Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Släpp spriten fri

Släpp spriten fri

Jag har svårt att begripa mig på alla nykterhetsivrare som tror blint på statistiken. När Systembolagets siffror går ner då jublar ivrarna och tror att det sups mindre, när det i själva verket är tvärtemot. Det smuggglas och tas in mer via lagliga vägar.
Att hålla fast vid denna stelbenta politik leder bara till vår statskassa dräneras och hjälpen för alkoholisterna uteblir.
Nej, släpp spriten fri. Sä...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 48
Sidor: «1 2 3 4 5

Vet inte vad som tryter, men jag fick inte svar på min fråga om tanken slagit sig att det beror på var i landet man bor?
Vad tycker är stötande är för egalt. Dina åsikter speglar bara vem du är och därför kan jag uttala mig på detta sätt. Inte behöver man känna någon så väldigt noga för det!
Rättning: Vad du tycker är stötade är fö mig helt egalt
nane

Om vi hade samma priser här som i tyskland så tror jag nog du fick masa dig iväg till "bolaget" och köpa din alkohol. Jag tror nämligen att dina grannar skulle sluta sälja då för att det inte skulle vara svårt för dom att tjäna några pengar.
Annons
Putte:

Ville du verkligen ha svar på den dumma frågan?
Ok, prova SJ/SAS eller valfritt bussbolag, de är ytterst kompetenta på att transportera människor.
Förtydligande: flytta dit där du får jobb om du absolut inte kan få jobb där du bor.

Putte, du är en sån där människa som vill ha allt serverat av staten eller annan. Mycket tröttsamt.
Los Lovos jag har flyttat runt en hel del, men sen du slagit dig till ro med barn i skolan och villa så är det inte fullt så enkelt. Varför skall aktieägarna få bestämma över så många bara för att den -läs nu noga- tänkta vinsten inte blev stor nog. Nej, anamma Frankrikes lagar om företagsflytt. Ett företag som går med vinst är näst intill omöjligt att flytta på.
Fast ett steg på vägen vore att gå ut ur den tokiga unionen som först hette EG och nu EU.
Christer: kanske det...jag är inte så säker på att det hjälper-jag dricker inte så ofta så mig spelar det inte så stor roll-jag masar mig till bolaget i vilket fall som...det blir säkert en sänkning av skatten till slut-men att det ska säljas på ICA är jag väl inte så förtjust i...
Putte Gunn

Att du med din attityd till alkohol och dess skadeverkningar och lättillgänglighet, arbetat som kurator på behandlingshem anser jag verkligen skrämmande.........och nu dessutom arbetar på en skola med barn !!!!!
Din okunnighet visar sig när du t.ex. nämner traditionella alkoholister? Finns det otraditionella ? Du nämner också hur enkelt man löser problemet med langning till 12-åringar och i nästa mening vänder du blad och skriver att narkotikan är ett litet problem jämfört med spriten och fylleträsken hos ungdomar ? Du nämner sjäv leverskador, hjärnskador och våldsbrott. Allt detta tror du att man löser genom lättillgängligare och billigare sprit. Slutligen bör nämnas som ett ex att efter tillåtelse med lördagsöppet systembolag ökade våldsbrotten i hemmen med ca: 10 procent. Intagningar på akuten och psykakuten med över 10 procent.
Tycker att du Putte Gunn som kurator har "svammlat" till det hela lite grann. Hoppas du var nykter bara...........
Då herr psykologen skall jag försöka bena ut begreppen för dig så att du åtminstone blir lite klokare.
En traditionell alkoholist är en som fördömer alla former av sinnesförändrande medel utom alkohol. Klart eller?
Langningen till ungdom är övervägande öl och därför tror jag på en åldershöjning till 21 år. Om detta med Systemet vore så bra varför all ungdomsfylla?
Dessa siffror 10 % är helt lösryckta. För att statisktiskt säkerställa alkoholrelaterade skadeverkningar måste den löpa över minst två år. Om du gör en mätning på en onsdag så skiljer den sig markant från en som görs på lördag och vi talar alltså om alkoholens skadeverkningar. Det borde väl du veta herr psykolog!
Du fortsätter att dribbla med dina procentsatser och den enda procentsats som är säkerställd är att alkoholismen har hållit sig på just 10% sedan man började göra mätningar. Att den höjts på senare tid beror helt enkelt att man idag går efter andra riktvärden. om man håller sig till Lars H Gustavssons docent i socialmedecin definition på alkoholism som är en person, trots upprepade smärtsamma och negativa konsekvenser fortsätter att dricka. Om du håller dig till den definitionen då hmanar du herr psykolog på 10 %.
Idag efter nya mått mätt, att du är alkoholist om du dricker starköl varje fredag, eller super till en gång i veckan eller måste ha alkohol när det är fest och så vidare då hamnar du på en procentsats på 48. Glöm inte bort att det ligger stora pengar i alkoholen även för dom som inte dricker. En behanligsplats kostar idag i runda slängar 3000 kronor per dygn.
Tyvärr tror jag inte vi kan stå utanför övriga europa länge till efter vårt tokiga medlemsskap i EU. Dom enda vi spelar i händerna med nuvarande system är langarna och för dom är det egalt var spriten säljs. Huvudsaken är att den är dyr i Sverige så att de kan göra stora snabba pengar.

Sida:
« 3 4 5


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem