Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Missbruk

Missbruk

Bara en reflektion på socialministerns uttalande i uppdrag granskning; han sa att om heroinister inte sköter sina behandlingsprogram så ska de uteslutas. Tänk om det skulle va likadant för överviktiga med för högt blodtryck. De får höra från läkaren att nej nu har du ju inte skött dig, du har ätit på Mcdonalds igen. Nu skriver vi ut dig och du får ingen mer blodtrycksmedicin.

Eller som ordföranden fö...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 53
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

Fel fakta, alla kan inte läsa i det här landet.
En beroende vet inte om att han/hon är beroende innan han/hon är det.
Och tyvärr så tar det flera år innan insikten kommer.
Och i bland så kommer aldrig insikten.
jossan

jag själv älskar PIZZA!
bengan,

det du föreslår löser problemet på kort sikt, alltså - problemet återstår efter frigivning.
de flesta narkomaner begår brott för att kunna köpa droger, åker in, avvänjs och kommer ut igen. För att fortsätta, alltså - ditt förslag duger ej.
För att på lång sikt lösa dessa problem så måste vi ha politiker som har lite förstånd, och ett samhälle som tänker på morgondagen och vad som händer om 20 år eller så.
Att jag är så trångsynt och vill gasa ihjäl alla som har lägre än 120 IQ, löser inga problem för då hade jag inte haft någon som jobbar i mitt lager. Där behöver jag muskler och ingen hjärna, kanske nå't för dig min vän?
Annons
loan m.fl.
Kom ut ur er lilla romantiserande värld och amatörpsykologi. De här människorna måste behandlas hårt och konsekvent.
Önskar att du kunde fått följa med mig en dag på mitt arbete och se de här individerna i verkligheten och vad de ställt till med.
De som går på behandling (läs metadon) har med stor övertalningsförmåga (de flesta är psykopater) lyckats få gratis narkotika av staten. Trots den sk. behandlingen med gratis knark så är det i alla fall dessa individer som hämtas in på morgonen för diverse brott.
Tack för mig. Nu lämnar jag detta forum för gott med dess verklighetsfrämmande amatörpsykologer.
Bengan du har rätt i att missbrukare måste behandlas hårt och konsekvent men måste tilläga även kärlek.
Vad jobbar du med?
Det låter som att du har något med dessa personer att göra.
Hejsan!

Jag kan inte låta bli lägga mig i denna diskussion!

Det är ju faktiskt så här att de flesta missbrukare vare sig det är knark, alkohol, sniffning etc..HAR PSYKISKA problem också!

Och som borgarna föreslår att bara låsa in dessa i fängelse hjälper INTE så länge problemen består!

När dom kommer ut igen är problemen kvar och likaså brottsligheten och missbruket!

Ibland förundras jag över hur korkat samhället är och så snålt att de som är svaga inte kan få adekvat hjälp istället för annat!

Och VAD KOSTAR det att sitta fängslad??

Är det 1000kr/dag eller3000kr/dag för samhället?

Nu pratar jag egentligen INTE bara om missbrukare utan också om dom med psykiska problem men dessa går ju ibland hand i hand!

Är det ingen som föstår det?

Bubben: Nu blandar du i hop missbrukare och uteliggare.
Alkohol är en drog så jag kallar även det drogberoende.
Drogberonde drabbar både fattig och rik och tar ingen hänsyn till någon som helst samhälls klass.
Som ni säkert har märkt så drabbar det även politiker och andra mediala personer men det finns även högt uppsatta chefer inom väldigt stora företag som lider av sjukdommen med.
Det sägs att 10% av världens befolkning är beroende och att det bara är 3% av dom som syns.
Resten har tagit in parkbänken in i vardagsrummet.
Det finns ett talesätt; Om du någongång har druckit så att säger aldrig mer och menar det, och dricker igen, så är du alkoholist.
För att utöka diskussionen kan vi lägga till alla andra former av missbruk som ännu mer bevisar att det är en sjukdom vi snackar om. Shopping, mat, sex, spel, ( bulimi? anorexi? ) mm. Missbruk är en sjukdom och vad man använder borde inte påverka om man ges vård eller inte.

För alla som är intresserade av ämnet kan jag rekommendera en bok som beskriver det hela på ett väldigt bra och intressant sätt.

Missbrukaren och jaget, skriven av Craig Nakken
Bubben:

Och du hade läst statsvetenskap? Det tror jag så mycket jag vill på, här har vi igen ett exempel där du försöker pådyvla "borgarna" en åsikt som inte existerar, bara för att du är röd.

Vad gäller missbrukarna tycker jag att vi ska kalla dem för sjuka och ge dem massa pengar. Jag tycker att ALLA med minsta problem bara är sjuka och borde få pengar. Faktum är att ingen i hela Sverige gör något fel, och om man tror att de har gjort ett fel fast de bara är sjuka på ett eller annat sätt, ja då är man sjuk själv och måste få en massa pengar.
Hurraaaa Los L, du verkar ha förstått problemet rätt, jag tycker som du!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem