Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

DNA registrering

DNA registrering

Läste att Alf Svensson vill DNA registrera alla invånare i Sverige.

Är det inte lättare att fråga GUD herr svennson, han bör ju ha stenkoll...

Antal svar på detta inlägg: 51
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

Carl-h nja inte så troligt att större tilltro till människan löser problemen. Sedan är det knapast så lätt att sätta dit någon igenom att bara placera ut ett hårstrå eller nått sånt. Du glömmer ju resten av bevisningen.

Gick man bara på att DNS skulle finnas på brottsplatsen skulle ju alla som gått förbi eller varit på platsen hamna i fängelse eftersom allas DNA finns där.
Men det är ju just det jag menar. Hur lätt blir det inte att kapa hörnen och ta den enklaste vägen. Varför lägga ner en massa tid på utredningar och skit när det är klappat och klart, du var där det var du! Nej totalitära stater med kraftigt storebrorkomplex kommer nog tillhöra fiktionen. Och personligen tror jag på att tro det bästa om folk istället för att förutsätta att du nån gång kan komma att begå ett brott, blir mer som en själuppfyllande profetia.
Mitt förslag. Om man är svensk eller invandrare - blå eller grön - det spelar ingen roll.
Varje baby som föds i Sverige borde DNA-registreras.
Varje människa som passerar den Svenska gränsen oxo.
( Allt som behövs är ju att skrapa med en liten pinne med bomull i kinden ( Det tar 5 sekunder att ta ett sådant prov ).
År 2020 ? . . . så kanske det finns ett DNA-register - att skapa ett sådant går ju inte på en gång.
MEN: Det skulle definitivt hjälpa polisen år 2020 att knipa dom människor - som dom flesta av oss inte vill ha i vårt samhälle.
DESSUTOM: Sätt upp mer bevakningskameror. Om man har rent mjöl i sina påsar - så behöver man inte vara rädd för dessa.
Personlig integritet - visst - men det får man väga mot risken att vårt samhälle tas över av kriminella - den risken finns.
Många advokater kanske blir arbetslösa - det får dom ta . .
Annons
Hej!

Jag tror att det är dags att det blir en stor debatt i tv om detta och en folkomröstning!

Verligheten börjar hinna ikapp politikerna snart..

Jag undrar hur många % av alla med Rent mjöl i påsen inkl. mig själv som vill bli kontrollerade stämplade och kravmärkta ?

Hej igen Bubben.
Det jag skrev var bara ett förslag - denna fråga är knepig.
Men kravmärkta - det var väl att ta i . .
Om den moderna tekniken kan hjälpa till - för att få oss att leva tryggt - då godkänner jag gärna lite övervakning.
Om det sitter en kamera i taxin när jag åker hem från krogen - och jag vill vara lite otrogen - då får jag väl ge tusan i att pussa henne i baksätet - och vänta tills vi har klivit av och kommit in i någon mörk gränd HeeHee.
Ta t.ex Anna Lindhs mördare. Han skulle ha gått fri i dag - om inte övervakningskamernorna hade funnits.
Jag håller helt med dig om att detta måste upp i debatt.
Men tänk då på alla advokater - med ett utbyggt DNA-register så blir dom ju arbetslösa . . .
Det finns många sidor på ett järnspett.




Bubben men det får du ta du tyckte det var diskriminering med endast registrering av brottslingar.

Jag är helt för registrering av alla brottslingar. Inte vanliga svensons. VIsst förstagångsförbrytare har man inte DNA på då men därimot så kommer de med största sanolikhet att göra brott igen och då har man deras DNA och man vet vilka de är då förhoppnignsvis.
Jag sitter här och grunnar på en sak . .
Vad i herrans namn är ni rädda för . . . ?????
Dom får ta 100 DNA-prov på mig om dom vill - för jag tänker inte begå några brott.
?? Vad är ni rädda för ??
rasister?
Svanen:

Missbrukare kanske?

Det har inte fallit dig in att alla system kan missbrukas? Det har inte fallit dig in att en DNA bank kan hackas, att folk med tillräckligt mycket pengar kan muta sig till ändringar i registret, att folk med tillräcklig kunskap kan placera ut falsk DNA och t.o.m. fälla oskylldiga människor.
Där har du bara några möjligheter att missbruka ett register, tänker man i 5 minuter kommer man på lika många till, en del kopplade till kriminalitet och en del kopplade till massor av annat.

Människor som begår brott på vilket fängelse i 2 år eller mer kan följa skall DNA registreras, inga andra. Det är min åsikt.
Varför inte 1år? i sverige får man ju 1år för grova brott. så då borde även de registreras.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem