Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Tänk om vi hade en Världspolis

Tänk om vi hade en Världspolis

Tänk om vi hade en Världspolis . . .
Som tog hand om freden i världen - och stoppade alla krig
Den skulle hålla sin hand - över demokrati och frihet
Skulle få oss att drömma
Få oss att ej glömma

Men den hand som kan klara det
Den handen måste ha kraft
Ohygglig styrka
Många kanske tvingas lida
Innan världen kan bli fri

Copyright Peacetraveller ( Svanen ).

God Bless America


Antal svar på detta inlägg: 46
Sidor: «1 2 3 4 5

Ramon:
Läs ditt inlägg 2005-09-30 18:51. "m0zQit0z: Ja dom var där, helt rätt. Men dom kunde ha kommit tidigare"
Påstår du inte att USA var i Rwanda, då?

Nja, Ramon. Jag ser nog bara USA med verkliga ögon, inte med några förljugna ögon. Att jag sedan skulle vara en marxist för att jag kritiserar USA:s agerande, var något nytt för mig. Jag är varken kommunist, eller marxist! Jag är inte ens på vänsterkanten, hur förvånande det än låter. Jag bara kritiserar det jag tycker är fel!

Jo, jag håller med dig om att det var många fler länder som svek Rwanda, däribland Frankrike och Belgien, som t.o.m. försåg hutuerna med vapen innan slakten började. Jag är lika kritisk till dessa länder, Ramon.

Nä, jag tycker inte att ett specifikt land ska agera världspolis… oavsett land. Det ”ÄR” FN:s uppgift, och jag tycker att all kraft skall gå till att göra FN till en stark organisation. Jag tror att man kan börja med att sparka Mr Annan och tillsätta en person med pondus och handlingskraft!

Var det här svaret på din fråga
igår... (eftersom jag gillar att luska ut var/varför/hur)
hittade jag även detta, inte lika mycket läsning.
men det förklarar en del.

http://www.gwu.edu/%7ensarchiv/NSAEBB/NSAEBB117/Rw01.Pdf

((arobat reader))
finns naturligtvis fler sånna dokument,
tyvärr är jag sådann, börjar jag leta bevis, kan jag inte sluta.. he he
m0zQit0z:

Linda Melvern, undersökande journalist och statsvetare i Wales, har skrivit 2 böcker om Folkmordet i Rwanda och den första "Att förråda ett folk" har jag läst. Inte någonstans skriver hon att USA deltog. Även den svenske journalisten Lasse Berg, som är bosatt i Rwanda, säger att USA inte deltog i FN:s fredsstyrka Unamir! FN hade 2.500 soldater i Rwanda innan massakert började, men nästan alla kalldes hem av FN. Endast 270 soldater fanns kvar när det brakade loss.

Jag förstår inte varför Bill Clinton skulle be världen om ursäkt, om han nu hade haft soldater som agerade där?
Annons
det är ju dom jag pratar om..(fn-soldaterna)
vi pratar nog om samma sak...haha! *missförstånd!*
o den som hade det avgörande beslutet var kofi annan, inte clinton, eftersom dom vägrade erkänna *folkmord*,
detta enda lilla ord kunde räddat livet på 400.000 själar.
hursomhelst, håller me dig, världen vände bort.
vapenvila? *lol*
m0zQit0z:

Visst var det Mr Annan som bar ansvaret
I efterhand har han, som vid denna tid var chef för de fredsbevarande styrkorna, uttryckt ånger och ursäkter och sagt att han personligen kunde ha gjort mer. Ändå väljs han till generalsekreterare... märkligt!
Men våren 1994 lämnades Rwanda åt sitt öde... ännu märkligare!
http://www.gwu.edu/%7Ensarchiv/NSAEBB/NSAEBB117/Rw01.Pdf


sorry!

uppt
8;ckte att jag skrivit *en bokstav fel*
nu ska det fungera korrekt!

Sida:
« 3 4 5


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem