Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: TV, film och musik

Välja LCD eller plasma?

Välja LCD eller plasma?

Jag står i begrepp att skaffa mig en ny TV. Den skall vara platt, 16:9 samt c:a 40" stor +/- 2", sisådär. Max 20kKr får den kosta, HDready bör den väl vara för att kunna möta framtiden, gärna med inbyggd digital tuner även om det är klart underordnat då jag bor i ett "ComHem-hus".

Nu till den svåraste frågan, skall man välja LCD eller plasma, dom verkar ju vara ganska likvärdiga idag.

Nån sa att plasma väsnas ganska mycket, är det sant ?

Tacksam för tips och råd.

/B
Antal svar på detta inlägg: 58
Sidor: 1 2 3 4 5 6 Nästa »

Jag har nyss köpt platt TV och valet föll på en LCD.
Upplevde pixlarna som "renare" på LCD TV:n då jag jämförde dem. Inte för att man ser det så mycket på några meters avstånd, men ändå.
Har för mig att Plasman kräver mer ström också, så driftskostnaderna ligger på pluskontot för LCD skärmen.

Nu är ju utvecklingen snabb, men vi gav knappt 25.000 för den allra sista generationens LCD signerad SONY. Det som skiljer mest är förmågan att återge mörka, eller svarta nyanser som är de tunna skärmarnas akilleshäl.

Vilket märke som är bäst är nog omöjligt att svara på. Enligt försäljarna var just SONY främst just när vi köpte, men det ligger visst i faggorna att Samsung skulle släppa sin nya modell under hösten....kanske den redan är ute nu.

Vill man stanna vid max 20.000:- får man nog välja en tidigare generations skärm....det sista av det sista brukar ju oftast kosta lite mer....men ärligt talat så ser man inte så värst stor skillnad på dem. (tyckte jag)

//Breeze
Tjäna Bosse
Köp LCD Det är framtiden
finns en jättefin 40 tummare i Stockholm på en firma som heter
swedx kanon pris 12 900 kr + frakt ca: 600 kr
Har sjäv en köpt alldeles innan fotbolls-VM.
Du bor ju i Änglarnas stad så gör även jag om du vill se den
i verkligheten kan du se den hemma hos mig om du vill.
TVn är mycket snyggare i verkligheten än på bilden i på deras hemsida.
min mailadress finns på min profil.
M.V.H.
INGEMAR
Hade du frågat för ca 2 år sedan, hade jag sagt 15-34 tum: LCD, större än så: plasma.

Idag är det inte lika enkelt att välja. Läs fakta gällande enskilda aparater.

EZ
Annons
Tack för era tips.

Jag tror jag skall åka upp till Björkekärrs Audio och TV imorgon.
Dom har tidigare getgt mig bra råd, attans trevliga dessutom.

Så långt hade nog jag med tänkt Breeze
Nån "trä-TV blir det nog inte Ingemar.
Nä, det var ju det jag visste EZ.

/B
En fördel för plasmaskärmarna som bör nämnas är att de ofta är dubbelt så ljusstarka och även har dubbelt så hög kontrast.
En annan sak att tänka på är att LCD skärmen ser mjölkig/dimmig ut från sidan dvs. om man inte sitter rakt framför.
Det kommer sig av att bakgrundsbelysningen alltid är på även i mörka partier och ljuset silas ut mellan pixlarna.
Detta gjorde att jag till slut valde plasma ändå, men jag vet ändå inte riktigt om jag valde rätt trots att de nu fick EISA-award för bästa plasma 06-07.
Plasma visar reflexer på rutan som gamla apparater gjorde, det gör inte lcd.
Mycket att tänka på. Är själv på jakt efter en plasma alt. LCD TV. Marknaden är som sagt rena jungeln. Hittills hittade jag t ex endast en äkta HD TV. Det var en Samsung. Kostar multum.

Sedan är det ju det där med storleken. Vad jag förstår så får man gå upp något i tumstorlek jämfört med den gamla tjockTV:n.

EZ
Uppföljning:

Det blev en 42" plasma.

Närmre bestämt en Hitachi 42PD7200.
Extremt bra bild, även på nära håll. Snygg design med bra avtagbara högtalare. Och som (onödig) grädde på moset ett inbyggt vridbart bordsstativ.

Har haft den hemma i c:a 1 månad nu och den funkar verkligen jättebra.

/B
Ja det var ingen billig sak du köpte, men en av de bättre på marknaden
Grattis
Tack Huck,
men man skall ha lite tur oxå. Hittade ett ex som varit med på 4 mässor och betalade en bit under 20'. Så jag höll mitt löfte till mig själv att inte gå över 20.

/B

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem