Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Igen DÅLIGA Föräldrar.

Igen DÅLIGA Föräldrar.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,739380,00.html

Det är inte skolans uppgift att uppfostra barn som jag sagt tidigare det är föräldrarna.. Finnas alldeles för mycket dåliga föräldrar idag. När de här barnen grips ska de behandlas som vuxna eftersom de gör vuxna brott de ska sättas i fängelse och inte omhändertas av socialen eller sättas på ungdomsanstalt.
Antal svar på detta inlägg: 52
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

jossan

yttersta ansvaret ligger självklart hos föräldern och vill inte gå emot något i ditt inlägg, mycket bra jossan!

men undrar varför inte skolan tar på sig mer skyldigheter i att informera ungdomar om droger, alkohol, sex (att hålla på sig) m.m.
dom har ju blivit lata och slapphänta! dom verkar ju inte bry sig utan säger med lätthet:
- det ska mama och papa göra.
medans föräldrar säger:
- det ska skolan göra.
alla föräldrar gör inte detta, det finns riktigt usla människor som inte riktigt bryr sig, men detta ska inte spela någon roll.
skolan SKA informera, skolan SKA lära ut, oavsett
och föräldrar SKA informera..
wicked

det vore som att välja mellan luft - att andas
vatten - att dricka
båda lika nödvändiga för att leva
varför välja?
man kan faktiskt dela.
m0zQit0z de har en skyldighet att göra det och jag tror inte de har slutat informera. MEN det är inte skolans uppgift att hålla kolla på de som går där på helger och fredagskvällar. Det är föräldrarnas uppgift att hålla koll på om deras barn dricker eller tar andra droger.
Annons
rob

tyvärr gör inte alla föräldrar det.
därför ska skolan göra det.
båda har denna skyldighet.
det är även samhällets skyldighet att skydda barn och ungdomar.
dom som lägger ansvaret på andra är enbart lata eller korkade.
Ojoj, du menar alltså att teater är ett primärt behov hos människan m0zQit0z, likvärdigt med luft och vatten?

Rob, du har rätt, skolan kan inte ta ansvar för vad barnen gör när de är lediga. Skolan kan informera och undervisa, men ansvaret ligger ändå hos föräldrar. Även om det finns dåliga föräldrar kan man inte lägga över detta ansvar på skola. I de fall där föräldrarna brister så stort i ansvar över barnen att m0zQit0z vill att skolan ska ta ansvaret istället, där är det ju aktuellt med familjehemsplacering.
wicked

undervisningsmaterial är viktigt för båda.
m0zQit0z nu är det så och så länge jag levt varit så att skolan har ansvaret för barnen och ungdommarna till och från skolan och i skolan. inte på helger eller annan fritid.

Så förklara varför helt plötsligt skolan ska göra det som föräldrarna har klarat av tidigare? tyder inte det på dåliga föräldrar som inte klarar vad tidigare generationer klarat? Och de fall som du snackar om så är det socialen som skall rycka in och placera barn/undommarna i fosterhem.

Tyvär men jag tycker du är helt ute och cyklar.
"undervisningsmaterial är viktigt för båda."

Vilka är de båda du refererar m0zQit0z? Luft och vatten? Jag hänger inte riktigt med här.
rob

jo, vore ju suveränt om skolorna kunde informera om vad som pågår i samhället, när dagen är slut, under helgerna.
varför inte informera om detta?
för det är ju oftast då ungdomar super, testar farliga saker.
det ska inte finnas någon gräns på information!
wicked

jaha, jo menar ju naturligtvis inom många områden:
matematik, musik, bild, fysik, kemi, musik, teckning, biologi,
idrott, dans, geografi, historia, språk..
och många fler ämnen, alla dessa är lika viktiga.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem