Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Var är pengarna?

Var är pengarna?

Hejsan!

Vi betalar Europas och kanske Världens näst högsta skatter men vi har inte råd med nästan någonting!

Vad är detta?

Borgarna skriker efter nedskärningar men då minskar ju också köpkraften samt klasskillnaderna..

Sossarna skriker efter nedskärningar men då ökar arbetslösheten och sjukskrivningarna...

NÅT är fel nånstans..

Vi MÅSTE ju ha ett fungerande of...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 47
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

jaa du guran,int är det nån inkomst inte iallafall,, 1-3 miljarder??? oj oj nu är du lite snålt ute guran, Enligt docenten i företagsekonomi vid Göteborgs universitet – Lars Jansson, så är den verkliga bruttokostnaden för invandringen 263 miljarder/år.och dessa siffror inberäknar den totala kostnaden för kommuner handläggning mm,mm,så nog svider det i våra plånböcker.skulle sverige bara ta emot dom som verkligen är i behov av hjälp och skydd skulle denna siffra minska avsevärt,men ändock ligga på kanske 10-20 miljarder kronor.
http://www.euroinfo.se/ny/hem/eu-finansiering/skrivyta/vad-ar-eu-stod.html

vi tar bara tillbaka hälften av det vi ger till EU
och där är det företagen som är dåliga också

http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____303.aspx" target="_blank">http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____303.aspx
http://www.r
iksdagen.se/templates/R_Page____1808.aspx

rikets finanser går att läsa utan att man behöver gissa sig till var
pengarna tar vägen.
Äntligen kom det ett inlägg om vart pengarna tar vägen..tack Guran.
Stockholm, Göteborg å Malmö gick med i EU och alla vi andra får betala kostnaderna...När jag gick i skolan var Spara ett positivt ord...nu har det blivit jämställt med "dra in på"
Säg ett område som det inte har sparats in på....och vi kan inte ens skylla på utlandslånen längre, för dom är nästan obefintliga.
Nej, våra pengar försvinner till Brüssel i en allt snabbare takt, nu kommer det snart fler och fattigare medlemmar till EU som vi ska försörja....Hmmmm...kanske dax att som svensk knyta näven i byxfickan...
Annons
Guran ang invandringen så är kostanden inte 1-3 miljarder utan snarare som moski skriver 267 miljarder. iaf 1999 och den kostnaden lär inte ha förändrats något nedåt men kanske uppåt pga inflation och liknande. de där 1-3 miljarderna kanske är för flyktingar som utgör ca 3% vad jag hitta i nån annan skrift.

http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_2577372.asp där har du lite statestik och belopp.
Så Bubben ja då är det väl inte så långsökt att säga att invandringen kostar mycket pengar? Märk väl att jag menar invandring då och inte flyktingar eftersom riktiga flyktingar utgör så försvinnande liten del av den summan. det är nog snarare de ca 7 miljarder kr som stod i regeringens beräkningar.
Invandrare för med sig unika kunskaper. Han är mycket billigare än en person som är född i Sverige om man räknar i ekonomiska termer (jag håller dock fullständigt med menvaihela att flyktingpolitiken är solidarisk och inget ekonomiskt system). En person som är född i Sverige får ju massor med bidrag, barnbidrag, studiebidrag, fri skolgång (bidragen av staten), förmånligt studielån, hans föräldrar får ju också bostadsbidrag, bidrag för vård av sjukt barn...
Det som är fel i Sverige är inte det där med kostnader. Det är det att vi inte är tillräckligt duktiga på att ta vara på landets enorma resurser som invandringen medför.
Jag kom hit från fjärran östern, skaffade mig dubbel examen från Chalmers, hittade inget jobb här... Min bror tog examen med toppbetyg från handelshögska i Göteborg, sökte desperat efter jobb i 1 år. Kom inte ens på intervju. Fick många gånger inget tack-för-intresse-brev heller.
Han blev senare erbjuden ett mycket bra jobb i ett annat europiskt land. Han fördes in i statistiken i Sverige som en kostnad, en belastning, ty han producerade ju ingenting under sin tid i Sverige. Sverige gick alltså med förlust med att ha min bror här. Ett annat land gick med vinst redan första dan han kom dit.
Var ligger felet? Sverige skänkte ju bort sin tillgång till andra länder och samtidigt gnäller hela tiden att vi är en belastning. Andra länder undrar ju hur det kommer sig att min bror är en kostnad för Sverige men är samtidigt en tillgång för dem. Sverige ger bort sina resurser för billigt.
För mig gick det annorlunda. Jag slutade söka jobb efter ett tag. Starta eget i stället. Bolaget går hyfsat bra (fick en ordentlig skjuts under IT yran). För att nämna lite siffror, vill jag säga att jag betalade 950 tusen kronor i vinstskatt förra året och 350 tusen i arbetsgivaravgift, pension och försäkring för mina anställda. Sverige gick med vinst i mitt fall. Men det är hårt. Man fick ju kämpa och skapa chanser själv. Jag kan säga att inte många har samma tur som jag när utsikten är så här helt chanslös.
Minion använder siffror i statistiken för att hänvisa till fakta hit och dit.
Jag är själv matematisk statistiker och kom från en politisk aktiv (i hemlandet) familj. Jag kan påstå att statistik inte är fakta om man inte använder på rätt sätt. Statistiska siffror används ofta av politiker för att bilda opinion, vinkla fakta och manipulera folk. Om man vill använda statistiska siffror, måste man använda dem i sitt fulla sammanhang och ur alla vinklar. Annars är det jämställd med manipulation.
Min slutsats är att all problem vi ser idag bottnar i brist på solidaritet och brist på kunskap om människor från andra länder och deras kulturer. Att vi i Sverige måste vara duktigare på att ta vara varje människas unika kunskaper och därmed landets enorma resurser som vi har idag.
Jag tycker dock att i och med globaliseringen, är vi mycket bättre idag än för bara 10 år sedan. Vi är på rätt väg och jag hoppas att Sverige fortsätter på den vägen.
Bra skrivet Flykting

här är motsatt sätt att visa statistiken Rob
http://www.immi.se/rasism/kostnader.htm
Flykting:

Jag planerar att söka asyl i ditt forna hemland, vad får jag där?

Det du pratar om rör kanske en promille av alla flyktingar.

/Jag tycker att det skall gälla samma sak för asylsökanden i alla EU länder, en praxis. Så att man får samma stöd i alla Eu länder och har man blivit nekad i ett Eu-land så ska man inte kunna fortsätta till nästa.

Det är väl klart att ¨folk som flyr från krig m.m skall få komma hit, det jag irriterar mig på är (det finns en flyktingförläggning på min ort) är dessa ö**statsligor som satt i system att stjäla och att så fort man påpekar det är man rashatare. Godnatt.
Under andra världskriget tog vi emot ett flertal miljoner flyktingar. De flesta av dem stannade kvar i landet och är idag helt integrerade i alla samhällsfunktioner.
Jag tog upp min situation, inte för att avspegla andra invandrares. Alla människor har olika förutsättningar och levnadsvillkor.
Min situation är dock inte unik. Många i min vänkrets har gått samma väg, haft samma svårigheter. Några har lyckats bättre än jag, många har misslyckats. Gemensamt för oss är att vi alla startade egna företag, i stället för att vänta på bättre konjunktur och därmed hoppas få jobb. Endast en enda av oss fick jobb på Borfors. Men han räknas kanske inte för han är andra generationens invandrare (har svensk mamma och japansk pappa som kom hit under 60 talet som forskare från Japan).
Jag håller med dig gällande den höga kriminalitet hos invandrare och flyktingar. Men man får söka orsak till det i stället för att bara irritera sig på. Men då hade vi gått in i ett annat ämne än det som tråden handlar om. Jag får avsluta här och önskar alla allt gott!
den största orsaken är tydligen att det är en väldigt liten risk att man blir fälld för brott som begås i Sverige,och råkar man bli det så blir straffen oförskämmt låga,man kan tom tjäna pengar på att begå brott,det såg man ju i fallet med gruppvåldtäkten på den 14 åriga flickan i Rissne,där gärningsmännen fick över 100 000kr i ersättning för att dom suttit häktade,bara för att vårat rättväsende totalt havererat,brott premieras och offren räknas som inte trovärdiga,och vetskapen om att våra fängelser är rena rama lyx hoteller snarare lockar än skrämmer till att begå brott.och ang starta företag så börjar nog pizzeria och resturangbranchen vara ganska mättad nu.
Flykting, tack för ditt lysande inlägg! Huvudet på spiken! Jag är själv pursvensk men har haft personer omkring mig i samma situation som du. Vi är verkligen urdåliga på att tillvarata mänskliga resurser från andra länder. Vi definierar alla som kommer från andra länder som problem i stället för att se möjligheter. Hur ska vi få en ändrad attityd?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem