Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Nya maträtter

Nya maträtter

Den stora invandringen till Sverige har ju fört med sig att vi fått en mängd nya maträtter, idag finns det en mångfald av restauranger, och ibland är det svårt att välja vad man är mest sugen på.

Mina favoriter är i ordningen nedanför, vad tycker ni!

1 Kinamat

2 Indisk mat

3 Thaimat

4 Falafel

5 Pizza

6 Kebab

7 Hamburgare


Men bäst av allt är trots allt stekt fläsk med löksås!!
Antal svar på detta inlägg: 48
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

OK, kul att det lyckades! Ja, det är ett bra matforum. Antagligen det bästa i landet. Inte för att det är så avancerat utan för att det har så många medlemmar och att det går undan med inläggen.

EZ
Precis ,allt ska vara förberett, nästan bara att hetta upp. Har redan hämtat en wokpanna hos grannen, så vi har två, en var. Det ska bli spännande!!
Du får avlägga rapport på hur det gick!

EZ
Annons
1 Kina, mat finns inte i sverige, men maten i kina är superb.

2 Japanskt, finns inte heller i sverige(bortsett från Sone sushi,men det är ju bara suhsi finns så mycket annat japanskt)

3 Koreanskt. Ej provat den i Sverige ännu men det ska bli intressant o se när jag gör det snart.

4 Pizza skräpmat är gott.

5 Thaimat

6 Hamburgare

7 Kebab

Och vanlig mat, funkar alledels utmärkt riktigt smaskigt med korv och makaroner. :)
Självklart kan man aldrig få till maten som i ursprungslandet. Men man kan komma ganska nära.

När det gäller kinesisk mat så finns det idag många affärer som säljer de mest nödvändiga ingredienserna. Tyvärr finns dessa bara i storstäderna.

Jag brukar därför handla sådant när jag är utomlands. T ex i London kan man få tag i allt!

Mitt torrskafferi dignar under tyngd från all denna massa av skogsöron, silvernålar, torkad kinesisk svamp (lik den japanska shitaku), sichuanpeppar, femkryddorspulver, weizu och gu vet vad.

Slutligen. Håller med dig att ibland är det enklaste godast. Igår fick jag samma typ av längtan som du. Nämligen en grillad tjock med makaroner och ketchup. Det var allt. Smakade gudomligt.

EZ
Jag åt så kallad riktig kinamat i Chinatown Los Angeles, om det tyckte jag inte.
1: kebabrulle

2: kebab

3:kebabpiza

4:pizza

5:vårrullar

6: hamburgare
Hahaha. Det var inte mycket till genuin matlagning fille . Gillar du inte vanlig svensk mat över huvud taget?

EZ
ElectricZombie skrev OK Micke03. Marmite finns att köpa på två ställen i Sverige??
Nä nog tror jag att det finns på fler ställen i Sverige.
I Malmö kan du ju prova hos Gray's American Food Store
Södra Vallg 3.
Åhhh!!!

Stekt fläsk med löksås!!!! Andnöd o respiratorvarning! Gott så man knappt kan andas efteråt!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem