Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Släpp spriten fri

Släpp spriten fri

Jag har svårt att begripa mig på alla nykterhetsivrare som tror blint på statistiken. När Systembolagets siffror går ner då jublar ivrarna och tror att det sups mindre, när det i själva verket är tvärtemot. Det smuggglas och tas in mer via lagliga vägar.
Att hålla fast vid denna stelbenta politik leder bara till vår statskassa dräneras och hjälpen för alkoholisterna uteblir.
Nej, släpp spriten fri. Sä...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 48
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

i de flest fall osv skall det vara
Att släppa den fri skulle självklart göra det billigare, vad gäller priset per vara, men för oss som vill ha ett av världens bredaste sortiment blir det mindre roligt, gå på stormarknad och köpa låg kvalitéts varor på helpall....
Dessutom blir det inte så roligt för folket på landsbyggden, där det inte kommer att finnas några exklusivare butiker alls...
Men visst något måste göras, den svarta spriten har redan tagit stora andelar av konsumtionen....
Själv tror jag stenhårt på Systembolagetoch monopelet, men med sänkta skatter...
Fördelerna med Systembolaget tycker jag är mycket större än nackdelarna, ett av världens största och bredaste sortiment, dessutom den kunskapen man möter där som kund... och icke att förglömma den servicen man möter...
Okey då M9 behåll systemet, men priserna måste sänkas så det blir olönsamt att handla sprit i andra länder och låt oss införa myndighetsåldern 21 år för köp och förtäring av alla alkoholhaltiga drycker.
Annons
Om jag far komma in har i groten sa tror jag att om man hojer priserna pa spriten eller forbjod sprit sa kommer det inga nya alkholister. De "gamla" kommer fortsatta tills de stupar. Detta tror jag eftersom jag ar 13 snart 14 ar, och jag kanner nagra som har borjat supa. De far kopa spriten av de 20 aringar som borjar ga pa systemet. Jag tror inte att de 20 aringarna klarar av att skaffa sprit pa nagot annat satt. Jag vet inte men jag tror det.
Systembolaget äger ju!

Och varför gnäller folk på priserna hela tiden? Hur snåla är ni? Man måste konsumera hysteriska mängder alkohol för att det skall kännas "för dyrt" att handla på systembolaget. En öl kan man få för 8:- alltså får man 10 öl eller en flaska bra vin för 80:- , det är ju nätt och jämt drickspengar ute på krogen.
Los Lovos och varför tror du folk hamstarar sprit och öl utomlands för att det är kul eller? Och vem har bara snackat om öl kolla vad en Jonny Walker kostar sen kan vi börja på snacka om snålhet eller att vara ekonomisk. Varför tror du näthandeln ökar, för att det är så kul på nätet eller för att priserna är väsentligt lägre?
Jag håller till 100% med dig Putte, Los Lovos du är helt ute och cyklar, mitt råd till dig är att VAKNA UPP!
Christer den passningen tackar jag för eftersom också du sett att systempriserna skjuter i höjden. Den absolut senaste enmansutredningen om alkoholpriserna som kom visade, att det skulle var ekonomiskt försvarbart att sänka spritskatten med minst 40 % precis som i Finland för att locka kunderna tillbaka till Systembolaget. Denna enmansutredning smulades sönder och samman av politiker från skilda håll trots att den var beställd av regeringen.
Putte G/Christer :

Jag vidmakthåller att alla som inte är alkisar har råd att handla på systemet. En liter Black Label kostar mellan 300-350 på nätet och den kostar exakt 484.28 på systembolaget. Även om man skulle göra slut på en hel liter i månaden så skulle man bara spara 134-184 kronor..
Alkohol är knappast livsnödvändigt, det är en lyxvara. Det som är dumt är egentligen att inte ALLA lyxvaror är hårdbeskattade. Om ni inte viste det så är det till er själva ni betalar skatt, så att ni får vård på sjukhus, så att ni kan åka bil på fina vägar osv osv osv osv etc etc etc !!
Ja, vilken normal människa som helst fattar ju att man måste sänka SKATTERNA rejält för att man skall få nån som helst koll på vad som konsumeras i landet. Håller du inte med Los Lovos?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem