Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: TV, film och musik

Välja LCD eller plasma?

Välja LCD eller plasma?

Jag står i begrepp att skaffa mig en ny TV. Den skall vara platt, 16:9 samt c:a 40" stor +/- 2", sisådär. Max 20kKr får den kosta, HDready bör den väl vara för att kunna möta framtiden, gärna med inbyggd digital tuner även om det är klart underordnat då jag bor i ett "ComHem-hus".

Nu till den svåraste frågan, skall man välja LCD eller plasma, dom verkar ju vara ganska likvärdiga idag.

Nån sa att plasma väsnas ganska mycket, är det sant ?

Tacksam för tips och råd.

/B
Antal svar på detta inlägg: 58
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

Bubben eftersom du tänker på ekonomin så är det ingen smaksak du ska köpa en dyr LCD som är så ny som möjligt tror Samsung skulle va bra för dig. ja förutsatt att du ska köpa en. Då LCD drar ungefär hälften så mycket ström som en plasma.

Och OnOff är inge vidare riktmärke för bildkvalité. har avrit i deras butiker och mottagningen ahr varit verkligen usel på alla va butikerna jag varit i då den kopplar in 200 aparater på 1 antennuttag så signalen blir för svag.
Och en plasma eller LCD gör sig bäst med digital-tv eller nån annan form av digital signal in. Då ser du alla små pormaskar på dina favoritskådisar och tv-stjärnor :)
Håller med Rob. Det fanns inget competition när jag jämförde TV-apparater. Samsung var bäst på alla punkter. Och så himla dyr tycker jag inte att den var. Jag gav lite dryg 9K för min 32 tummare.

Nackdelen är också det som är fördelen med en sådan apparat (som Rob skriver). Den otroliga skärpan gör att man ser för mycket av sådant man inte vill se

~Paul~
Konstigt att ingen säger något om kontrasten?
Med tanke på att det skiljer rätt mycket mellan LCD och plasma.
Tittar man på mycket film och sport så slår plasma lcd då lcd inte hänger riktigt med i snabba bildsekvenser.
Panasonic PV60e 42tum,
som är en toppprodukt som enligt många anses vara den bästa plasman har en kontrast på 10000:1
LCD LG 42LC2R
Mycket fin LCD men bara 1600:1 i kontrast och ställer man dessa två brevid varann så ser man skillnaden tydligt, ovasett vad det är för bildkälla.

LG är även först med utan frontglas på plasmor vilket innebär att reflexer försvinner och inga fläktar behövs.

För mig är det plasma som gäller tills lcd kommer ikapp med kontrast och bilduppdateringen. Men som tekniken ser ut så kommer den aldrig slå plasman på detta. Men snart kommer LED tv och Laser TV, så vad ska man välja? Alltid kommer nått nytt och bättre
Men det blir en plasma efter årskiftet
Kanske lite dyrare i drift, ca 60kr skillnad, men då får jag spara in på annat
Annons
eftersom jag själv inte ser några eftersläpningar på min Samsung LCD så har jag inga som helst problem med det. Japp jag har perfekt syn. Och när det gäller kontrasten så har jag verkligen ina problem med den heller. Det är bara skillnaden mellan den mörkaste och ljusaste punkten. (misstänker att det är någon där ute som inte vet vad kontrast innebär)
Min tv har en dynamisk kontrast på 6000:1 och det handlar igentligen bara om att den förändrar kontrasten beroende på bild.

Så för att sammanfatta högre kontrast är inte detsamma som bättre bild.
Plasma och LCD skiljer även på upplösning eftersom LCD ofta har högre upplösning än en plasma. LCD kan på billiga modeller lida av eftersläpningar i bilden, frågan där är kommer DU märka av det, svar troligen inte. Plasma har ett problem med inbränning om du tex ska använda tv:n till att koppla in i datorn eller spela konsolspel på den gör du nog klokast i att köpa en LCD för annars kan du få problem inbränning som inte ser speciellt snyggt ut.
Själv köpte jag LCD just därför jag även har den inkopplad till min dator. och att de har högre upplösning än vad plasmor hade då.

Och ja en sak till som avgjorde är att ska jag köpa en plasma med samma kvalité måste jag lägga ut ca +30000kr istället för 14000kr som min kosta.

Men i slutändan så kan jga rabbla upp hur mycket skit som helst här det handlar endå bara om vad du som ska köpa tycker. :)
Gillar det här
(misstänker att det är någon där ute som inte vet vad kontrast innebär)
Huckleberry:

Skillnaden mellan bakgrund och "framgrund"..?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kontrast
Citat Rob "högre kontrast är inte detsamma som bättre bild."
Nej absolut inte, men färger görs bättre på plasma än på lcd. Sen är inbränningar ett problem på äldre skärmar.
Dator till lcd, som du säger rob. LCD bättre i det syftet men jag har jämnfört runt 10 plasmor och lcd och JAG ser en stor skillnad på färgåtergivelse och i snabba bildsekvenser. Men sen har jag ju synfel, alltså glasögon så jag har ju inte perfekt syn som du har
Men ser man ingen skillnad på färgåtergivelsen mellan lcd och plasma spelar det ju ingen roll vad man köper, då är det andra saker som får skilja dem åt
jag tycker tvärtom att färgerna blir varmare och bättre på LCD. men Svart räknas inte som färg och svärta gör sig bättre på Plasma. Och inbränning är fortfarande ett problem på plasma om man spelar länge så brukar HUD:en på spel bränna fast men försvinna om man byter bild och kollar på något annat.
LCD har förtfarande högre upplösning och det är därför jag tycker den lämpar sig bättre för koppling till datorn. Fråga just en till person som spelar väldigt mycket på sin LCD (40" samsung) om han ser några eftersläpningar efter som han har så stor bord ehan göra det, men nä inte han heller. Så antingen har vi så bra LCD skärmar så det faktikt inte blir eftersälpningar eller så har vi grava synfel, ja han har ju glasögon. :)

Jag har inte jämfört så många LCD och Plasmor. bara ca 6-7 olika LCD med en typ av plasma för det fanns bara en plasma som höll måttet när jag köpte min LCD och det var pioneers vinnare från förra året men får jag välja mellan att betala 37000kr för en plasma eller 14000kr för en lcd är valet ganska enkelt för mig. Hittar fortfarande ingen plasma under 30000kr som håller måttet när det gäller mina krav. och så mycket pengar vill jag inte lägga på en tv.
Min långa erfarenhet av TV , har givit mig följande resultat.Jag var först
i Sverige att införskaffa en färg-TV.Det var till nobelfesten 1969.Vi satt som
paralyserade och "stirrade på en blå matta" kom jag ihåg.För att få tag
i denna klenod fick jag åka till fabrikanten och hämta den.Men vilket
fabrikat var det?

Åren gick och Sony kom med sitt Triton.Det är mjuka varma och framförallt
naturliga färger.En Sony med LCD är nog det rätta.Men det är som
baken......!

Nu har jag en Sony med digital mottagning.I bland undrar jag om dom är
inne i TV -rummet.Vilken skärpa och vilka färger.Ofattbart!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem