Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

SP2

SP2

Vad har hänt ?

Till min stora förvåning så fungerar min dator perfekt efter installation av SP2 ? ? ? Vad är detta ?

Har Microsoft helt tappat greppet?

EFtersom jag inte kunde ladda ner lugnande medel samtidigt, så antar jag att dom användare med svagt hjärta som gör denna uppdatering kommer att trilla av pinnen i ren förvåning! ! !

2xCPU, 4xHDD, 2048MB RAM, Nvidia5900FX, Thyan MK, 2xDVD-RW, Wave-LAN, Router etc..... + En satans massa olika progeam!

Och allt fungerar ?

*Hmmmm*

Nån som fattar det här eller ?
Antal svar på detta inlägg: 48
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Nån som fattar hur man ska göra för att installera den minde SP2 som är lämpad för en-dator-i-hemmet varianten? Microsoft hemsida är ju hur klyddig som hälst...
Hej vänta nu , så svårt kan det inte vara?
http://www.microsoft.com/sverige/products/windows/xp/sp2/
eller gå hit
för en enda dator
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=049c9dbe-3b8e-4f
30-8245-9e368d3cdb5a&DisplayLang=sv
och läs under
KLICKA INTE PÅ HÄMTA OM DU BARA SKA UPPDATERA EN ENDA DATOR
där under står denna text:
En mindre fil som är bättre lämpad för ändamålet finns nu tillgänglig via Windows Update. Om du vill vara säker på att du får Windows XP Service Pack 2 bör du aktivera funktionen Automatiska uppdateringar i Windows XP. Du kan följa våra anvisningar om hur man gör eller låta oss göra det åt dig.

lycka till / göcke
Om man får "problem" via brandväggen med att använda FTP server eller andra program så konfigurerar du lätt genom att lägga till de program du vill köra med brandväggen aktiverad, i fliken UNDANTAG
//PG
Annons
Eller så avaktiverar man den helt som är att rekomendera och köra en hårdvaru brandvägg istället..
Angående SP1 och SP2: Jag ville uppdatera mitt OS (XP Prof) med SP1 och SP2, men enligt två av mina vänner som är utbildade MCSE "Microsoft Certified System Engineer", så är "patchar" mer till problem än nytta för redan fungerande system.
Enligt dom skall man bara uppdatera sitt OS först när man får problem.
Ska jag eller ska jag inte?
Enligt M$ så rekomenderar de att installera XP-SP2,
i XP-SP2 så ingår även XP-SP1,
men om man har följt med i de olika diskussionerna och även på M$ sidan så finns det varningar för att vissa program och hårdvara kan få problem.
Men det är inget nytt för XP eller de olika sp-na.
Att sedan fråga runt som du har, är inte fel. men det är till syvene och sisst du som skall avgöra om du vill ha det frächaste av det som M$ kan uppbringa. ;)

Att du sedan kan få mer problem en du hade tänkt dig är en annan sak, rent historiskt så kommer du inte undan med att inte köra uppgraderingar. eftersom att man installerar nya program som i framtiden kommer att kräva att du har XP-SP2 installerat på maskinen.
Patcharna är till för att täppa till de säkerhetshål och andra problem som kommer fram under tidens gång mellan sp-na.
och de är inte nädvändiga om det inte gäller stop av virus och andra vitala problem som kommer fram.

Så valet är ditt i alla lägen

att köra värdens största betatest utan eller med att uppgradera.
eller att vänta till 2006-2007 och uppgradera till nästa stora beta utgåva av windows.
Jag tycker att det nästan ska vara en skyldighet att göra updateringar som skyddar mot virus och liknande. Det är inte bara den som inte skyddar sig som får besvär, det kan ju också vara har som omedvetet sprider spam och sånt. Eller har jag fel?
Skydd mot virus då har du ett antivirus program som tar hand om det.. Inte något uppdatering från windows.
Sen har vi även det faktum att folk kan hacka IIS om du köra det och har din SMTP installerad så kan de använda den för att skicka spam. Vilket enkelt avhjälps med en Gateway, Router eller brandvägg(nej inte mjukvarubrandvägg de suger).. för MS har ingen uppdatering som täpper igen säkerhetshålet IIS om du kör det.

Så ja elias du har fel.
Men jag menade faktiskt inte bara windows, utan också antivirusprogram (då hade jag väl lite rätt )
Sen det andra fattade jag inte ett skvatt av. Hur fungerar en hårdvarubrandvägg? Och vad är IIS?
Tycker att skyldigheten att göra ett system som inte går att
ändra system resurser , ligger på M$ och inte på användaren.

men att använda de tillbuds gällande medel ligger på användaren om man vill eller ej, att stoppa spam och annat otyg skulle vara ansvarat på nät/server opperatörerna.
det är ju de som hyr ut webbåtkomst och följer man inte reglerna så borde man bli utlåst.

IIS = Internet Information Services
= windows webserver
motsvarade är Apache som ligger under open source

Hårdvarubrandvägg = vad det låter = motsattsen till mjukvarubrandvägg

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem