Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Nya maträtter

Nya maträtter

Den stora invandringen till Sverige har ju fört med sig att vi fått en mängd nya maträtter, idag finns det en mångfald av restauranger, och ibland är det svårt att välja vad man är mest sugen på.

Mina favoriter är i ordningen nedanför, vad tycker ni!

1 Kinamat

2 Indisk mat

3 Thaimat

4 Falafel

5 Pizza

6 Kebab

7 Hamburgare


Men bäst av allt är trots allt stekt fläsk med löksås!!
Antal svar på detta inlägg: 48
Sidor: «1 2 3 4 5

Kul att det lyckades i alla fall. Man får öva på när det gäller kinamat. Jag klarar idag samma mängd som du pratar om på egen hand men det gäller att hålla tungan rätt i mun

Hoppas att du satte på riset ungfär 10 min innan

EZ
EZ!!! Har DU ögon på Din dator? Just där var vi nära att missa,så riset var på i sista min.
Det var inte sista gången jag gör den, det lovar jag, för det var gör gott!
Nej pensionär, jag har inte ögon på min dator, men jag vet vid det här laget vilka fallgropar man kan råka ut för .

Om du vill så kan du få något enklare och lika goda rätter att laga till. T ex den här:

Schwei Chu Zhou (4 portioner)

Ingredienser:
• 600 g skinkschnitzel/stek i bit
• 2 ägg
• maizena eller potatismjöl
• 2 dl köttbuljong
• 2 msk torr sherry (t ex Amontilado)
• 2 msk japansk, ljus soya
• 1 tsk glutamat (kan utelämnas)
• 250 g bladspenat
• malen chilipeppar eller peperonipaprikor
• matolja till stekning

Arbetsgång:
Skiva köttet tunt (lättast när köttet är halvfruset) längs med fibrerna! Vispa upp äggen och blanda i maizena till en smet. Tillsätt det skivade köttet och marinera i minst en halvtimme.

Blanda övriga ingredienser till sås.

Fräs köttet i stekpanna och separera hela tiden. Tillsätt spenaten. Häll över såsen, täck med lock och sjud i ytterligare 2 minuter.

Hetta upp 2 msk olja och blanda i chilipepparn. Fräs en liten stund utan att bränna pepparn! Obs, detta kan gå väldigt fort. Var observant!

Häll chilipepparn över den färdiga maten och servera genast.

Servera med Basmatiris.

EZ
Annons
Tacka vet jag SLURING, det är god o billig höstmat, tycker även om husmanskost i allmänhet, rotmos o fläsklägg, brunabönor o fläsk med ättika, ärtsoppa-hemlagat ska allt vara.
Sorry, det är ju inte nya maträtter.
De, Dö, EZ va´la´inte dömt ! Blir det för tjocka skivor om man köper färdig skivad, skinkschnitzel? Verkar lite kort med sås, eller?
Du kan inte köpa färdiga skivor eftersom de är skurna tvärs över fibrerna. Poängen i det här fallet är att man tvärtom skär längs med fibrerna. Det är mig vettelige den enda kinarätt där jag har sett den tekniken.

Men vad detta innebär är att man måste skära köttet ytterst tunt. I nästan genomskinliga skivor!

Det skall inte vara någon sås här egentligen. Det mesta blir absorberat av de övriga ingredienserna. Då blir själva köttet mört och liksom embalerat. Den slutgiltiga smaken får man från chilipepparn! Det är den som egentligen gör hela rätten till vad den är.

EZ
Jaha! Då skär jag det i så tunna skivor som när jag filéar lax.
Det låter jättegott! Detta ska jag pröva först innan jag bjuder, vilket jag alltid annars brukar göra också. Vet inte vad som flög i mig när jag bjöd gäster innan jag prövat själv???
Gör så. Servera gärna lite av den olje/chilipeppar-blandningen i en separat skål också för dem som gillar lite sting i maten

EZ

Sida:
« 3 4 5


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem