Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Apatiska barn vanvårdas.

Apatiska barn vanvårdas.

På nyheterna kan man höra att de apatiska flyktingbarnen i vissa fall kan ha vanvårdats. Tydligen handlar det bland annat om förgiftning. Vad ska man säga om det?
Antal svar på detta inlägg: 49
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Fajjer du har helt rätt. konstigt det händer bara här i vårt land att dom blir apatiska, inget annat land känner till detta, kan det vara i luften något ?. Jag bara undrar.
njae, håller nog inte riktigt med där, pågår även i andra länder.
minns ni inte dokumentärerna som visades om dom rumänska barnhemmen, efter Diktatorn Ceaucescu, där barnen låg i samma ställning dygnet runt, totalt apatiska?
nästan döende.. ):

Rumänien
Den genomsnittliga månadslönen är mindre än 900 kronor.
Detta och bristen på tillgång till familjeplanering gör att många barn överges. Totalt 74 000 barn lever på barnhem runt om i landet, 25 000 är placerade i fosterhem och 2 000 uppges leva på gatorna.
idag 2005!
från Medical Link

eller från jugoslavien, uner och efter kriget visades några nyhetsinslag inslag om hur barnen mådde, även där liggandes, apatiska.
ett trauma som uppstår efter mycket svåra och obehagliga uppleveler.

med rätt vård kan dom bli friska, det blir däremot svårare ju längre tid det går.
därav dessa rabalder,
barnen fick inte hjälp i tid.. ):
Rumäniens gatubarn var apatiska, men att genast dra slutsatsen att de lider av samma sjukdom för de har samma symtom som barnen i vår invandringsdebatt kan vara fel. Att ha ett långvarigt tillstånd av apati och att lida av Post-traumatiskt stress syndrom är två olika diagnoser och bör inte blandas ihop, även om symtomen kan vara lika.
Annons
apati kan uppstå efter svår trauma.
olika människor reagerar olika på svåra upplevelser.
läs länken jag gett på annan sida.
allt hänger ihop på ett eller annat sätt.
med rätt vård av kunnig personal, och I TID, kan patienten få tillbaka sin inre tro och hopp.
vissa kan till.ex behöva antideppressiva mediciner, dessa ger verkan efter ca 2 till 3 månader.
rörelseterapi kan även det ta flera månader.
musik, enligt forskare har Wolfgang Amadeus MOzart en positiv effekt.
färg'glada bilder, mjuka vänliga röster.

dom pratar i medierna om att apatin blir värre när dom riskerar att utvisas.
antagligen sant.
det vården bör göra är att ge hopp om att hemmet är där hjärtat är oavsett land.
den inre psykologiska styrkan måste stärkas med positiv stimulansterapi.
att tro på livet
att tro på att det finns hopp.
förloras hoppet, förloras allt.

även dom apatiska barnens föräldrar lider av svåra upplevelser.
därför bör kunnig vårdpersonal ta över och inte amatörer som bara gör saken värre med att verka skadligt duktiga!!!
Apatin blir värre? För att få diagnosen apatisk är du helt apatisk, du varken fäster blicken, sväljer eller reagerar på ljud o.s.v. Att ha ett apatiskt beteende som symtom på post-traumatiskt stress syndrom är inte detsamma som den diagnos som man ställt på dessa invandrarbarn, som är en ny företeelse. Som jag förklarade i inlägget ovan, men som jag tar mig tid att förklara igen (förhoppningsvis mer lättfattligt) då budskapet tydligen inte gick in.
apatilänk:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,641288,00.
html

det är INTE nýtt
skulle uppskatta att du verkligen läste igenom länkarna
(finns bra länk på sid 1) INNAN du kommenterar.

lämnar denna tråd för lite apatiskt helgnöje!
Orsaken att jag inte valde att kommentera Liza Marklunds krönika i Aftonbladet är för att jag inte anser att den tidningen eller den journalisten ger en korrekt bild av samhällsproblem eller behandlar apatifrågan på ett kunnigt sätt. Hade du hänvisat till länkar som tar upp frågan på ett medicinskt korrekt sätt hade jag brytt mig om att ta dem på allvar.

Vad jag försäker förklara för dig är skillnaden mellan apatidiagnosen och att lida av apati som symtom för ett annat tillstånd, som t.ex post-traumatiskt stress syndrom, autism eller depression. För en lekman kanske inte skillnaden är tydlig och därför verkar det som att det inte är ett nytt fenomen. Inte ens vetenskapen är riktigt överens om hurvida det är ett nytt fenomen, men att påstå att det är gammalt för att en tvivelaktig journalist skriver så i en krönika visar mest på dina kunskapsluckor i ämnet.
Och enligt din första länk från läkartidningen (eftersom du vill använda just dina länkar som stöd för din teori om att det är gammalt) så citerar jag följande:

"Under senare år har man vid barn- och ungdomspsykiatriska (BUP) kliniker i Sverige sett alltfler asylsökande barn som utvecklat ett tillstånd präglat av total apati. Tillståndet har även benämnts depressiv devitalisering [1]. Dessa barn sågs första gången i slutet av 1990-talet, men under de senaste två åren har en anmärkningsvärd ökning av antalet fall skett. Man räknar med att antalet nu överstiger 200 barn, kanske finns det ännu fler, och de finns rapporterade från hela landet. Många barn kommer från forna sovjetrepubliker och från forna Jugoslavien men även från Bangladesh och Afrika."

japp, använder gärna länkar!
internet är nämligen en outtömlig och fantastisk källa av information, inget fel i det.

Aleksander Perski, docent och stressforskare, IPM
Forskning och Framsteg 2005-08-22

Gåtan om de apatiska barnen: Hjärnans ”spela-död-program” kan leda till apati
När den mänskliga hjärnan bedömar att en fara är så övermäktig att det är ute med oss och att vi inte har den minsta chans att ta oss ur situationen, tillgrips det så kallade spela-död-programmet. I det läget försöker organismen hjälpa oss i syfte att vi ska försvinna, lägga oss ner på marken och vara ett ointressant byte för angriparen. Den här reaktionen på övermäktig fara är vanligare
än det uppvarvade ”kamp- och flyktprogrammet” som oftast sammankopplas med stress.
Den uppgivna stressreaktionen att spela död medför ofta svimningskänsla, yrsel, muskelsvaghet, låg puls, lågt blodtryck och symtom från magen. Man vill isolera sig, försvinna och begränsa sina sociala kontakter. Till detta kommer trötthetskänslor, nedstämdhet, depression.

Av Aleksander Perski

angående nytt eller gammalt!!!

Torbjörn Åkerstedt, professor vid IPM och KI
TT 2005-11-01
Artikeln publicerad i ett 30-tal dagstidningar

Hjärnan arbetar när du sover
För tio år sedan hade man inte den blekaste aning om vad sömnen betyder
. Sömnen är ju dygnets stora uppladdare, det är märkligt att vi inte forskat mer i den, påpekar Torbjörn Åkerstedt. Sömnen är ett aktivt tillstånd då hjärnan sorterar information samtidigt som immunförsvaret och minnet stärks. Huvudidéerna är dels att hjärnan behöver bygga upp energi och dels att minnesspår behöver sorteras och ”tvättas bort”. Att vi är extra sömniga nu beror på det nedtyckande ”mörkerhormonet” melatonin som produceras i högre halter när det blir mörkt omkring oss. Därför är det naturligt att känna sig tröttare om vintern. Men man kan minska sin trötthet, motverka halten av melatonin, genom att exponera sig för ljus.
Ett annat svenskt forskningsområde är kopplingen mellan störd sömn och utbrändhet. Åkerstedt talar om en kronisk lägre nivå av sömn i dagens samhälle. Människor får en störd återhämtning och att detta i sin tur beror på stress. Det verkar som utbrändhet inte inträffar utan störd sömn.

från:
http://www.psykosocialmedicin.se/mediabevakn.htm

wicked...
Jag har inte sagt att det är fel att använda länkar, jag anser bara att en krönika i en kvällsblaska inte bevisar något. Jag försöker förklara något för dig m0sQuitos som tydligen är bortom din fattningsförmåga, och det är att olika sjukdomar kan ha samma symtom. Att blanda ihop apatiska barn med diagnosen depressiv devitalisering, med andra psykiska störningar som också kan ge apati som symtom är att förvirra debatten och göra den missvisande.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem