Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Trollmor

Trollmor

Det är sommartid och jag försöker kompensera min skuld till hustrun genom att vara den som försöker trösta min ettårige son när han skriker på natten. Det är inte lätt. Jag försöker dock att arbeta systematiskt för att minska den tid som jag behöver vara vaken själv och för att undvika alltför stora ringar under ögonen på morgonen. Det gäller alltså att komma på den mest sömngivande och lugnande proceduren. Jag har gjort en jämförande studie mellan 'Trollmor', 'Vyss lull lilla palt' och 'Sov du lilla videung'. Jag har funnit att 'Trollmor' leder med klar statistisk signifikans. Ögonlocken går ned efter en fyra-fem Trollmor utom i svåra fall. Men det behövs något ännu bättre. Är det någon som har tips?
Antal svar på detta inlägg: 44
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Är inte du drastisk,som söker tips om hur man söver sitt barn.
Man söver folk,vid operation.Förr med eter,idag med narkos.

Ett barn får man att somna in.

Nu är detta utrett.Jag ville bara,påvisa vad ett ordval,kan missförståss.Det är min tur en annan gång,så ta inte illa upp.
Ja Leif du har säkert rätt. Detta är ett så kontroversiellt ämne så man måste vara jättevågad för att uttala sig om det. Det är bara de allra modigaste som vill utsätta sin person för att figurera i detta sammanhang.
Svenska akademins ord för söva , att få någon att sommna osv
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

Det kanske finns egna kortförklaringar av ordet söva i olika tekniska sammanhang, men mig veterligen har aldrig att söva misstolkats om man vill få ett barn att somna in.

i sövande musik är heller inte några yttre kemikalier inblandade.

Som sagt jag tar inte illa upp.
men jag ser inte heller att du gav mig något jag inte redan visste.

Jag tycker vi har kommit från ämnet.
Annons
Leif så här förhåller det sig, när jag var liten då var det mamma som fick "natta" mig och jag somnade direkt.
Klart småkillarna skriker när männen klampar in på kvinnas revir. De här små krabaterna vet nog, att sen de törnat in då går farsan och gör nåt roligt. Det kan han ju inte missa hur liten han än är och skrika blir lösningen. För om inte den lille får vara med, ja då kan stabben gott höra på ljuvlig nattmusik.
Om mamma lägger krabaten då är risken för gå miste om nåt roligt försvinnande liten. Följdaktligen är det är inte värt att hålla upp sina havsblå, mandelbruna eller vilken färg han nu har jacken.
Där fick ni för rollen som modern pappa. Big misstake, BIG MISSTAKE!
Detta med att få ungar att sova skiljer sig tydligen över landet hur man uttrycker det. Somna in låter i mina öron som någon har dött. Jo lille Kalle somnade in kl 23.46.
Nu går jag och söver lille Kalle! Det låter precis som Leif säger med eter eller narkos. Har visst läst om narkos förut hm?
Jag skulle för min del säga: gå och lägga Kalle eller gå och natta Kalle eller varför inte Kalle skall nu hälsa på John Blund. Ja missuppfatta mig inte. Det är naturligtvis min fru som lägger barnen!
Leif och Batting ingen fråga om han nu inte skulle heta Kalle.
Oj det har droppat in en del synpunkter under tiden vi befann oss på Silja line på väg till Mumindalen.

Putte: Du skulle ju ställas ut på museum. Eller åtminstone skyddsmärkas. Har du aldrig lagt dina barn? Jag har träffat en gång en fastighetsmäklare som skröt för mig att han haft fyra barn och aldrig bytt en blöja. Han och du - en speciell avdelning på Nordiska Museet. Sitta där och dricka öl och fiska i en konstgjord sjö.

Bara en rapport: JAg övergick i natt till att humma Trollmor efter att ha kommit halvvägs. Efter att då ögonlocken var halvvägs nere åkte dom upp igen med raketfart och med förebrående blick: Så där var det INTE! Han var upprörd en lång stund efteråt. Började nästan fundera på att ta fram Östgöta Sädes. Men det är ju synd att offra också.

Men metoden var nog fel: Inte humma på en känd låt. Det blir hummande av Vyssan lull i natt.

Putte: Det haltar nånstans i ditt resonemang för han skriker när hustrun sköter bevakningen också. Jag tror jag lyckas bättre. Hon gör konstiga saker som att gå ut med honom i barnvagnen mitt i natten. Jag försöker med viss framgång göra pinan så kort som möjligt.

Leif. Söva, ja när man säger att ett föredrag är sövande så brukar man ju inte mena att åhöraren hamnar i narkos. Även om det finns föreläsare som iofs kan ha nästan den effekten. Att somna in ja det kan ju vara en eufemism (förskönande omskrivning) för att kola av.

Vi brukar annars använda ett annat uttryck rent familjärt - nu går jag och däckar lillgubben. Det språkliga ursprunget kan jag inte redogöra för men det associerar ju iallafall varker till narkos elle avkolning.
Ramon det sista verkar som du slår ner honom. Du den där vaktisen trevlig kille, han visste var skåpet skulle stå!
Jag har också fyra barn, men blöjbyte och andra trevligheter står frun för. Det räcker väl med att jag spelar fotboll, tennis och fiskar med två av dem de andra är är alltför små så de får stanna hos mamma.
Du skall veta att när de växt till sig lite då är det bara ditt ansvar. Vänta får du se och då är det inte längre fråga om att dela som alla moderna föräldrar skall göra bara för att kvinnorna vill släppa in mannen i köket och att de skall lära känna sina barn. Fast själva gör dom allt för att fly hemmet till något annat. Konstigt att dom inte missar nåt!
Jobbigt det här du Ramon!
Nja jag tror på grundläggande tidig träning. Lillgrabben har redan visat bollsinne. HAn fångar bollen och skickar tillbaka i rätt riktning. Han kommer att börja gå nu när som helst och då blir det fotbollsträning.

Men frånsett nattövningarna som jag verkligen inte uppskattar så är det KUL att nojsa med småttingarna. Till och med att byta blöja. Kan du ha missat nåt?


Ramon jag har lite högre krav på nöjen, men om du trivs håll till godo. Många blöjor blir det!
Tack alla för goda synpunkter.
Jag har provat en hel del (dock har jag ännu inte lyckats förskaffa en gungstol, så det återstår).
hittills har jag dock inte funnit något som överträffar Trollmor. Det är något speciellt i rytmen och den melankoliska klangen som är väldigt sövande (obs inte narkos).
Så jag kör på med trollmor. Det bryter skriket snabbast.

Nu ska jag försöka hitta den rätta förebyggande åtgärden, så att man inte ens behöver sitta där och vagga i vargtimmen.

Tack igen (om det kommer fler synpunkter så ska jag läsa dom)

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem