Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Igen DÅLIGA Föräldrar.

Igen DÅLIGA Föräldrar.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,739380,00.html

Det är inte skolans uppgift att uppfostra barn som jag sagt tidigare det är föräldrarna.. Finnas alldeles för mycket dåliga föräldrar idag. När de här barnen grips ska de behandlas som vuxna eftersom de gör vuxna brott de ska sättas i fängelse och inte omhändertas av socialen eller sättas på ungdomsanstalt.
Antal svar på detta inlägg: 52
Sidor: 1 2 3 4 5 6 Nästa »

Vet inte om jag håller med riktigt i allting men att föräldrarna måste ta ett större ansvar är helt klart! Hur skall förskola och skola klara av mellan 15 - 35 barn. Se alla och bekräfta dem, när föräldrar uppger att de inte orkar med 2 - 3 barn.
Se hur det ser ut idag: En förälder går hemma med syskon när stora syskonet är på dagis och orsaken uppges ofta vara att de har det mycket bättre där än hemma.
Vad har man då för bild av sig själv som förälder ??
Det är väl ändå i familjen man skall bygga upp sin trygghet och sin "plattform "!!
Eller har jag så helt fel ??
Lisa:
Jag håller med dig...
Rob: Jag håller med dig också, fast bara det du skriver i den första meningen. Det andra tycker jag inte känns rätt...
jodå.

skolan:
kanske inte just HELA ansvaret, däremot borde dom informera/lära ut mer om droger, alkohol, sex.
saker som pågår när föräldrarna jobbar över eller går på firmapartaj.
ungdomarna smiter iväg, träffas hos nån polare, någon har med sig sprit och annat olagligt som kanske sniffas.. (inte bra)

skolorna borde ha 2 temadagar varje år. typ:
¤ alkohol och ungdomar
¤ droger och...
¤ brottslighet och...
¤ mobbing och.. o.s.v
under dessa temadagar, kan eleverna hålla föredrag, måla/teckna coOola affisher som kan sättas upp i korridorerna.
samtidigt lär dom sig hur samhället fungerar.
lagar
rättvisa.
mot slutet av dagen kan dom spela upp en *show* om det aktuella ämnet i aulan inför andra elever.
information ska vara kul, spännande.
ju mer dom vet, dessto bättre!

mvh//studentmössan.. (:
Annons
Varför ska värstingar alltid få spela teater? Liam Norberg gjorde en hel film och hamnade på kåken ändå. Tror inte man kan lösa såna allvarliga samhällsproblem med skolspex och temadagar, det har inte fungerat särskilt bra hittills. Att däremot sätta tydliga gränser för barn både i hem och skola är viktigt, men idag ska barn ha samma rättigheter som vuxna och få bestämma både det ena och det andra trots att de inte har en vuxens förstånd. Då går det som det går.
wicked

det är en skyldighet att en skola SKA lära ut och informera om farligheter i samhället!
temadagar är väldigt bra för dom som inte får den informationen hemma.
ju mer hjälp och information barn får dessto bättre!
Som jag skrev innan, man ska sätta tydliga gränser både i hem och i skola. Med att sätta gränser menar jag även att visa barnen att asocialt beteende som kriminalitet och droganvändning inte är accepterat. Jag tycker att flumpedagogik som att spela teater på temadagar har gjort sitt, och att skolan behöver hitta nya vägar (eller varför inte gamla och beprövade?) för att få tillbaka diciplin och ansvar hos barnen. Barn som inte får tydliga gränser blir otrygga och utåtagerande för att på det sättet testa var gränserna finns.
wicked

eftersom du tydligen är en person som bara MÅSTE ha sista ordet i ALLA debatter.. kan du ju fortsätta... he he

tycker mycket om teater, anser det vara bra som läromedel.
det ska vara roligt i skolan, ungdomar ska VILJA dit,
inte avskräckas!
det finns för mycket i samhället som skrämmer.
information ska kännas spännande och roligt.

klanka inte ner på teatern, den har hjälpt många människor långt innan bibeln och åke greens predikningar.
teatern är den äldsta formen av lära i vår världshistoria!
lååång lååångt tillbaka itiden...
läs lite historia.
Visst vill jag gärna ha sista ordet, speciellt då jag anser att jag blir feltolkad. Klart jag vill ha rätt, hade jag velat ha fel hade det väl inte varit någon idé att skriva alls? Sedan är väl MÅSTE och ALLA lite att ta i, men jag tycker väl att det är ett mönster hos dig m0zQit0z, att överdramatisera.

Jag klankar inte ner på teater som konstform, jag menar att jag inte tycker att teater som pedagogik i skolan är speciellt effektivt. Men jag förväntar mig inte längre att du ska se sådana nyanser i skrivet språk, då jag mer och mer inser att du har problem med läsförståelse.

Visst kan jag väl läsa lite mer historia, det kan vi ju alla. Är det teaterhistoria du vill att jag ska läsa då eller?
Väntar fortfarande på svar om vilken typ av historiestudier det anses att jag ska fördjupa mig i.
wicked hello!

jo, den grekiska antiken.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem