Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Missbruk

Missbruk

Bara en reflektion på socialministerns uttalande i uppdrag granskning; han sa att om heroinister inte sköter sina behandlingsprogram så ska de uteslutas. Tänk om det skulle va likadant för överviktiga med för högt blodtryck. De får höra från läkaren att nej nu har du ju inte skött dig, du har ätit på Mcdonalds igen. Nu skriver vi ut dig och du får ingen mer blodtrycksmedicin.

Eller som ordföranden för ett narkotikafritt sverige säger, att missbruk är en juridisk fråga och inte en sjukvårdsfråga. Hon verkar inte veta särskilt mycket om beroende och då tycker jag det är konstigt att hon kan jobba med en såna frågor.

Alla vi som på något sätt har varit nära en beroendesjuk människa vet att det inte handlar om viljelösa människor som bara behöver ta sig i kragen.

Programmets bästa uttalande va nog från en läkare i USA som sa,
-vi verkar inte kunna bestämma oss för om missbruk är en synd eller sjukdom.

Jag har bestämt mig, det är en sjukdom och sjuka människor ska få vård.
Antal svar på detta inlägg: 53
Sidor: 1 2 3 4 5 6 Nästa »

Kan inte annat än att hålla med dig. Har själv åkt in och ut på olika instanser för mitt Amfetaminmissbruk. Men nu i efterhand inser jag att det till stor del var för att jag var ungdom. Andra vuxna med liknande problem har betydligt svårare att få hjälp.

Det som hjälpte mig var att jag fick en liten dos centralstimulerande som medicin. Det klarar jag mig fint på, läkarna fastställde att jag behövde centralstimulerande för att må bra, så till slut fick jag licens på det. Jag är grymt tacksam för det. Det var ett och ett halvt år sedan jag fick det utskrivet. Sen den dagen så har jag inte tagit något mer.
solidaritet

helt rätt

och jag undrar varför vissa *personer* på höga poster vägrar dela ut gratis sprutor till narkomaner.
vad är deras acceptabla ursäkt?

låt säga att en tonåring mår dåligt, det är hemskt i skolan, lärarna är skit, föräldrarna lyssnar inte m.m
låt säga att han/hon träffar några andra, dom festar.
plötsligt blir han erbjuden en spruta, fylld av nån slags stimulansmedel.
föräldrar/Skola vet ingenting.
han/hon har några korta relationer under denna trasiga period.

låt säga att detta bara pågår i några månader.

hon/han börjar sköta sig, läser på komvux, börjar prata med sina föräldrar, skaffar ett jobb och ska då på en rutinkoll
hos en läkare, för blodprov.
och får beskedet
- du har HIV.

och kan dessutom ha smittat 5 andra personer.

att inte dela ut gratis sprutor
är ett MORD på 6 människor (el fler) AV EN MYNDIGHET!
jag förstår inte hur dom kan anse att EN liten plastspruta är VIKTIGARE än ett flertal människoliv...

George Bush 2 döttrar är alkoholister (enligt vissa rön)
han själv är en föredetta alkoholist.

missbruk drabbar alltså inte bara *vissa* utan *vemsomhelst*
oavsett klass.

VI
bara MÅSTE lyssna på dom unga när dom mår dåligt,
lyssna på varnings-signaler
och säga till, göra något och aldrig någonsin ge upp vår framtid!
:krammar:
Solidaritet skrev: "-vi verkar inte kunna bestämma oss för om missbruk är en synd eller sjukdom."

Hmm, den var bra. Tänk om det inte fanns så mycket *moral*...
Annons
Sjukdom är för mig nåt man drabbas av vare sig man vill det eller inte. Missbruk därimot är nåt helt annat och det tror jag de flesta håller med om, eller jämför du tex cancer patienter med missbrukare av droger?

Vi kanske skulle starta en ny fond?

Skänk pengar till Knarkarfonden PG 90 950-?

Undrar hur många som skulle donera...
Hur många tror du vill bli Missbrukare?
David,

det låter som att de pengarna skulle gå till att handla knark, och det skulle nog inte många vilja bidra till. Du är väldigt omogen i ditt tänkande så jag rekommenderar dig att inte deltaga i denna diskussion, gå in på lunarstorm eller liknande. Missbruk är ett väldigt stort problem i samhället idag, vare sig det gäller narkotika eller tabletter e dy. Att sätta alla i ett rum för att "avlusa" dem tror jag är fel sätt att tackla problemet. Nej, först byter vi regering, och sen börjar vi bygga upp ett Sverige vi kan vara stolta över. Bort med inkompetenta makthavare från vårt land, och därmed basta!
@Donne: Precis. Det är inget glamoröst liv: Hepatit C, socialbidrag, hemlöshet, isolering. Du sumpar allt: familj, vänner, studier, jobb. Jag har sett människor gå under på nära håll. De har inte velat något hellre än att leva ett "normalt" liv.
Missbruk?!
Den eviga frågan har alltid varit är det en sjukdom eller?? Visst man väljer att prova första gången men sen då? Det kan räcka med en gång och så är man fast för livet.

Att ha ett beroende är tufft nog, nog finns viljan att sluta många gånger men det räcker inte för alla!! Det handlar inte om dålig karaktär när man försöker sluta, oavsett vad andra säger.

Hur ska man kunna neka nån som vill försöka? Ge dom hjälp att hjälpa sig själva på nåt sätt...ett sätt funkar inte för alla man måste se till varje enskild individ!

Att säga nej till en missbrukare som söker hjälp vore som att neka en rökande astmatiker medicin!
Ett beroende är ett beroende oavsett!!!
Det gläder mig att läsa alla kloka inlägg på denna tråd.
Jag personligen anser att missbruk av alla slag är en sjukdom....

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem