Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Värnplikt för veklingar

Värnplikt för veklingar

Trodde knappast det var sant när jag hörde det ikväll, 15 % av den senaste kullen värnpliktiga har avgått på grund av omotivation och en rå jargong.

Ja men vad är detta, vad hade de väntat sig, mammas köttbullar ligga så länge de ville på morgonen, arbeta mellan 8-1600. Det heter värnplikt för att det förr var en plikt och en heder att lära sig försvara sitt land, det är så ynkligt så jag mår illa. förmodar det blir samma sak när de kommer ut i arbetslivet, får man inte som man vill så slutar man för att man inte känner sig motiverad.

Jag brukar inte svära, så jag säger tänk på alla svordomar ni känner till, så tänker jag om detta svek mot fosterlandet.
Antal svar på detta inlägg: 52
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

Tack Micke. Jag återkommer lite senare med mina svar. Jag har fått besök nämligen

EZ
Jag fick detta mail från en annan medlem idag, tycker det passar mina åsikter ganska bra, även om det finns någon punkt jag inte delar helt.

Det måste vara långtråkigt och kännas tomt och innehållslöst långa stunder för krig är till största delen en lång väntan. Det gör att varje soldat lär sig att härda ut även med den biten. Trivsel, visst kan man ha det på luckan tillsammans med bassarna, men däremellan krävs total lydnad för i ett krig går det inte att ha demokratiska spelregler som en del vill ha. Tänk om jag under pågående krig skulle undra hur manskapet trivs eller fråga om vi skall göra si eller så! Detta faller på sin egen orimlighet.
Till alla som tror att de efter lumpen skall komma på ett mysigt och trivsamt ställe vill jag bara säga att slå den tanken ur hågen för blir det krig så har vi inom den svenska armen rustat alla för det otrevligaste som finns här på jorden. De är rustade med tålamod, uthållighet samt att arbeta d.v.s strida under de mest vidriga förhållanden som finns. Därför ser värnplikten ut som den gör och diciplin är grunden för detta.
1. Att diskutera hur mycket skada man har tagit av en viss behandling (missbehandling) är inte produktivt eftersom varken du eller jag är utbildade psykologer. Men jag hävdar återigen att i mitt fall så har jag i alla fall inte blivit bättre. Eftersom jag sitter med förstahandsinfo så borde den diskussionen härmed vara avslutad.

2. Jag jämför inte värnplikten med fascismen. Det jag jämför med fascismen/nazismen/diktaturen är ditt sätt att tänka.

Jag har inget emot disciplin. Men disciplin och blind, ej ifrågasatt lydnad är inte riktigt samma sak. Kom ihåg att du skrev såhär: "man är där för att utföra en av sitt livs mest viktiga uppgifter, precis som mina arbetsledare på järnvägen, så skall befälen bedriva utbildningen på det sätt de anser bäst, och ingen facklig eller medbestämmande lag, tycker jag skall ha rätt att inkräkta eller ifrågasätta deras omdöme. Återigen, det här är en rent enväldig åsikt som skulle göra både Hitler, Stalin och Idi Amin gröna av avund.

3. Problemet här är att du blandar ihop en del saker. Det faktum att många känner sig omotiverade beror garanterat inte på dem själva. De gick ju trots allt med på att rycka in fulla av förhoppningar och drömmar om hur lumpen skulle vara.

De flesta känner dock efter ett tag att det inte är deras grej pga de tidigare nämnda orsakerna. Nämligen hunsandet, förlöjligandet, mobbning från befälens och vissa VP-s sida, meningslösa övningar som går ut på att bryta ner individen osv.

De killar (och tjejer) som ryckte in i förhoppning om att lära sig någonting nyttigt, att få inspiration och finna ett mål med värnplikten blir ganska snart desillusionerade. Lita på mig, det här är vanligare än du tror och huvudorsaken till varför så många vill hoppa av och inte pga att de vill hem till sin mamma.

Och återigen, visst är disciplin viktig. Dock inte mental tortyr.

EZ
Annons
Innan jag svarar på ditt senaste inlägg så vill jag veta vilken/vilka åsikter du inte delar med författaren.

EZ
Ja även jag gillade lumpen så anser jag att den var ett led i en som jag tycker bra uppfostran, men trivdes gjorde jag inte, vem kan trivas med att lära hur man skall lemlästat eller döda en medmänniska. Jag anser inte att lumpen var pest o pina, men trevligare och mer givande år har jag upplevt i mitt liv.
Jag tycker däremot det är fel att jämföra värnplikten med fascismen under andra världskriget, och att jag hade åsikter om saker och ting under mitt arbetsliv, innebär inte att jag inte hade respekt för mina chefer eller överordnade, och inte slutade jag mitt jobb på grund av det enda jag egentligen ville ha sagt var att jag tycker att inom det militära är disciplin var livsviktigt, att hoppa av lumpen på grund av att man är omotiverad tycker jag är ok? I våran upplysta värld så är det så?Ärligt, borde inte vara så möjligt, annars får vi döpa om värnplikt till något annat, kanske prov anställning inom försvarsmakten.
Jojje, om det handlar om kritik mot mitt inlägg så får du läsa en gång till. Jag tycker nämligen till största delen som du.

Men för att inte ett missförstånd skall uppstå så vill jag kommentera ett av dina "uttalanden".

Du skriver såhär: "Jag tycker däremot det är fel att jämföra värnplikten med fascismen under andra världskriget"

Jag repeterar igen: Det är inte VÄRNPLIKTEN jag jämför med fascismen/nazismen/diktaturen, utan Mickes sätt att tänka!!!

EZ
Jag menade egentligen den delen som handlar om krig, för det var inte det det egentligen handlade om, utrryckte mig helt enkelt vårdslöst.

Återigen EZ, jag ansåg inte att jag eller någon av mina kompisar for illa under värnplikstiden, och jag har ingen förståelse för dina synpunkter att man skulle blivit skadad fysiskt eller psykiskt. Jag var beredd på vad som väntade, och anser inte att din beskrivning överensstämmer med mina erfarenheter, men naturligtvis kan det vara olika mellan olika regemente, jag låg på A3 Kristianstad 1961-1962.

Att jämföra disciplin med mental tortyr är helt fel tycker jag, har det överhuvudtaget förekommit, så är det säkert inte mer förekommande än i arbetslivet. Jag kan inte förneka att jag lärde mig mycket i Lumpen, en del skulle jag kunna var förutan, annat har jag haft glädje av genom livet.

Passar barn så jag får återkomma imorgon.

Micke, det faktum att du inte tycker att du tog skada av lumpen betyder egentligen ingenting (ursäkta mig).

Som jag skrev tidigare så kan våra upplevelser av lumpen skilja sig från fall till fall och därmed kan du inte uttala dig om vare sig jag eller andra har tagit skada eftersom vi inte är utbildade psykoanalytiker.

Därmed vill jag återigen upprepa att den här delen av diskussionen inte leder till något eftersom en helomfattande psykoanalys är en invecklad metod som knappast går att genomföra på nätet .

Och så till ditt andra uttalande där du skriver: "Att jämföra disciplin med mental tortyr är helt fel tycker jag, har det överhuvudtaget förekommit, så är det säkert inte mer förekommande än i arbetslivet."

Jag vill att du visar på ett exempel/inlägg där jag jämför disciplin med mental tortyr!! Det här är ett typiskt exempel på hur vissa människor i samband med att de saknar argument drämmer till med diverse insinuationer.

Återigen. Disciplin - bra. Mental tortyr, mobbning, nedvärderande, förlöjligande, hunsande i form av meningslösa arbetsuppgifter, sänkande kommentarer osv - inte bra!

EZ
Förresten så glömde du svara på frågan gällande din "väns" inlägg i vår debatt, dvs vilken del du inte håller med honom om.

Jag kan därför inte bemöta det inlägget.

EZ
Återigen vill jag påpeka hur föråldrad syn ni har och verkligen itne vet vad ni talar om, denna gång då Jojjes inlägg. Lumpen idag handlar inte till huvudsak idag om att lära sig lämlästa och döda utan så mycket mer. och kollar jag på era åldrar så tycker jag att ni ska överlåta denna diskussion till en yngre generation som faktiskt vet vad de talar om.

Om ni inte ändrar er till att tala om lumpen i då tids from, istället för nutid.

Det behövs verkligen yngre folk på detta forum om det inte ska bli ett nytt seniornet.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem