Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Nya maträtter

Nya maträtter

Den stora invandringen till Sverige har ju fört med sig att vi fått en mängd nya maträtter, idag finns det en mångfald av restauranger, och ibland är det svårt att välja vad man är mest sugen på.

Mina favoriter är i ordningen nedanför, vad tycker ni!

1 Kinamat

2 Indisk mat

3 Thaimat

4 Falafel

5 Pizza

6 Kebab

7 Hamburgare


Men bäst av allt är trots allt stekt fläsk med löksås!!
Antal svar på detta inlägg: 48
Sidor: 1 2 3 4 5 Nästa »

Min favorit är :

1.Pizza
2.kebab
3.pizza
4.pizza
5.kebab

Det som är svårt för mej är att välja pizza när man kommer till en pizzeria när det finns upp till 70 olika sorter.

Man är ju rädd att prova en ny sort när man är där för man vet ju inte om man tycker om den och då vill man vara säker på att man får något man tycker om så inte hela besöket är "bortkastat"

Håller med om att stekt fläsk med löksås är topp
Gillar också husmanskost. Min favorit är fläsk, bruna bönor och en kokt potatis till.

Gillar liksom du kinamat. Har hållit på med den typen av matlagning i ca 10 år nu och det är först på sista tiden man kan säga att man har fått kläm på det.

Indiskt och thai är jag däremot inte så förtjust i. Lite enahanda med curry alternativt kokosmjölk och citrongräs.

Likaså så är jag inte så överväldigad av den amerikanska snabbmatskulturen.

Italiensk matlagning har jag pga den stora hypen de senaste åren tröttnat på ordentligt.

Däremot gillar jag mellaneuropeisk mat. Mycket fläskstek, knödel och surkål, gärna nedsköljd med en rejäl tjeckisk eller tysk öl .

EZ
EZ Fläskstek är en rejäl höjdare, det håller jag fullständigt med om, men bara om jag får en härlig mintsås till, det är så det vattnas i munnen.

Du som sysslat mycket med mat, vet du om man kan köpa något som heter Marmite i Sverige, det är egentligen en buljongextrakt, men under andra världskriget fick barnen det på smörgås i England?
Annons
Jag vet vad du menar. Hm, har inte kommit i kontakt med det på många, många år. Jag vill minnas att det är ett jästextrakt och inte buljongextrakt?

Borde finnas i veganaffärer.

EZ
Troligen har du rätt, det fanns på den tiden i en rund glasburk med gult lock.

Jag har sökt i Malmö men aldrig funnit det.
Hm, har inte kollat så noga på nätet. Om du vill så kan jag slänga ut frågan på ett annat forum (matrelaterat).

EZ
Jag har sysslat med mat den största delen av mitt arbetsliv (38 år). Nog har det hänt en del vad det gäller mat. Från de nästan enda kryddorna som var Salt och Peppar, har vi idag en uppsjö olika kryddor i vår mat hemma också. Även vår husmanskost förgyller vi med lite nya kryddor ibland. Men äter jag ute så väljer jag om det finns Fisk,( i olika skepnader). Färdigmat så blir det Kinamat, Hamburgare, Pizza, och olika sallader, (kyckling,skaldjur m.m.)!
EZ: Till helgen ska vi ha´gäster,då kommer din Glaserade Kyckling att serveras här,önska mig lycka till. Brukar annars inte bjuda på en rätt jag själv inte prövat.
Tack EZ, kan du hitta det så är jag dig evigt tacksam!
Lycka till pensionär! Mitt förslag är att du provlagar maten åtminstone en gång innan.

Problemet i samband med själva wokningen är att man inte hinner med om man är ovan. Det går slag i slag!! Timingen är imperativ i sammanhanget!

EZ
OK Micke03. Jag frågar på forumet. Du skulle själv kunna följa inlägget om du vill. Tyvärr har jag inte din emailadress.

EZ


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem