Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Igen DÅLIGA Föräldrar.

Igen DÅLIGA Föräldrar.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,739380,00.html

Det är inte skolans uppgift att uppfostra barn som jag sagt tidigare det är föräldrarna.. Finnas alldeles för mycket dåliga föräldrar idag. När de här barnen grips ska de behandlas som vuxna eftersom de gör vuxna brott de ska sättas i fängelse och inte omhändertas av socialen eller sättas på ungdomsanstalt.
Antal svar på detta inlägg: 52
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

Okej, fick de grekiska barnen i antikens Grekland spela rollspel om droger i amfiteatern? Vad jag förstått spelades teater bara av män och för män och alltid till vinguden Dionysos ära. Man spelade komedier eller tragedier, men såvitt jag vet aldrig pedagogiska skolspex.
wicked

du har din åsikt
jag min.

tycker fortfarande att skolans skyldighet är att lära ut/ informera
om farligheter i samhället.
temadagar är bra och om det nu kan hjälpa att måla en stor drogspruta med ett STORT rött kryss över.
och sedan skriva texten: droger dödar, why not?

jodå, tyvärr styrde männen teatern på den tiden, som tur är har vi utvecklats sen dess.
*skratt*
om vi nu ska va petiga:

//Substantivet elev kommer från latinets levare och betyder lärjunge. I vår tolkning innebär det att någon uppfostrats till något. Verbet uppfostra klingar måhända negativt , men kan ersättas med ordet upplyfta. Skolan höjer alltså elevers kunskapsnivåer från en lägre till en högre. Ordet demokrati består av två delar: demos , som stammar från gre -kiskan och betyder folk. Kratein kan förklaras som att vara stark och att härska. Och med begreppet demokrati menas då folkvilja.
av projektledare: Kaj Wickbom

sådär nu kanske du förstår?
alltså, skolan har ett visst ansvar.
m0zQit0z hur det gick till på amfiteatern i det antika Grekland är ingen åsikt, det är så historiker forskat fram att det var. Du bad mig läsa lite historia om det antika Grekland för att stötta ditt påstående att teater användes som lärande redan då, historiker ser att teatern hade en annan funktion i det grekiska samhället.

Men viktigast av allt: Återigen missar du målet med vad jag menar. Klart skolan har en tydlig fostrande roll, det genomsyrar alla mina inlägg som berör ämnet. Vad jag däremot inte tror på är att teater och temadagar är rätt väg att gå i fostrandet och undervisandet av ungdomen. Den typen av pedagogik har använts i Sverige i ungefär 20-25 år nu, och verkar det som om ungdomen tar mindre droger, alkohol och har mer respekt för varandra nu än förr? Jag tycker den typen av pedagogik har visat sig värdelös och att det är dags att hitta nya vägar.
Annons
Något som därimot de som forskar om sånna här smalhällsgrejer har börjat se är minskad konsumption av alkohol bland tonårskillar och ökande blend tjejer. De misstänker att det beror på att killar i större utsträckning är hemma och spelar data och tv-spel istället för att gå ut och supa.
wicked

dåliga teaterlärare, ger dålig teater.
dåliga lärare, ger dålig utbildning
dom som använt teater i utbildningssyftet har det oftast gått bra för.
dumt, om dina uttal om Liam Norberg eller att du refererar teater till värstingar.
skulle några idioter representera teaterns hisoria??!
så otroligt dumt..
dessa värstingar som velat bli coola kändisar har enbart utnyttjat teaterns goda namn för sina egna begär och syften.

nu tror folk att teater är flum! så fel fel fel!
kan säga att teatern är något vackert och ett mycket bra medel för ungdomar att lära sig något nytt.
Hej alla!

Självklart ligger en stor del av ansvaret hos förskolor och skolor om lärandet av rätt och fel, men samtidigt måste jag som både förälder och förskollärare få säga att jag aldrig skulle kunna kräva av mitt barns skola att de har ansvaret om mitt barn handlar fel. Vad har då min föräldraroll för ansvar gentemot samhället? Jag anser att alla som skaffar barn också ska ta sitt ansvar som förälder, att vara den elake som "bara" säger nej och sätter regler, eller att man tjatar mm. Det är en stor del av föräldrarollen och den som aldrig behöver sätta regler eller tjata måste antingen ha haft tur eller helt enkelt kör med att "låt gå" metoden. VÅGA VARA FÖRÄLDER alla det är ert ansvar att veta vad och vart ert barn är och gör! Man kan inte lägga det hela ansvaret på en människa som har hand om ca 20 barn varje dag! Jag försöker inte med detta att smita ifrån mitt ansvar som förskollärare utan vill bara uppmärksamma alla att det yttersta ansvaret för ett barn ligger hos föräldrarna och deras uppfostran!!
Tack för mig
Mycket bra skrivet Jossan.
Rob, detta är tyvärr också beklagligt. Det kommer in barn och ungdomar till barn och ungdomspsykiatriska sjukvårdsavdelningar runt om i landet med nästan psykosliknande symtom p.g.a att de spelat för mycket tv och dataspel. De hamnar i en "bubbla" som kan vara mycket svår att ta sig ur och har grava absitinenssymtom när de inte få spela.
Ibland kan jag hålla med Rob..
Säger som Baretta ( Tv-seriefiguren alltså, inte Robert Blake )
" Don´t do the crime if you can´t do the time"
Blake glömde visst det själv....
Idag saknar de flesta skolor riktiga teaterlärare m0zQit0z. Tycker du då att det ska läggas skattepengar på teaterlärare eller på att ge skolorna annan typ av undervisningsmatrial?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem