Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Tänk om vi hade en Världspolis

Tänk om vi hade en Världspolis

Tänk om vi hade en Världspolis . . .
Som tog hand om freden i världen - och stoppade alla krig
Den skulle hålla sin hand - över demokrati och frihet
Skulle få oss att drömma
Få oss att ej glömma

Men den hand som kan klara det
Den handen måste ha kraft
Ohygglig styrka
Många kanske tvingas lida
Innan världen kan bli fri

Copyright Peacetraveller ( Svanen ).

God Bless America


Antal svar på detta inlägg: 46
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Ramon:
Nu tycker jag att du glorifierar igen. Jag ser det så här: ”Om” nu USA är ett så demokratiskt land, och ett land som slåss för att demokratisera hela världen, hur kan man då, på ett diktatoriskt sätt, köra över ett demokratiskt organ (som FN trots allt är)??? Det är en fråga som du borde ställa dig!

Jag tycker inte att det går att dölja en sådan handling med att säga: Någon måste ju göra det! FN sände vapenexperter till Irak, med Hans Blix i spetsen, för att ta reda på om Irak hade några massförstörelsevapen. I sin rapport skrev man, det finns inga massförstörelsevapen i Irak. Genast började USA, och den där lilla terriern i England, att beskylla Mr Blix för att vara korrumperad och sa att Irak visst hade dessa vapen. Det visste storebror!!! När man sedan inte fick gehör för en invasion mot Irak i FN, körde man, helt diktatoriskt, över hela organet med de klassiska orden: ”Antingen är ni med oss, eller mot oss”.

Jag kan bara hålla med nane på punkt 7. Det skulle aldrig fungera eftersom USA skulle ta över bestämmanderätten. Demokratiska som de är!

Jag reagerade också på punkt 4. ”När det brinner är det bråttom”. Vad gjorde USA när det slaktades människor i Rwanda? I forna Jugoslavien dog ca. 250.000 människor på 10 år. I Rwanda dog över 500.00 människor på mindre än 8 månader!
När det brinner är det bråttom!!!!
Okej Ramon: vi är nog inte riktigt överens-men en del kan jag hålla med om...vi lär inte komma nånvart med det här..jag är mer skeptisk än du till USA:s inblandning i diverse länders angelägenheter.

Zacko har definitivt några poäng...
Zacko: jag blev lite orolig när du inte hörde av dig efter din nära dödenupplevelse, Skönt att du är tillbaka.

Ja det där om FN tycker jag att jag har utvecklat tillräckligt, men att FN är ett demokratiskt organ kan verkligen diskuteras. Demokratiskt betyder folkstyrt och det kan man då inte säga att FN är. Majoriteten av FN:s medlemsländer har inte folkvalda regimer. Det har däremot USA. Dilemmat med värlspolis-konceptet är dock att endast USA:s medborgare kan välja världspolisens ledning,och det är som jag framhållit en brist. Därför tror jag på ett 'demokratiskt FN' som tar över den rollen.

Problemet med din inställning, Zacko, är att du inte har något bättre alternativ. Om en situation som i Bosnien tex dyker upp igen, och Ryssland blockerar FN-aktion i säkerhetsrådet, ska vi stå och se på? Vad är ditt förslag?

Beträffande Rwanda kan jag inte mer än hålla med. Vem var ansvarig för detta inom FN? Den nuvarande generalsekreteraren Annan, som fördröjde en internationell aktion. President Cliniton var skamligt nog passiv, liksom de flesta av världens politiska ledare. Bedrövligt.

Nane: Skeptisk ska man vara. Här råder inga självklarheter. Jag är dock betydligt mer rädd för ett USA som går isolationismens väg än ett USA som ingriper i oroshärdar. Det första alternativet skulle vara förödande.
Annons
amerikanska soldater var i RWANDA!
det har tystats ner och inte tagits upp lika mycket i media.

slakten där var total, obegriplig.

gerilla soldater kunde gå in i en by med mashetes
halshugga männen
våldta kvinnor och barn (oavsett ålder)
och för att visa att dom varit där
skar dom av kvinnornas bröst och läppar med slöa knivar.
så att dom inte skulle kunna amma ´sina babys
så att ingen man skulle vilja ha dom igen.
(nyhetsrapportering från Rwanda)

när så soldaterna kom och såg,har det gjorts rapporteringar om ofattbara ´grymheter.
dom unga amerikanska soldaterna kämpade för att rädda liven
på kvinnor och barn

Ramon:jag håller med dig om det sistnämnda-jag skulle inte heller vilja det.

Du har rätt angående Annan-det har ju också framförts kritik mot honom. Det är väl tyvärr så med stora organisationer och det till slut blir för tungt att ro...

Du har dessutom rätt i din fråga till Zacko...det måste jag erkänna. Men motvilligt

Problemet är väl att det är mycket svårt att föra en dialog med USA då de har en förkärlek för att lösa konflikter med vapen-både inom och utom sina gränser-det är det som jag tror är ett av problemen - deras oförmåga att kunna lyssna på andra och ta till diplomatiska lösningar.
m0zQit0z: Ja dom var där, helt rätt. Men dom kunde ha kommit tidigare. Det var synd att det tog så lång tid att mobilisera världsopinionen, delvis medias fel tror jag - när något händer i Afrika är det inte lika intressant för media tydligen.

Nane: Jag håller helt med dig, den militära förmågan är stor men tyvärr är inte intresset för andra kulturer, och civil uppföljning lika bra.

Nu ska jag sätta mig på flyget till en av dess muslimska allierade - Turkiet. So long.
ramon

ha en bra resa!

fortsätter propsa på...he he...

johoo, dom sände mindre trupper soldater dit, utan
krigsjournalister, detta för att lokalisera lägesoroligheter.
amerikanarna ville inte avslöja sin inblandning i inbördeskriget
i början, för att inte upptrappa det redan kaotiska.
när det sedan uppdagades att dom var där,
klagade folk på att dom var *sena*...
inte alls.
det handlar helt om strategi.
för att kunna hjälpa i en situation, kan man inte bara utropa
- Nu är Vi här! hello afrika!
Dom skulle blivit snabbt motarbetade, av tusentals ilskna gerillas .
mycket i krig handlar om strategi

Hejsan!

Ramon:

Jag brukar ha ett 6:e sinne ibland och jag tror mig veta vart världern är på väg och det är INTE åt det hållet USA vill!

Och ha en fin resa i turkiet OCH prata GÄRNA med rätttrogna muslimer i turkitet och du kommer snabbt få en annan uppfattning om saker och ting..JAG LOVAR!

Man kan inte vinna ett krig som detta..det är HELT omöjligt då en del redan har förlikat sig med gud/allah och gett sin kropp och skäl åt detta!

Har man redan fått sista smörjelsen som det kallas för så finns det bara en väg att gå!

Men genom diskussion och upplysning/utbildning så kan man påverka eller förstå varandra istället!

Hej!

Nu kommer ännu ett bevis!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=468660&previous
RenderType=6

Men som Tony Blair sa: Var inte rädd, då vinner dom!

Men jag säger: Man hinner inte vara rädd innan det är över!!!
Hejsan igen!

Det är ju jättebra att omvärlden fördömer bomberna på bali men VAD HJÄLPER det!

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_10671598.asp

Nää..n
uu är det dags att prata och förstå varandra INNAN fler blir sprängda i luften!

PEACE!!!


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem