Fredag 17 maj 2024 vecka 20
Forum
Kategori: InternetStart

Ingen politik på IS

Ingen politik på IS

Jag tycker IS forum har fått en onödigt låg nivå efter att man inte längre får diskutera/debattera samhället och politik men jag förstår också att moderatorerna har jobb och verkar ha fullt upp med barn/familj mm och inte har tid med modereringen.

Men att bara kort stänga av alla såna diskussioner/debatter gagnar väl ingen?

Jo..jag förstår att man inte skall ha personangrepp eller rasistiska åsikter men för den skull ta bort hela samällsdebatten är väl andå att ta i???

Eller vad tycker ni andra???

Antal svar på detta inlägg: 51
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

Hej Love, som ansvarig för IS blir det väl bra om jag förklarar bakgrunden till det.

Som publikt medium måste IS ha en ansvarig utgivare, precis som en tidning, och som ansvarig utgivare är det jag som ansvarar för det som publiceras på sidan. Skulle något som bryter mot lagen publiceras på InternetStart (tex upphovsrättsskyddat material, hets mot folkgrupp el dyl) hamnar ansvaret och efterföljderna på mig. Eftersom jag inte vill ta "skiten" för sådana otrevligheter har jag valt att proaktivt betona bort ämnen som politik och rasism då det ofta leder till personliga påhopp och anmälningar.

Min ambition är dock att med min energi för IS kunna bidra och skapa goda förutsättningar för er och era goda tankar, och att på så sätt få till en trevlig miljö att diskutera i.
Daniel:
Det finns alternativa tolkningar på det som du säger. Vissa hävdar att en webbplats som är en Wiki, en samling med bloggar eller forum inte faller under lagen om att ha en ansvarig utgivare. Så här, skriver Susning.nu om detta:

Vem är "ansvarig utgivare" för susning.nu?

Det juridiska begreppet "ansvarig utgivare" förekommer i två svenska grundlagar, nämligen Tryckfrihetsförordningen (TF), som gäller för tryckta böcker och tidningar, samt i Yttradefrihetsgrundlagen (YGL), som gäller vissa elektroniska media. Ägarna till webbplatser och andra elektroniska media har en valfrihet: Om ägaren registrerar en ansvarig utgivare gäller YGL, men i annat fall gäller i stället lagen om elektroniska anslagstavlor (SFS 1998:112) som till vardags brukar kallas BBS-lagen. Ingen ansvarig utgivare har registrerats för webbplatsen susning.nu och därför torde BBS-lagen gälla. Det betyder att varje bidragslämnare ansvarar fullt ut för sina egna texter, och det finns alltså inget "meddelarskydd" (ett annat juridiskt begrepp från TF och YGL). Nu ska tilläggas att detta inte har prövats i domstol, och att ingen jurist har anlitats för att reda ut begreppen.
Intressant tillägg Mats.

Det innebär att jag skulle kunna riska och testa att strunta i ansvarig utgivare upplägget och förmedla IS som en anslagstavla. Men om detta håller har inte prövats i domstol så det blir lite osäkert för mig.

Dessutom tycker jag det är bra ifall IS har en ansvarig utgivare för att visa på ett seriöst och användarvänligt innehåll.
Annons
Daniel!

Jag tycker du gör det onödigt svårt för dig.Det ju din hemsida,som du dikterar villkoren för,och dom som inte finner
sig i detta,försvinner.Dom som kommer med kriminella inlägg
raderas på stubinen.Bara hänvisa till Frilles,ypperliga utläggning
av den juridiska biten.För mig verkar det heltätt,med ansvarsfrågan.Du är garderad till tänderna,så långt jag begriper.
Men som sagt,det är alltid en hake med allt,men den visar sig oftast,när det är försent.(Nu börjar du tänka och våndas)

Efter omläggningen med profilreg.så betvivlar jag att du behöver
vara rädd,för några större känsloyttringar.Jag tycker intresset
för Forumet,är minst sagt ljummet,på gränsen till utplåning.

Jag har lite friska ideer,som kanske kunde få fart på skutan.
Jag har goda vitsord,för en effektiv marknadsföring,men då jag
börjar bli till åren,kan jag inte ge 100%.Men om du har intresse
så hör av dig.Det är givetvis seriösa ideer,inget annat.

Jag avvaktar din reaktion,genom e-mail
Daniel:

Jag är inte tillräckligt insatt i lagar på djupare nivå men gratis rådgivning finns hos advokater!

Självklart ska ju du inte behöva få "skit" för att andra beter sig illa!
Daniel:

Men självklart är det så att människor vill prata politik och samhälle..

Det är ju DET som berör dom och tar man bort det kan man inte påverka andra eller lära sig av andra..

Så ENKELT är det!
Jag förstår er, men problemet är vad som händer ifall jag behöver dra gränsen i en diskussion (radera, censurera osv). Då är det alltid någon som det inte passar och kommer att reagera över det. Vissa hotfullare än den andre (vilket har uppstått). Då blir det istället diskussioner om mina gränsdragningar, IS reglerna, att inlägg tas bort, ytterandefrihet osv. och då blir det alltid fel mot någon och till slut blir folk missnöjda med mig och IS. Jag ser gärna någon lösning, kanske med en bred skara moderatorer som kan sköta det tillsammans, så jag är öppen för er input.
Daniel:

Det låter nästan absurt att människor kan bete sig på det sättet!

Jag råder dig ialla fall att ta kontakt med en advokat för att få rådfrågning i dessa ärenden!

Dom låter ju helt otroliga!!!

Jag har aldrig varit med om maken!!!

Daniel:

1. Enligt lag är hets mot folkgrupp förbjudet (i alla former)!

2. Förtal är förbjudet!

3. Ärkränkning är förbjudet!

Så mycket vet jag..men sen vet jag inte!

Hoppas du löser detta!
http://www.lawline.se/ kan man ställa frågor kostnadsfritt av studerande jurister.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem