Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Värnplikt för veklingar

Värnplikt för veklingar

Trodde knappast det var sant när jag hörde det ikväll, 15 % av den senaste kullen värnpliktiga har avgått på grund av omotivation och en rå jargong.

Ja men vad är detta, vad hade de väntat sig, mammas köttbullar ligga så länge de ville på morgonen, arbeta mellan 8-1600. Det heter värnplikt för att det förr var en plikt och en heder att lära sig försvara sitt land, det är så ynkligt så jag mår illa. förmodar det blir samma sak när de kommer ut i arbetslivet, får man inte som man vill så slutar man för att man inte känner sig motiverad.

Jag brukar inte svära, så jag säger tänk på alla svordomar ni känner till, så tänker jag om detta svek mot fosterlandet.
Antal svar på detta inlägg: 52
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

EZ, naturligtvis respekterar jag din och andras åsikter, men om jag frågar dig såhär, blev du fysiskt och psykiskt lidande av det du fick genomgå under värnplikten. Jag anser inte att man skall trivas i lumpen, det är ett liv man förhoppningsvis inte skall behöva uppleva igen, jag jobbade som växlare på godsbangården i Malmo i många år, ett skitigt, tungt, väderberoende och mycket farligt jobb. Man hade hårda kontroverser med arbetsledningen många gånger, men man respekterade deras auktoritet. Ingen människa kan säga att man trivdes, men det byggde upp en gemenskap jag aldrig tidigare eller senare träffat på.
Samma sak gäller värnplikten, som jag skrev tidigare så är man inte där för att man skall trivas, man är där för att utföra en av sitt livs mest viktiga uppgifter, precis som mina arbetsledare på järnvägen, så skall befälen bedriva utbildningen på det sätt de anser bäst, och ingen facklig eller medbestämmande lag, tycker jag skall ha rätt att inkräkta eller ifrågasätta deras omdöme
Nu blir jag rädd "så skall befälen bedriva utbildningen på det sätt de anser bäst, och ingen facklig eller medbestämmande lag, tycker jag skall ha rätt att inkräkta eller ifrågasätta deras omdöme" jag har jobbat och jobbar mycket med militärer och ibland måste jag verkligen ifrågasätta besluten. Tex skicka folk till krigzoner utan personlig skyddsutrustning, bilar som inte har skott skydd. Flygplan som saknar viktiga skydd.
Nä nog måste vi ifrågasätta.
Jojje, det jag egentligen talar om är värnplikten, och utbildningen i samband med den, det du nämner angående utbildade soldater, som skall ut i strid, det är en helt annan diskussion.
Annons
OK Micke, jag får väl svara på ditt senaste långa inlägg eftersom du envisas.

Jag besvarar dina uttalanden ett efter ett.

"blev du fysiskt och psykiskt lidande av det du fick genomgå under värnplikten."

Låt mig sägas så här. Det har i alla fall inte gjort mig starkare (Nietsche-filosofi). Jag har haft det jobbigt, mer än så behöver vi inte gå in på här.

Om det sedan beror på uppväxten, militärtjänsten eller kombinationen av alla traumatiska händelser i mitt liv går inte att konstatera. Lumpen har knappast förbättrat mitt självförtroende .

"Jag anser inte att man skall trivas i lumpen"

Varför inte om jag får fråga? Skulle det vara så hemskt om man kunde utföra sina uppgifter på ett utmärkt sätt och ändå trivas? Var finns motsatsförhållandet??

Enligt din filosofi, skall helt enkelt lumpen vara pest och pina. Inte undra på att många vill slippa lumpen med tanke på att det faktiskt förhåller sig på det här viset i militären.

"Man hade hårda kontroverser med arbetsledningen många gånger, men man respekterade deras auktoritet"

Tyskarna respekterade Hitlers auktoritet också. För den delen betyder det inte att den här metoden är korrekt! Det faktum att du protesterade mot dina överordnade visar att du själv inte var helt nöjd med detta förfarande, eller hur?

Om det var detta faktum som lade grunden för er gemenskapstrivsel så var denna verkligen byggd på felaktiga grunder. Min erfarenhet är precis den motsatta. Nämligen att när man trivs på arbetet/lumpen/skolan osv så blir också gemenskapen främjad därav.

"man är där för att utföra en av sitt livs mest viktiga uppgifter, precis som mina arbetsledare på järnvägen, så skall befälen bedriva utbildningen på det sätt de anser bäst, och ingen facklig eller medbestämmande lag, tycker jag skall ha rätt att inkräkta eller ifrågasätta deras omdöme

Det här var nog ändå höjden på ett ogenomtänkt yttrande. Med ditt synsätt hade den inkallade (knekten) i Sverige fortfarande varit på 1700-talsnivå.

Jag gör återigen en jämförelse med Hitler och Stalin. De och deras befälskedja var riktigt duktiga på "din" metod. Säga vad man vill säga vill om SS men nog höll de ihop alltid

Menar du verkligen att militären skall ha oinskränkt makt över de värnpliktiga och ingen utomstående organisation/myndighet skall kunna lägga sig i? Fasen inte ens SS hade det så bra!

EZ
EZ:
EZ och alla andra. Som jag sagt tidgare så respekterar jag alla andras åsikter, och de behövs för att man skall kunna genomföra en diskussion, att jag sedan inte håller med om mycket som skrivits, det är en helt annan sak.

En sådan allvarlig fråga som denna är däremot väldigt svår att genomföra i skrift, det är upplagt för feltolkningar och missförstånd, men en sak är säker, det är helt fantastiskt att vi bor i ett fritt land och kan föra öppna dikussioner på ett forum, lika fantastiskt är det att medlemmarna här kan diskutera i sansad ton och utan personliga påhopp, detta trots ibland stora meningsskiljaktigheter, det är något som jag verkligen uppskattar.

Stort tack till alla!

jag håller med dig fullständigt!

micke
Hälsningar Henrik
Micke, håller med fullständigt! Men du skulle kunna göra ett försök att bemöta mina argument på samma sätt som jag bemötte dina . Ett helt lakoniskt konstatera att du inte håller med mig är att göra det lite väl enkelt för sig

EZ
Mycket av denna diskussion genomsyras av en äldra syn på samhället och hur allt ska vara där inklusive försvar. Detta hänger nog ihop med den otroligt höga medelålder på detta forum. Det som beskrevs i böjan var precis som befälen sa att värnplikten var förr. Värnplikt på Micke03 tid och ja er andra åxå kan ej jämföras med vad som finns idag då försvaret har anpassat sig efter tiden ( i allt förutom ersättning) och förändringar i samhället. Samhället ser inte ut som på 1800-talet när de flesta här gjorde lumpen därför kan ej heller värnplikten se likdan ut.

Jag stortrivdes i försvaret, visst var det en omställning i början. Men jag hade skitkul, både när det var tufft och när det inte var tufft.
Okey EZ, jag gör ett försök.

1. Jag har svårt för att tänka mig att man tog skada av värnplikten, visst man fick ändra på mycket i sitt liv, som tidigare varit givet, man fick en helt annan syn på livet, och trots att jag hatade lumpen så anser jag att den var ett led i en som jag tycker bra uppfostran, men trivdes gjorde jag inte, vem kan trivas med att lära hur man skall döda en medmänniska. Jag anser inte att lumpen var pest o pina, men trevligare och mer givande år har jag upplevt i mitt liv.

2 Jag tycker däremot det är fel att jämföra värnplikten med fascismen under andra världskriget, och att jag hade åsikter om saker och ting under mitt arbetsliv, innebär inte att jag inte hade respekt för mina chefer eller överordnade, och inte slutade jag mitt jobb på grund av meningsskiljaktigheter, jag kan hålla med dig om att om man samarbetar så når man bäst resultat,men respekt och disciplin har alltid varit hedesrord för mig, och det ena utesluter väl inte det andra.

3 Sedan dina kommentarer om min metod, det enda jag egentligen ville ha sagt var att jag tycker att inom det militära är dicsiplin livsviktigt, att hoppa av lumpen på grund av att man är omotiverad tycker jag är förkastligt, och borde inte vara möjligt, annars får vi döpa om värnPLIKT till något annat, kanske provanställning inom försvarsmakten.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem