Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Trollmor

Trollmor

Det är sommartid och jag försöker kompensera min skuld till hustrun genom att vara den som försöker trösta min ettårige son när han skriker på natten. Det är inte lätt. Jag försöker dock att arbeta systematiskt för att minska den tid som jag behöver vara vaken själv och för att undvika alltför stora ringar under ögonen på morgonen. Det gäller alltså att komma på den mest sömngivande och lugnande proceduren. Jag har gjort en jämförande studie mellan 'Trollmor', 'Vyss lull lilla palt' och 'Sov du lilla videung'. Jag har funnit att 'Trollmor' leder med klar statistisk signifikans. Ögonlocken går ned efter en fyra-fem Trollmor utom i svåra fall. Men det behövs något ännu bättre. Är det någon som har tips?
Antal svar på detta inlägg: 44
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Putte jag sa inte att han gråter - han skriker!! Med kraft!
Problemet med hårdrock (som iofs är en god idé) är att jag förmodligen väcker hustrun och storasyster. Och då blir det etter värre, tro mig...

Nä jag tror fortfarande mer på hummande ala Batting. Byssan lull kan ju också hummas med manlig intonering.

Brännvin, ja kanske. En kompis till mig i Portugal brukar låta sin tvååring suga på en servett indränkt i rödvin. Enligt honom gör man så i Portugal. Kanske inte så dumt (men det är säkert olagligt i Sverige - blir väl langning till minderårig, så det är bäst at passa sig...)
I Sverige ända fram till början på 60-talet dränkte man in en tuss innehållande sprit och socker som de små fick suga på. Sen sov de så sött så sött!
Ps. Jag forstod det.Han skrek inte grät! Gott gry i den grabben du Ramon.
Är inte mors lilla Olle en snapsvisa?


Mors lilla Olle på krogen satt rosor på kinden och blicken var matt.
Läpparna små liksom näsan var blå, bara jag kunde så skulle jag gå.
Annons
Texten i Donnes version har mer lyft än originalet, det är klart.
'Bara jag kunde så skulle jag gå...' Det är precis aktuellt stoff för grabben. Han har försökt ställa sig upp minst 50 gånger idag. Han klarar det och klarar att sätta sig igen, och han verkar exakt mena 'bara jag kunde så skulle jag gå'. Med den energin kommer det att lyckas endera dagen (han fyllde ett år för en vecka sedan).

Jag tror att fysisk uttröttning kan vara ett sätt. Håll igång med stå- och gåövningar.

Ett annat sätt är kanske att snabbt lära honom klockan. Det verkar som om han är upprörd för att vi bara ligger och är tråkiga och inte har lust att underhålla honom. Kanske en snabbkurs om klockan och skillnaden mellan natt och dag...

Mors lilla Olle, ny text men jag tror fortfarande att i den här åldern är texten av underordnad betydelse. Det kanske skulle gå bättre om man stämde om Olle till en moll-tonart.

Vi får se. Tills vidare - dvs i natt - kommer Battings hummande -med inslag av Byssan lull - att gälla i nödläge. JAg kommer att avläsa tiden från uppvaknande till sammantaget 20 sekunders sammanhängande ögonlocksnedfall. Och jämföra med Trollmor. De vetenskapliga resultaten kommer förstås att senare publiceras.

Men ytterligare kreativa idéer välkomnas förstås.
Här har du att läsa,medans barnet skriker.
www.tryggabarn.nu/barn/Page1194.html
Hej!

Min mormor hade en gungstol hon vaggade mig i fram och tillbaka tills jag somnade och sjöng..diiing doooong ...diiiing...dooong...

Ehh? Det kanske låter knäppt men det funkar som smör i solsken!

Sen kan man ju också pröva min mormors recept med mannagrynsvälling i nappflaska med grädde..YUMMY...

Sen sov jag gott i alla fall!

Hej igen!

Funkar inget av detta..så pröva en fin speldosa med nån bra trudelutt..

För mig fungerade fur elise bl.a...

Gungstol är nog lösningen. Hoppas bara man inte somnar först. Ska kolla om nån släkting har någon de kan avvara.

Vällingen låter god, behåller den nog själv. Min grabb vägrar dessutom napp och välling.

Für Elise - ja det blir ju lite bildande också. Tack för tipset Bubben.
Leif - bra länk. Tack!
Men kära vänner grabbar har ni inga samos eller fruar! För jag menar, har dom skaffat barn så får dom väl sköta dem också. Vi har ju fotboll, jakt , fiske, pupbesök som kräver sin tid.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem