Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Tänk om vi hade en Världspolis

Tänk om vi hade en Världspolis

Tänk om vi hade en Världspolis . . .
Som tog hand om freden i världen - och stoppade alla krig
Den skulle hålla sin hand - över demokrati och frihet
Skulle få oss att drömma
Få oss att ej glömma

Men den hand som kan klara det
Den handen måste ha kraft
Ohygglig styrka
Många kanske tvingas lida
Innan världen kan bli fri

Copyright Peacetraveller ( Svanen ).

God Bless America


Antal svar på detta inlägg: 46
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Hesan!

Nee!

Nu får det vara nog med all dessa bombdåd och det är dags att ALLA sätter sig ner och pratar om saken och hur vi ska lösa sakern!

Till och med JAG har fått nog!

MAKE LOVE NOT WAR!

:krammar:
Hej igen!

Sunnimuslimerna kommer troligen rösta NEJ vid folkomröstningen om en ny grundlag men vem egentligen bryr sig om sunnimuslimerna???

INTE USA ialla fall!

Så då lär det det bli MERA krig efter valet vare sig USA vill eller inte!

Jag bara skrattar åt skiten numera då världerns STÖRSTA krigsmakt inte klarar ett skit egentligen trots att dom går ut och säger att kriget är vunnet!

bubben

man ska inte underskatta någon el. land.
vi får ALLA hjälpas åt för att stoppa dessa hemska dåd
inte lägga allt ansvar på just USA.

ju fler vi är tillsammans MOT våldet, dessto bättre.

upp till kamp mot terrorn!
Annons
mOzQitOz: håller med dig!
Bubben: håller med dig också. Make love not war!

Har just kommit hem från Istanbul. Hann med ett besök i värdiga SultanAhmet-mosken och Hagia Sofia. Här är man välkommen som icke-muslim. Turkiet är en sekulariserad islamisk stat, där det är förbjudet är bära huvudduk eller ha andra religiösa symboler (även kristna och judiska) om du är statsanställd eller studerar på statligt universitet. Otroligt viktigt att få med Turkiet i EU - så småningom. Det finns en del problem kvar att lösa, som diskuteras livligt i Turkiet, Cypernfrågan, den tabuerade frågan om folkmordet på armenierna, tex.

Vi satt i går kväll några stycken vid Bosporens strand och pratade om detta. Alla är förstås precis som vi upprörda över bombdåden. Stämningen var där precis som Bubben säger: Make love not war. Dom flesta av oss vill ha fred och vänskap mellan alla folk. Men tyvärr kan vi inte blunda för att det finns ondska. Och inför den kan vi inte stå handfallna.
m0zQit0z & Ramon:

"USA var där"???
Vad har ni fått det ifrån?

FN fanns på plats med en mindre styrka fredstrupper, men inga amerikanska soldater. Dess chef, den kanadensiske generalen Romeo Dallaire, hade förstått att massmord var förberedda och vädjade om förstärkningar och fullmakt att ingripa. Inte ens när människoslakten hade börjat fick han något gehör från FN-högkvarteret, han fick tvärtom order om att ställa sig neutral. General Dallaire lämnades ensam med 270 FN-soldater, som han avdelade för att skydda Läkare utan gränser som valt att stanna kvar.

USA:s agerande i FN bidrog också till att katastrofen blev så stor. USA vägrade, i säkerhetsrådet, att gå med på att sätta in en större FN-styrka för att stoppa dödandet. I bakgrunden fanns förmodligen färska minnen av scenerna från Somalias huvudstad Mogadishu, då amerikanska soldater släpades döda i smutsen efter en misslyckad fredsoperation.

Redan dagarna innan flygplanet, med Rwandas president, sköts ned började USA förbereda evakuering av sin ambasadpersonal. De förstod redan då vad som var i görningen. En ganska bisarr detalj är att eftersom folkmordskonventionen uttryckligen kräver att världens länder ska ingripa för att stoppa ett hotande folkmord, så vägrade USA att acceptera att ordet folkmord användes i Rwanda… ända tills det var för sent.

Den likgiltighet väst visade gentemot detta folkmord är kanske inte så konstigt. Afrika är, just nu, en förlorad kontinent för "marknaden" och därför helt ointressant för kapitalet... förutom för kanske EU:s fiskeflottor, som håller på att fiska ut Afrikas fisketillgångar med hypermoderna fartyg - fisketillgångar som Afrikas befolkning nu inte har en chans att fånga p g a primitivare fångstmetoder.

Nä, hjältarna i den här tragiska historien, 1994, är de 6 afrikanska länder som ställde sina militära resurser till förfogande, och fick stopp på den grymma människoslakten! Dessa 6 länder förstod vad FN och USA inte ens var i närheten av att förstod – eller ville förstå.
Den politiska viljan fanns helt enkelt inte!
Hej!

Zacko:

Jag gillar dig.

Du vet saker och hur det står till under ytan i världspolitiken och med maktkampen.

Kör hårt..

Jag ska tyvärr försöka låta bli att skriva om politik och ekonomi men det är svårt när man vill motarbeta orättvisor och maktmissbruk..
bubben:

zacko


http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/ghosts/etc/script.html

m
29;ste ju surfa runt världs-webben, så ja hittade detta o lite annat.
((har inte hunnit läsa hela sidan))
m0zQit0z:

Tack, för en bra sida. Nu blev det mycket läsning och jag måste erkänna att jag skummade till slut. Men jag kunde inte se någonstans att USA hade soldater i Rwanda. Ambassadpersonal hade dom, men det är ju också vida känt.
Zacko, du är för go' med dina (faktiskt) antiamerikanska glasögon och din (faktiskt) marxistiska retorik...

För det första var det inte jag som påstod att USA var i Rwanda med trupp utan mOsQitOz, hon kanske har rätt, jag vet inte eftersom det ju skulle ha varit en icke-officiell representaiton.

USA var åtminstone utåt passivt, dvs man intervenerade inte, av flera skäl. dels pga att Somalia-händelserna hade gjort det svårt att försvara inför hemmaopinionen. Clinton hänvisade till att man hade trupper i Korea, i Europa, kanske nya åtaganden väntade i Bosnien, man var engagerad i Haiti, etc. Man bedömde att en FN-aktion skulle ha små möjligheter att lyckas. Man monterade dock upp en informationstjänst och höll sig löpande informerad.

Personligen anser jag att USA här gjorde för lite. Och det är det du pekar på också. Det fanns dock en del orsaker som bidrog till tveksamheten att ingripa. Och det var sannerligen inte bara USA som fegade här. Frankrike, FN, hela västvärlden. Enligt den marxistiska retoriken gör bara väst och i synnerhet USA ingripanden om det handlar om 'kapitalets' intressen. Det är en tröttsam förenkling. Visst spelar det in om vitala säkerhetspolitiska och ekonomiska intressen är inblandade. Men det finns också andra skäl som har att göra med att rädda humanitära värden och med önskan om stabilitet och fred även om direkta intressen inte är hotade. Bosnien, Somalia, tex.

Du har fortfarande inte svarat på min tidigare fråga...

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem