Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Var är pengarna?

Var är pengarna?

Hejsan!

Vi betalar Europas och kanske Världens näst högsta skatter men vi har inte råd med nästan någonting!

Vad är detta?

Borgarna skriker efter nedskärningar men då minskar ju också köpkraften samt klasskillnaderna..

Sossarna skriker efter nedskärningar men då ökar arbetslösheten och sjukskrivningarna...

NÅT är fel nånstans..

Vi MÅSTE ju ha ett fungerande of...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 47
Sidor: «1 2 3 4 5

Ramon som det stod i Metro(som jag läste för ca 30 min sedan) så är attityden redan påväg att förändras. Så just nu är det inte speciellt mycket svårare för en invandrar akademiker att få jobb än en infödings akademiker. tror det var 78% som infödingarna som fick jobb och 70% av akademiker med invandrar bakgrund.
Moski: Jag vet inte om jag ska skratta eller bara låta bli att kommentera. Men ditt inlägg var verkligen roligt.
Jag jobbar inte inom restaurangbranschen (jag erbjder komplett webblösning för små företag, allt från små restauranger/take-away, bostadsbolag till större import/export företag och grossister).
Jag har en bekant som har några restauranger i sin kedja. Han håller på att öppna 1 till till Mars 2006 och till sommar 2006 ännu 1 till större investering i Karlskrona. Jag läste häromdagen på DI att hamburgerkedjan Max planerar att expandera med ett 30 tal restauranger under 2-3 års tid.
Många IT bolag (små sådana) startades mitt under IT krisen och har lyckats trots att många säger att IT branschen är mättad. Nej, den har mognat...
Jag vet inte hur du ser på ekonomi och företagande. Men jag vet med erfarenhet att det finns pengar att tjäna i alla branscher, bara om man är tillräckligt duktig. Själv, vill jag bara jobba med det jag gillar mest och är motiverad för, oavsett konkurrensläge.
Det är gulligt att se hur många människor tror att "alla människor har unika egenskaper". Lejonparten av dagens invandrare besitter inge speciella dyrbara kunskaper. Det är en seglivad myt att Stockholm är fyllt med doktorer, ekonomer och jurister som kör taxi bara för att Sverige är rasistiskt. De flesta som kör taxi, oavsett etnicitet, har ingen högre utbildning öht.

Men varför bråka om invandringen hela tiden här på forumet? Regeringen har ju praktiskt taget redan avskaffat den. Och om man studerar juridik och eller kriminologi så inser man snabbt att det vi måste jobba med är barnen till de redan invandrade, alltså personer födda i Sverige och uppvuxna i sossarnas hemska betongstäder utanför de riktiga städerna, (s.k. ABC förorter). Det är i den demografin som problemen: arbetslöshet, kriminalitet och låg bildningsnivå är som värst.
Annons
Lovos:
Jag har aldrig sagt eller tyckt att Sverige är rasistiskt. Sverige är ett demokratiskt land och rasismen är idag näst intill utrotad i alla demokratiska länder. Det är bara oseriösa debattörer som anklagar ett folk och ett land för rasism. Det är så oseriöst enkelt idag att bara anklaga någon för rasism för att vinna över med sin argumentation. Lika fel och fult är det att anklaga invandrare när något går dåligt, att det är fel på invandrare...
Det jag efterlyser är solidaritet och samförstånd, för vi lever ju närmare och närmare varandra idag i och med globaliseringen och teknikens utveckling. Att vi måste vara duktigare på att utnyttja de resurser vi har bättre och mer effekivt för att uppnå optimalt resultat.
Det är inget fel med invandrarna i Sverige. Felet ligger i samhällsstrukturen. Vi är olika, precis som samhället i övrigt. Egentligen, kan man inte gruppera på så sätt heller, för invandrare är ingen homogen grupp.
Om du tänker dig att du är lärare och försöker förklara en sak för dina elever och ingen begriper någonting (alla somnar så fort du pratar). Betyder det att det är fel på dem eller att du inte är tillräckligt duktig i ditt jobb? Och för mig är det förvånansvärt att det finns några som tycker att det är fel på eleverna. Dra paraleller med dagens situation, kan du se många likheter.
..men fortsättningsvis, var finns pengarna?

ja..dom finns i utlandet, inte här iallafall.
så vi borde locka hit fler turister, öppna billigare hotell i stockholm,
eftersom dom FIIINA hotellen i stockholm är sviiiindyra för vanliga arbetande turiiiister.

turister är en fantastisk inkomstkälla, detta borde tas mer på allvar.
det finns mycket vackert att se i stockholm!
Sverige har något som nästan alla länder saknar. Nämligen Allemansrätten. Denna rättighet lockar turister som tusan, då dessa turister ej behöver riskera att få skallen avskjuten av en hagelbössa så fort som dom råkar närma sig en gran. :)
Men mer bör ju göras för att locka turistnäringen, då dom är en enorm inkomstkälla.
Flykting:

Om man går en utbildning så ligger det väldigt mycket på ens eget ansvar att lära sig någonting. Om man somnar när läraren pratar bör man nog sova mer på nätterna. Om man inte förstår vad läraren talar om så bör man fråga och be vederbörande att förklara tills man förstår.
Analogin kan tillämpas på de flesta områden, inte bara skolan.
Felet med Sverige och svenskarna i de allra flesta fall går i grund och botten oftast att härleda till en enda sak, vi är fördömt dåliga på att ta eget ansvar för våra liv och våra handlingar.

Sida:
« 3 4 5


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem