Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Värnplikt för veklingar

Värnplikt för veklingar

Trodde knappast det var sant när jag hörde det ikväll, 15 % av den senaste kullen värnpliktiga har avgått på grund av omotivation och en rå jargong.

Ja men vad är detta, vad hade de väntat sig, mammas köttbullar ligga så länge de ville på morgonen, arbeta mellan 8-1600. Det heter värnplikt för att det förr var en plikt och en heder att lära sig försvara sitt land, det är så ynkligt så jag mår illa. förmodar det blir samma sak när de kommer ut i arbetslivet, får man inte som man vill så slutar man för att man inte känner sig motiverad.

Jag brukar inte svära, så jag säger tänk på alla svordomar ni känner till, så tänker jag om detta svek mot fosterlandet.
Antal svar på detta inlägg: 52
Sidor: 1 2 3 4 5 6 Nästa »

Förr sas det att "lumpen" gjorde pojkar till män!
Jag tycker att du har fel där Micke03.

Jag håller med att det inte går att jämföra lumpen med en vanlig arbetsplats, det skulle aldrig fungera. Likaså tror jag inte att det är bristen på lojalitet gentemot sitt land som är orsaken till de många avhoppen.

På ingen annan arbetsplats (vanlig eller ovanlig) än just i lumpen skulle en anställd acceptera att bli utsatt för skymford, förlöjligande, nedvärderande, hunsande och ibland kollektiv mobbning. Tro mig, jag vet vad jag snackar om. Är du dessutom tjej så blir det dubbelt värre.

Jag anser vidare att det är ett jäkligt konstigt tillvägagångssätt om man har som syfte att bilda ett bra försvar/armé. Det där med att man på amerikanskt vis skall bryta ner personen innan man bygger upp denne igen har gång på gång visat sig inte fungera i praktiken.

En soldat som är motiverad, accepterad och peppad utför sin uppgift avsevärt bättre än den nedbrutne och "återuppbyggde" dito, det här finns det forskning på.

Och Joanna. Jo, lumpen kan göra om pojkar till män men inte dem som blivit utsatta för den här formen av behandling. Den kan på sin höjd göra pojkar till nervvrak.

EZ
Jo du har alldeles rätt EZ. När mina bröder gjorde lumpen då sas det på det sättet. Men det är många år sen. Den ena brodern är 66 och den andra skulle blivit 74 år. Så det har hänt en hel del sen dess, både på gott och ont.
Annons
Jag gjorde lumpen i slutet av 70-talet och då fanns den här jargongen kvar

EZ
Samtidigt så har svenska soldater mycket gott rykte internationellt med fredsbevarande styrkor. Till stor del pga av våra soldater är vanliga "Svensson" hemma och har lättare att sätta sig in i lokalbefolkningens problem. Jämfört med en yrkesarme.

MEN när det gäller fredsframtvingande styrkor så är jag inte så säker på vad som är bäst. Delvis så är inte försvaret redo att ta hand om dem när de kommer hem och sen är det frågan om man klarar av det...på plats.

Håller med om att bryta ner och bygga upp är fel. Det är inte lego man håller på med utan människor. Tyvärr så saknas det tillräckligt många med rätt inställning, engagemang för att hålla en hög standard på värnpliktskullarna. Många blir intvingade med hot om fängelse medan motiverade hamnar i utanför. Drabbade mina bröder, de ville göra lumpen men fick inte. Och en kompis hamnade i häktet för att han vägrade!!

"En soldat som är motiverad, accepterad och peppad utför sin uppgift avsevärt bättre än den nedbrutne och "återuppbyggde" dito, det här finns det forskning på." ElectricZombie

Stämmer förvisso, men vad ska man göra med alla morsgrisar, barn till curlingföräldrar och lata odågor...?
"Stämmer förvisso, men vad ska man göra med alla morsgrisar, barn till curlingföräldrar och lata odågor...?"

Lära dem ordning och reda, följa order och allt annat som ingår i lumpen. Det ena utesluter nämligen inte det andra.

Då det gäller bestraffningar för de som väljer att på något sätt sabotera utbildningen så varför inte använda sig av den civila versionen.

1. Varning.
2. Varning.
3. Domstol
4. Straffpåföljd

Jag anser nämligen inte att militären själva skall vara både det anklagande, bedömande och straffutdelande organet. Det bör finnas en neutral bedömning och straffutdelning enligt civilbalken, enligt min åsikt.

EZ
Jag kan inte hålla med om att detta daltande med ungdomen är riktigt.

Det börjar redan i skolan, jag har 2 barn som är vuxna nu, och när de gick i skolan var hag ofta där på besök, och under de åren märkte jag en klar försämring av skolan, särskilt kommer jag ihåg hur disciplinen mer och mer försvann, och andra får tycka vad de vill, men jag ansåg och anser än idag, att disciplin och respekt är oerhört viktigt, det gäller både i skolan och i arbetslivet och militären.

Jag liksom nästan alla andra i min ålder har gjort lumpen, och det ni nämner om att bryta ner och sedan bygga upp, det märkte inte jag något av. Det är stor skillnad att ha mamma som beskyddar en, och att komma ut bland andra män i en helt annan situation. Att det används svordommar och nedsättande ord, det måste väl även en mammas gosse lära sig att tåla, jag tycker det är rent ynkligt om man inte gör det.

Nu har man även fackföreningar eller något liknande, jag ber till någon övermäktig, låt oss slippa krig i all framtid, en arme med regler uppsatta av en fackförening, med stridstid mellan 8-16 med kaffe och måltids uppehåll, nej det tror inte jag på, och där man åker hem om man inte trivs, nej Fy F--.
"låt oss slippa krig i all framtid"

Det här är nog det enda "uttalande" där jag håller med dig Micke. Resten av ditt inlägg skulle nog ta några timmar att bemöta/gå igenom eftersom det är ett så pass komplicerat ämne.

EZ
Historiskt har tyvärr försvarsmakten varit en stat i staten. Så att de har anklagat, bedömt, straffat är sant. Men frågan är om inte det är skifte på gång. Till det bättre anser jag med.

Många "gamla" uvar med annorlunda syn på värnpliktiga är borttagna från truppptjänst. Dessvärre så finns det inte tillräckligt med resurser för att de som är kvar ska kunna göra ett bra jobb. Många kompetenta officerare slutade inom försvarsmakten och gick över till näringslivet, tyvärr.

Personligen anser jag att det gått för mycket politik i försvarsmakten vara, inte vara, hur det ska vara. Det är beslutat att vi ska stå med manskap till förfogande till EU-instasstyrkor. Men vi har ju inga att välja bland!!

Hade jag haft en sådan arbetsplats hade jag nog inte gjort något bra jobb. Frustration, maktlöshet, oförmåga att påverkasin situation osv...

Intressant diskussion i massmedia om detta är ett dolt sätt för att tvinga in oss i en "EU/NATO-försvarsallians"!! Pga att vi ej kan klara oss själva längre...
"Historiskt har tyvärr försvarsmakten varit en stat i staten. Så att de har anklagat, bedömt, straffat är sant. Men frågan är om inte det är skifte på gång. Till det bättre anser jag med."


"Personligen anser jag att det gått för mycket politik i försvarsmakten vara, inte vara, hur det ska vara."


Talar du inte emot dig själv här?

EZ

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem