Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Släpp spriten fri

Släpp spriten fri

Jag har svårt att begripa mig på alla nykterhetsivrare som tror blint på statistiken. När Systembolagets siffror går ner då jublar ivrarna och tror att det sups mindre, när det i själva verket är tvärtemot. Det smuggglas och tas in mer via lagliga vägar.
Att hålla fast vid denna stelbenta politik leder bara till vår statskassa dräneras och hjälpen för alkoholisterna uteblir.
Nej, släpp spriten fri. Sä...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 48
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Los Lovos, endera är du dum i huvudet eller också är du bara ute efter att provocera. I rest my case.
Christer:

Vad grundar du den slutsatsen på? Det faktum att jag tycker att man är en snål liten människa om man bryr sig om nån hundring extra i månaden på sin scotch?
Jag grundar mitt påstående på att sverige blir översvämmat av smuggelsprit, internetsprit mm, det vore väl bättre att sänka skatterna så att den alkoholen såldes på systembolaget istället.
Annons
Nu kanske en hundring hit eller dit inte gör någon skillnad för Los Lovos, men för mig gör det det! Om jag hade gott om pengar så skulle jag aldrig bry om vad saker och ting kostade. Vilken härlig känsla för den delen. Den känsla som Los Lovos tydligen besitter. Lycko!
Putte Gunn:

Man behöver inte ha jättegott om pengar för att inte bry sig om dem, det är en inställningsfråga. Pengar är ingenting som direkt intresserar mig, om man inte är korkad eller lat eller saknar arbetsdisciplin så kan man skaffa sig mycket pengar relativt enkelt. Personligen föredrar jag att ha roligt och njuta av livet så mycket som möjligt. Det har hänt att jag har haft gott om pengar under en period, det har även hänt att jag tvungits sälja ägodelar för att ha råd till hyran. Men oavsett hur full eller tom plånboken har sett ut så har jag aldrig brytt mig om några hundralappar hit eller dit.

Christer:
Det vore bäst om folk slutade med att bara tänka på sig själva. Sänker man skatterna så får man ju inte in lika mycket skattepengar, så då är det ju hugget som stucket.
Två saker Los Lovos, alla ni som inte har råd med dyr sprit och som är arbetslösa är antingen lata, korkade eller saknar arbetsdiciplin! Det var ord och inga visor det från Los Lovos som tydligen är född på solssidan och enbart kan njuta av livet. Vliken Lycko!
När du svarar Christer med att folk inte borde bara tänka på sig själva utan skatta ordentligt. Hur tänker du egentligen kolla på Rapport någon gång så ser du vad EU-anhanget ställt till med. Bil efter bil den ena mera lastad än den andra med alkoholhaltiga drycker rullar från utlandet in i Sverige. Det kan man göra idag praktiskt taget kontrollöst. Det leder följdaktligen till att Sverige går miste om en mängd skattekronor.
Jag anser att om spritrpriserna sänktes då skulle det ge klirr i den svenska kassakistan.
Putte G:

Ok, så alla som känner sig fattiga har bara haft otur och eller blivit dåligt behandlade eller?
Jag har inte fått någonting gratis av någon, men om man är villig att hugga i när det behövs och inte är rädd för att söka jobb högt och lågt, alltid har ett leende över till kunder/gäster/medarbetare/medmänniskor så brukar det sällan gå åt pipsvängen.

När det gäller diskussionen om huruvida sänkta spritpriser skulle ge mer eller mindre klirr i kassan så tror vi nog olika, men jag tvivlar på att någon av oss egentligen vet vad som funkar bäst, jag vet i alla fall att jag inte är tillräckligt bevandrad i komplicerade ekonomiska effekter och mekanismer.
Nej det kanske du inte är, men så komplicerat som att lyssna till vad enmansutredaren (har tyvärr glömt namnet) kommit fram till och att själv se hur mycket alkohol det fraktas in i Sverige, det behöver man inte vara ekonomiprofessor för att både höra och se vart pengarna hamnar.
Jaha du Los Lovos, du lever nog i din egen lilla värld där allt ordnar sig. Har tanken någon gång slagit dig att tillgången på arbete varierar i landet?
Los Lovos


Och hur mycket skatt får man in då nästan ingen handlar på bolaget längre då.........
Visst är det som Los Lovos skriver att alla, inklusive arbetslösa har råd med ett normalt drickande. En eller ett par drinkar två till tre ggr i månaden, anses som normal konsumtion vilket knappast får någon ekonomi på fall.
De som vill ha billigare och lättillgängligare sprit är faktiskt de som medvetet eller omedvetet har alkoholproblem.
I mitt arbete som psykolog kan nämnas att de flesta (över 90 procent) av patienterna har mer eller mindre alkoholskador. De här människorna finns i alla samhällsklasser och tyvärr mycket långt ner i åldrarna. Att sedan påstå att billigare och lättåtkomligare sprit inte skulle förvärra situationen är enbart patetiskt.
1990 kostade de alkoholrelaterade skadorna samhället 100 miljarder kronor. I dag 15-år senare med lättillgängligare sprit väntas siffran stiga till 150 miljarder kronor.
Det är siffror som är hundrafallt högre än inkomsterna staten får av spritförsäljningen.
Ni som nu ropar efter billigare sprit, ta istället och fundera över er livssituation. Ta och tänk efter ordentligt och vär ärliga mot er själva om hur ni igentligen mår.........

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem