla sig till. Ibland är dom vuxna nog att rösta men i samma veva för liten för att köpa sprit, detta rimmar illa.
Idag får man köpa öl på livsmedelsaffären när man är 18 år vilket får till följd att 12-17 åringar super mera och öl är följdaktligen det vanligaste berusningsmedlet bland ungdom.
Om man införde 21 års gräns över hela linjen skulle mycket vara vunnet därför att när man 21 år så har ungdom generellt sett i de flesta ringa samröre med dom som inte är 18 år fyllda.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem