Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Var är pengarna?

Var är pengarna?

Hejsan!

Vi betalar Europas och kanske Världens näst högsta skatter men vi har inte råd med nästan någonting!

Vad är detta?

Borgarna skriker efter nedskärningar men då minskar ju också köpkraften samt klasskillnaderna..

Sossarna skriker efter nedskärningar men då ökar arbetslösheten och sjukskrivningarna...

NÅT är fel nånstans..

Vi MÅSTE ju ha ett fungerande offentlig sektor och det finns ju en mening med vårt skattesystem!

Jag har inte hört nåt annat än besparingar sedan 1991 då borgarna kom till makten men det slutade ju knappast med att sossarna kom till makten heller..

Då fortsatte nedskärningarna...

Nu börjar vi få betala priset..

Men det som är KONSTIGT är att vi har råd med bilar/bostadsrätter/villor/aktier/obligationer mm..men inte med våra grundläggande behov...

Var är pengarna???

Antal svar på detta inlägg: 47
Sidor: 1 2 3 4 5 Nästa »

INGEN vill väl kasta pengarna i sjön???

Det MÅSTE till en förändring!

Svar till Bubben.

FEL!

Att bara säga skitsnack utan att motivera är dessutom riktigt dumt, jag vet inte vad du har för bakomliggande kunskaper om invandringen i Sverige, och då menar jag inte all invandring, utan den som det finns mätbara resultat ifrån.

Enligt dom undersökningar som finns, så kostar varje asylsökande Sverige ca : 450.000 dom första 4 åren i Sverige. ( 112.500/människa och år )

Detta är en summa man kommit fram till som en median oavsett ålder, alltså även barn och förvärvsarbetare inräknat.

"Under 2004 fick 59 144 personer uppehållstillstånd, en liten ökning jämfört med 2003, då motsvarande siffra var 57 616.

6 140 personer fick uppehållstillstånd av flyktingsskäl, andra skyddsbehov och humanitära skäl. Merparten, 3 043, fick tillstånd av humanitära skäl., medan1 822 personer fick tillstånd inom den så kallade flyktingkvoten. Utöver detta fick 333 personer tidsbegränsade tillstånd.

22 214 personer fick uppehållstillstånd på grund av familjeanknytning. Av dem var 3 085 anhöriga till personer som fått uppehållstillstånd av flyktingskäl eller av humanitära skäl."

30.000 har alltså fått uppehållstillstånd i Sverige under 2004, vilket ger en kostnad av ca : 3.5 miljarder/år.

Lägg sedan in alla dom som kommer till Sverige och nekas uppehållstillstånd, men ändå får stanna i flera år innan avvisningen genomförs ?

Lägg till all administration, hela migrationsverkets kostnader, samt övriga kostnader, så kan man snabbt dra slutsatsen att detta kostar Sverige enorma pengar!

Mer info om detta finns att läsa på migrationsverket´s hemsida, det är bara att räkna själv på dom siffror som presenteras.

dessutom så skall man räkna in det faktum att det tar en Asylsökande i genomsnitt 5 år att komma in i arbetslivet i Sverige och således bidra till vår ekonomi.

Så frågan borde ju inte vara "om" det kostar pengar för Sverige att föra denna typ av flyktingpolitik ? Utan snarare om vi i Sverige vill att vi skall bidra i den höga grad vi gör till att hjälpa andra människor ?

Om detta kan vi diskutera............

// M
Minion IT:

Det är DIN verklighetsuppfatning inte min..

Annons
Eftersom Göcke har varit framme och "suddat" i denna tråden så saknar mitt inlägg helt plötsligt relevans, och jag därför om ursäkt för detta, men saken var den att det påstods att vår flyktingpolitik kostade en massa pengar, och någon sa att det inte var så, så detta inlägg ovan är endast en rättelse till personen, att visst kostar det pengar!!!!!

Den som tror något annat är inte bara förd bakom ljuset, utan saknar en grundläggande matematisk utbildning, vilket är det enda som krävs för att räkna ut påståendet.

// M
Bubben...

Det har inte med uppfatnning om verklighet att göra, det är statistik, alltså siffror baserade på fakta!

Att förneka det är lika dumt som att säga att förintelsen aldrig ägde rum och att inga judar dog i 2:dra världskriget!

Fakta är obestridliga i sammanhanget, och är därför inte diskuterbara. Om du vill yppa dina åsikter vad gäller din vilja att bidra till kostnaderna eller inte så kan vi gärna diskutera detta....

// M
Minion IT:

Och svaret på din fråga är JA då invandrare bidrar till MASSOR med jobb i Sverige..

SJÄLVKLART ska vi hjälpa dom eftersom vi i Sverige har bra MYCKET högre levnadsstandard och FAKTISKT råd att hjälpa dessa!

Det är INTE där problemet ligger!!!
Minion IT:

Tror du VERKLIGEN att bara om vi minskar invandringen så blir allting bra igen som på 60-80 talet???

Då tror jag att du och många andra har fel tyvärr!

Det är "ungefär" som att säga att "om vi bara skär ned på bidragen blir ALLT bättre"...

Jag tror inte på det!
jaa du bubben,vet inte om man skall skratta eller gråta,så jag bara ler."självklart skall vi hjälpa dom" jaha och med vad då? socialbidrag??råd? vi har ju inte råd att se till att våra gamla får en dräglig tillvaro sista åren i livet."bidrar med massor av arbete"?jaa för rättväsendet och sociala myndigheter kanske.herregud vakna och öppna ögonen och se dej omkring människa.betala du då,om du känner att du har råd,men kräv inte att vi som inte vill skall ställa upp.(tyvärr raderas väl inlägget ganska snabbt som vanligt)
Minion IT:

Det du pratar om är EGENTLIGEN inga stora pengar i stadskassan även om det låter så!

Det är nåt annat som är fundamentalt fel i Sverige som vi måste göra når åt!

Bubben har vi verkligen råd att hjälpa alla som ekonomin i sverige ser ut idag? Sverige kan inte ta hand om de som redans finns här så de får en dräglig tillvaro och kommer in i arbetslivet. Då kan vi ju inte ta in fler för då får de nya som kommer det ännu sämre. det kommer bara bli värre och värre. Dags att stänga gränserna hjälpa de som finns här och sedan suksesivt öppna upp igen. Och om invandrare bidrar till massor med jobb varför är så många arbetslösa då? Om att ta imot flyktingar hade med levnadsstandard att göra varför tar itne finland imot så mycket flyktingar?

Men det är ju inte endast här problemet med utgifter ligger. Ta till exempel en titt på alla myndigheter och alla nya som ploppar upp titt som tätt. De måste kosta multum vi har över 200 myndigheter i sverige och ingen vet nog ens vad hälften av dem gör mer än att kosta pengar. Eller trängselskatt programmet det har kostat flera miljarder och vad får vi ut av det jo kollektivtrafik som kommer vara omöjlig att åka med. Så många inte kommer kunna jobba eller blir av med jobben för att de kommer för sent varje dag. Alltså högre arbetslöshet = lägre konsumption.

Lika bra o bli rik på poker och flytta härifrån.

helt enkelt "många bäckar små".

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem