Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Igen DÅLIGA Föräldrar.

Igen DÅLIGA Föräldrar.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,739380,00.html

Det är inte skolans uppgift att uppfostra barn som jag sagt tidigare det är föräldrarna.. Finnas alldeles för mycket dåliga föräldrar idag. När de här barnen grips ska de behandlas som vuxna eftersom de gör vuxna brott de ska sättas i fängelse och inte omhändertas av socialen eller sättas på ungdomsanstalt.
Antal svar på detta inlägg: 52
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

Är dans ett ämne i skolan nu? Ojdå, jag hänger verkligen inte med i vad som händer i skolan idag, detta hade jag missat helt.

Jag tycker du får tänka lite mer på hur du uttrycker dig m0zQit0z, när du skriver meningar som "undervisningsmaterial är viktigt för båda." utan att det finns något att referera detta till blir det mycket svårt att förstå vad du vill ha sagt.

Men jag håller med om att undervisningsmaterial är viktigt, det är även viktigt med behöriga lärare. Lärare i dans och teater ligger dock inte speciellt högt på min önskelista för dagens skola, men kan säkert sätta guldkant på tillvaron.
Jag har aldrig tyckt att det varit dålig information i skolan. skolan informerar ju om vad som faktiskt händer på helger med fylla och droger Och vilka konsekvenser det får. och alla ungdommar kollar på tv idag vilka missar all reklam om alla antialkohol kampanjer som går på tv?

Så vi är tillbaka på ruta ett, det är föräldrarnas ansvar att hålla reda på vad deras barn och ungdommar gör på helger inte skolan. Och skolan ska heller aldrig ta över det ansvaret. För då blir det bara mer av de dåliga föräldrarna som finns idag som lägger allt ansvar på skolan. Det är sånna föräldrar som säger "Nä mins son/dotter skulle aldrig" när polisen har omhändertagit dem.

Så med andra ord så kommer du anklaga skolan när dina barn börjar supa och använda droger m0zQit0z? Att du inte har något ansvar där det är ju skolans uppgift att se till att de inte dricker och tar droger om man ser det från din vinkel. det är inte så genomtänkt va? :)
wicked

att säga musik är viktigare än matematik: är fel
att säga matematik är viktigare än musik är även det fel.
om något av dessa tas bort eller dras ner på,
kommer flera bli olyckliga.

rob

om jag nu skulle bli mama, skulle jag ta mitt ansvar och inte lägga det på någon annan.
men fortfarande: om du nu har läst det jag skrivit.
skolan ska informera.
I-N-F-O-R-M-E-R-A, det är skolans ansvar och skyldighet.

..(:
Annons
Vaddå fel att påstå att matematik är viktigare att kunna än musik? Kan du titta lite på behörighetskrav till olika högskoleutbildningar och sedan hålla fast vid din ståndpunkt m0zQit0z?

Du har vid olika tillfällen även skrivit att skolan ska ta ansvar m0zQit0z. Bläddra tillbaka och titta på dina egna inlägg. Som exempel sa du:

"rob

tyvärr gör inte alla föräldrar det.
därför ska skolan göra det.
båda har denna skyldighet.
det är även samhällets skyldighet att skydda barn och ungdomar.
dom som lägger ansvaret på andra är enbart lata eller korkade."

Angående Robs inlägg om att föräldrar ska ta ansvar för vad sina barn gör på helger/nätter.
wicked

ja, alla föräldrar lär inte sina små rätt och fel.
och ja jag tycker skolan har ett ansvar i att informera/lära ut.
inte samma ansvar som föräldrar,
utan i att i-n-f-o-r-m-e-r-a.
(har nog sagt detta ett antal gånger på olika sätt o vis)

dessutom finns det mycket fina musikskolor, där är just musiken det centrala, och dom andra ämnena kommer då i andra hand.
precis som att det finns skolor för arkitektur, där är just arkitekturen det centrala. andra ämnen i andra hand o.s.v

INNAN ungdomarna söker vidare till dessa skolor/linjer bör alltså alla dessa ämnen finnas i skolan.
Jag är väl gammalmodig som anser att kärnämnena är viktigast.

Född i mitten på 70-talet är jag själv en produkt av en pedagogik som ofta tvingade oss ungar till dramatiseringar och ANT-dagar. Och jag trodde verkligen att man blev sprutnarkoman 2 veckor efter första haschpipan när jag gick i högstadiet. Och ja, jag minns än idag filmer som"Vi barn från Bahnhof Zoo" och "Liv, en film om knark".

Vad gick då så snett i min generation? För vad jag kan se med facit i hand är att inga har knarkat så friskt som just vi 70-talister. Vi uppfann extacy och rejven, vi drog kokain på Stureplan som aldrig förr och på festivaler som Roskilde och Hultsfred skrev vi slagord på tälten som" Våga droga, det är tufft att vara full" och rökte beerbong så hippiegenerationen skulle rodnat. Ändå var vi informerade upp till tänderna. Om det nu räcker med information, varför blev det då såhär?
Wicked:

Allt blir hårdare, tråkigare och kallare. Alkohol, droger, teve, dataspel, etc. är verklighetsflykt. Jag antar att folk har större behov att fly verkligheten idag än för 30 år sedan.
http://www.aftonbladet.se/vss/stockholm/story/0,2789,741295,00.html
här är ett bra exempel på teater m0zQit0z lära ungdommar hur de ska injecera heroin eller hur de av en colaburk kan göra en pipa så de kan röka det. Tror inte att de kommer ta upp på den pjäsen att heroin är betydligt mer beroendeframkallande än alkohol eller att det följer mysiga sjukdommar med sprutor.

En drog som canabis skulle jag kunna förstå att man legaliserar visst den är skadlig men det är ingen som gör brott för att ha råd med canabis. Men skillnaden här är väl att de inte räknas som en tung drog.
Det är med stort intresse jag har läst föregående inlägg.
Jag står fortfarande fast vid att "uppfostran" börjar man inte med i skolan utan i hemmet. Att med kärlek , omtanke och bestämdhet få barnen att få veta vad som ett nej och ett ja betyder. Det är även viktigt att tala om för barnen varför man inte får göra eller få vissa saker. Små barn har mycket lätt att lära sig saker. Viktigt är även att som vuxen kunna lyssna och ta till sig vad barnen önskar och vill. Det är faktiskt så att även barnen många gånger har rätt och vi vuxna fel. Erkänn detta inför ditt barn så växer även deras känsla att inte vara så dum som de vuxna tycker.
Följer man dessa saker Lyssna,skrik ej, håll det du lovar och var bestämsd om du använt ordet nej.
Lycka till

Gunsan
rob

är helt emot droger.

för teater.
vad vill du säga rob? egentligen?
tydligen anser du teater vara något dåligt? eller?
det som finns är dåliga föräldrar, dåliga lärare.
att lägga skulden på teatern/skolan är bara dålig stil.

(verkar som några här kan droger)

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem