Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Den goda färsen..??

Den goda färsen..??

Nå vad tycker ni...om ni såg på Uppdrag granskning ikväll?

Det handlar om datummärkningsfusk i en otrolig omfattning....faktiskt riktigt chockerande fast man är luttrad..

Om ni inte såg programmet...så se det här...

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&
d=72067&lid=lista_892724&lpos=7


Länkarna blir visst avhuggna här...så ni får kopiera och klistra in adressen om ni vill komma direkt till just det programmet..
Antal svar på detta inlägg: 58
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

Jo det är så här Tompaxox , det finns vegetarianer som äter fisk fågel och ägg och dricker mjölk där imott så kan du inte äta nåt av det om du är vegan vilket är en mycke strängare syn på mat som jag nog inte tänker gå in på här ..
Om en ICA-butik har både den centralt packade köttfärsen och "egenmald" så kan man vara ganska säker på att den egenmalda är ommald fabrikspackad med utgångsdatum som nästan har/har gått ut. Kunderna tycker "Gud va bra att man slipper den där centralpackade" och hyllar handlarn.
Sen en fråga som jag grubblar på: Hur fick dom dit märket. En förpackning består ju av en låda i någon typ av plast, och plastfolie runt hela paketet som värmeförsluts genom att man lägger paketet på någon varm häll. Det vägs och en prislapp skrivs ut som klistras på. Om TV:s folk klistrade sitt märke utanpå folien så måste väl märket följt med då man rev av folien och satte på ny, för ICA vägde väl inte bara om paketet och satte en ny etikett ovanpå den gamla. Det borde synas. Trolleri eller har jag missat något.
allt detta kanske började med att de gick över till centralt levererade paket

mer grovmalt, och redan en dag försenat i diskarna.

att man återvinner är ingen nyhet, det gjorde de redan på 50/60 talet
oavsett vilken kedja de tillhörde
Annons
Var inne på Uppdrag Granskning. Deras Forum. Hemskt vad folk är arga.
Dom kallar det girighet.

Nu undrar jag om ni skulle köpa köttfärs om det luktade friskt, trots att datumet var utgånget, till halva priset. Jag hade nog tvekat och köpt ett vitkålshuvud i stället. Ha,ha!!

Det är ju som "fornat "bröd. Det får man ju till halva priset. Men jag vill ha nybakat. Köper butiksbakat på ICA. Pinfärskt. Där kan dom inte lura mig.
Eller är det något lurigt där oxå.........?????
degen kan ju vara gammal
Ok Bea, då är du en vegetarian som äter allt utom rött kött då?
Ja Tompaxox det stämer bra det :) fast jag måste erkänna att jag allt äter kött ibland det är min dotter som övertalade mig "typ" att bli vegetarian och jag tycker det är helt ok har inte ont av det för det finns mycke gott man kan göra , men nu vet jag inte om jag vill äta kött längre inte ens kyckling men det lär väl bli en ändring på hanteringen av kött efter detta gissar jag iaf ett tag fram över ..
Visst kommer det att bli ändring på hanteringen av köttet,dom kommer att bli försiktigare och dom kommer att kolla så att förpackningarna inte är märkta på något sätt ,innan dom packar om och ändrar datum
Precis Tompaxox!

Bea är inte vegetarian i den bemärkelsen,

att hon bara äter från växtriket!

Hon är så kallad "Lakto-ovo vegetarian"!

Alltså äter inte rött kött!!
Det är nog inte så farligt det dom håller på med.. Datummärkningen har nog en ganska så stor säkerhetsmarginal skulle jag tro. Jag menar, köttet ruttnar ju inte sekunden efter att klockan slagit 00.00 efter utgångsdatumet.
Vad jag uppfattade av filmklippet på aftonbladet så hade ju inte ens köttet gått ut i datum, utan enbart förlängts.

Föressten, Det heter ju "Bäst före" nu för tiden. Förr hette det "Förbrukas senast" och det datumet var bertydligt senare stämplat.

Men, jag håller med. Reglerna ska ju hållas, och någon gräns måste ju finnas. Men rent Hygieniskt sätt så är det nog ingen fara.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem