Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: TV, film och musik

Välja LCD eller plasma?

Välja LCD eller plasma?

Jag står i begrepp att skaffa mig en ny TV. Den skall vara platt, 16:9 samt c:a 40" stor +/- 2", sisådär. Max 20kKr får den kosta, HDready bör den väl vara för att kunna möta framtiden, gärna med inbyggd digital tuner även om det är klart underordnat då jag bor i ett "ComHem-hus".

Nu till den svåraste frågan, skall man välja LCD eller plasma, dom verkar ju vara ganska likvärdiga idag.

Nån sa att plasma väsnas ganska mycket, är det sant ?

Tacksam för tips och råd.

/B
Antal svar på detta inlägg: 58
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

Gillar det du skriver Rob, bra med folk som har koll
Vad heter modellen du har?
Om vi sen bortser från allt som har med att koppla datorn eller spela konsoll till tv (lcd och plasma) och upplösningen, tycker du fortfarande att lcd är en bättre tv för tv-tittande tex sport och film ( DVD )?

Denna fråga är för en polare som är konsollspelare av värsta graden. Men han är även ett filmfreak och sportfreak. Ungefär 65% sport och 35% Xbox360. Är din burk ett köp han bör sattsa på tycker du? Minst 42tum är han ute efter.
Ska bli kul att se vem som får sista ordet om vilken TV som är bästa..!

Och OM ni kan enas om något av LCD eller Plasma!

Bubben kommer aldrig bli något sista ord eftersom det är en personlig smaksak och jag föredrar LCD medans jag har en liten aning om att Huck gillar plasma ;)

Huck den modellen jag har är ööh LE-32R72 tror jag det var min hette polarn har LE-40R72. De finns inte i storlek 42" bara 40". Och så en väldigt viktig sak vi båda gillar designen haha. Ska tv:n stå framme ska man iaf tykca om hur den ser ut. :) Hade lite svårt att hitta den vi köpte på Samsungs sida då de har ändrat utseende på den men jag tror att panel och innehåll ska va det samma förutom att de börjat integrera digitalboxar i dem nu.

Sport kan jag faktiskt inte tala om hur det är eftersom jag inte tittar på sport, men mycket film blir det och även polarn kolla mycket film på sin och vi båda är väldigt nöjda. Så det som var viktigt för oss var även att kunna koppla in datorn, han har dator, Xbox360 och en KISS650 inkopplad för film.
Och ingen av oss kollar väl igentligen på tv över antennsladd jag har inte ens nån inkopplad kör 100% på digitalbox och får klockren bild medan polarn inte ens har antennsladden inkopplad(han tittar inte på tv). Och min tv står på typ jämt när jag är hemma så det blir mycket tv tittande.

http://www.prisjakt.se/produkt.php?o=88826 betyd på prisjakt 32"
http://www.prisjakt.se/produkt.php?o=88827 betyg 40"
Annons
Citerar mig själv från sidan 2!

"Så vilken som är bäst av LCD eller Plasma är nog en smaksak.. "

Sådärja..

Så att man väntar har med andra ord en orsak!..då det troligen i framtiden kommer att visa sig vilken av LCD eller Plasma som är bäst och varför ska man slänga ut 40-60 tusen kronor när man kan åka jorden runt för runt 10.000!?

Härligt Rob, ska läsa när mina ögon är vakna
Följetongen går vidare
återkommer då jag är utvilad

lcd ska det vara plasma är det så att det små gasbubblor i plasma så det gör att om man ska pausa en längre tid så kan loggorna bränna fast och det är väl inte så trevligt, så jag skulle skulle nog köpa en lcd tv
Det här med fastbränning funderar jag en del på.
Alla kanaler har kanal-identifikation uppe i högra hörnet. Varför bränner inte den fast om det nu är så känsligt med detta ?

B
Som optiker får jag protestera lite mot ett litet sakfel i Rob's och Huck's inlägg om synfel...
Ni tenderar till att blanda ihop begreppen "Visus" och "Refraktion" lite här !

Man kan ha "Perfekt syn" och ändå se som en kratta och även ha ett stort "synfel" och ha en syn som en falk....det beror helt på definitionen.

"Synfel" används ofta när man har behov av glasögon och man kanske ser mycket illa utan glasögon, men man kanske kan ha en otroligt bra syn med sina glasögon.

"Perfekt syn" används ofta av personer som inte har behov av glasögon men behöver för den saks skull inte ha ett bra seende.

Alltså...."Refraktion" är vad vi optiker gör, vi kontrollerar och mäter fram den styrka som en individ behöver i sina glasögon, och när vi ger en styrka kallas detta för en "korrektion"
"Visus" är ett mått på individens förmåga att se, dvs hur små bokstäver klarar personen av att se på våra tavlor...hur skarpt ser individen alltså.

Vi kan ha en person som inte har behov av korrektion, men individens visus kanske inte når upp till mer än 0,7....alltså en person som inte har något behov av glasögon men inte ser så fantastiskt bra...och ett par glasögon skulle inte heller hjälpa ett endaste dugg.

Nästa person som kommer in har en refraktion om -7,00 och ser knappt handen framför sig utan sina glasögon, men med rätt korrektion så når denna individen en bästavisus om 1,5...dvs bättre än "perfekt syn" och ser dubbelt så bra som personen som inte behöver glasögon.

Och alltsammans beror på hur individernas ögon är uppbyggda...ögats längd, det brytande systemets totala brytkraft och hur tätt packade ögats synceller är....
Ja, det är en makalös soppa......

//Breeze
Leg. Optiker
Det är inte ovanligt att en 32-42 tums platttv drar uppemot 0,5 kwh...det kan vara värt att kolla innan man slår till.............


Det blir många kilowatt på ett år det.

1 kwh = ca 1.20 kr
0,5 kwh per vadå?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem