Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Värnplikt för veklingar

Värnplikt för veklingar

Trodde knappast det var sant när jag hörde det ikväll, 15 % av den senaste kullen värnpliktiga har avgått på grund av omotivation och en rå jargong.

Ja men vad är detta, vad hade de väntat sig, mammas köttbullar ligga så länge de ville på morgonen, arbeta mellan 8-1600. Det heter värnplikt för att det förr var en plikt och en heder att lära sig försvara sitt land, det är så ynkligt så jag mår illa. förmodar det blir samma sak när de kommer ut i arbetslivet, får man inte som man vill så slutar man för att man inte känner sig motiverad.

Jag brukar inte svära, så jag säger tänk på alla svordomar ni känner till, så tänker jag om detta svek mot fosterlandet.
Antal svar på detta inlägg: 52
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

Den här tråden va´visst något för MÄN OJ,OJ!! Vilken fart det är på komentarerna!
Du har förståss helt rätt Rob! Utgångspunkten för all konversation är de egna upplevelserna och erfarenheterna.

Men för den delen betyder det inte att vissa grundprinciper är fel. Oavsett hur gammal man är.

T ex att man inte skall utsätta en VP för varierande övergrepp som mental tortyr eller kollektiv mobbning, samt att man inte skall utnyttja sin position för diffusa syften.

Dessa regler är så vitt jag vet tidlösa och inte har att göra med vilken årskull i lumpen det handlar om.

Men sedan håller jag verkligen med om att dagens svenska militär i första hand inte är ute för att "lemlästa" utan för att förhindra krig och lokala skärmytslingar. Dock anser jag att vägen dit inte är att bryta ner soldaten för att senare återuppbygga denne.

Vad tycker du?

EZ
Rob, om detta tycker jag du har helt rätt, men ugdomarna har ju samma möjlighet som vi gamle att skriva inlägg men de avstår tyvärr.

EZ, vi kan väl bara konstatera att vi har helt olika uppfattningar, jag säger inte att du har fel, och jag säger inte att jag har rätt, förmodligen ligger sanningen någonstans mitt emellan. Jag vet ingenting om dig mer än det du ger uttryck för på IS, och har ingen anledning att betvivla att du är en seriös människa med ditt sätt att se på saker och ting, och jag har mitt sätt.

För min del växte jag upp i England under andra världskriget, min far var överstelöjtnant och deltog bl. i Afrika. Min farfar som jag bodde mest hos under de åren var före detta major. Möjligen är det därifrån mina tidigaste åsikter kommer ifrån. Redan som ung så fick jag lära mig vad disciplin innebar, och jag fick en mycket hård uppfostran, vilket troligen lärde mig att kunna ta motgångar i livet, och att acceptera vissa svåra förhållanden.

Att du tycker att vissa människor tar till speciella metoder när de inte har något att komma med är tråkigt, jag tycker vi måste respektera varandra hur långt ifrån vårt sätt att se på saker o ting ligger.

Tycker vi står o stampar och kommer inte längre, därför tackar jag dig för en saklig diskussion, och lämnar fältet öppet för andra skribenter.

Det var detta uttalande som jag kanske misstolkade.

Och återigen, visst är disciplin viktig. Dock inte mental tortyr.

EZ
Annons
Va fasen pensionär. Jag trodde att du tittade på Lillbabs

EZ
Det var inte meningen att avskräcka dig från vidare diskussion. Förlåt i så fall. Ibland uttrycker jag mig lite slarvigt i stridens hetta .

EZ
Icke! Jag har stort nöje att följ era komentarer. Jätte underhållande.
Så fortsätt ni
Ingen fara EZ, jag bara tycker att vi står så långt ifrån varandra, och att ingen kommer att ge sig.

Men tydligen har vi stått för underhållningen idag, det har vi i alla fall gemensamt.
Saken är den att vi inte är så långt ifrån varandra som du tror Micke. Problemet är att vi har olika syn på auktoritetstänkandet och vilka mandat detta har för att till fullo utnyttja sin makt gentemot en vanlig VP.

EZ
Nej ni är inte så långt ifrån varandra någon. För MAMMAS GOSSAR är ni allihop!!!
Förresten Micke. Det handlar inte om att ge sig, utan att förse den andra parten med så många hållbara argument att han till slut börjar tänka i andra banor.

Sedan kan det handla om mig eller om dig eller någon annan som läser den här eller andra trådar ...

Tack tillbaka för diskussionen

EZ

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem