Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Den goda färsen..??

Den goda färsen..??

Nå vad tycker ni...om ni såg på Uppdrag granskning ikväll?

Det handlar om datummärkningsfusk i en otrolig omfattning....faktiskt riktigt chockerande fast man är luttrad..

Om ni inte såg programmet...så se det här...

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&
d=72067&lid=lista_892724&lpos=7


Länkarna blir visst avhuggna här...så ni får kopiera och klistra in adressen om ni vill komma direkt till just det programmet..
Antal svar på detta inlägg: 58
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

Om folk bara höll livsmedelsverkets rekomendationer m.m. så skulle dessutom ingen behöva bli smittad av salmonella och annan virus/bakterie/magsjuka.
Bakterier och virus dör i stekpannan om ni inte är allt för snåla med värme vill säga.. Men grisar man ner diskbänken, skärbrädan och händerna med rått kött och sedan inte sköter hygienen ordentligt vid matlagningen så är det lätt att överföra smittan vidare via sina händer till maten.

Sköt er hygien ni som blir magsjuka, så ska ni se att ni håller er friska, även fast att ni äter gammalt kött.
Jag har inget emot lite gammalt kött. Grejen tycker jag är att det faktiskt handlar om bedrägeri. Man säljer gammalt kött men säger att det är nymalt, dessutom till samma pris. Det stör jag mig mest på. Inte konstigt att ICA-handlarna tjänar pengar. Det unnar jag alla att göra men då ska det vara på ärligt sätt. Men de får säkert sitt när de står inför Vår Herre
Vi kan nog alla vara överens om, att detta knappast är ett nytt fenomen...och att detta bedrägeri inte endast gäller de nämnda affärerna. Har skummat igenom en del diskussioner om detta...och många är de som vittnar om att detta förfarande är ett allmänt och sen länge tillbaka vedertaget förfaringssätt.

Har ibland undrat över varför en del färdigpackad köttfärs inte känns helt fräsch dagen efter inköpet...medan andra är hur fräscha som helst..

Nu fattar jag

Såg ni hur det kött som tappades på golvet, utan minsta tvekan eller ens ansats att åtminstone skölja av det...helt sonika lades i ett tråg och skickades till ny datummärkning?

Likaså hur det kött som luktade illa kastades i en särskild balja för att sedan uppblandas med lite fräschare kött ...och sen återgå till konsumenten...?

Skulle inte ens vilja ge det till mina djur.
Annons
Jag tror att det har nog varit fler butiker, än dom här fyra! Men, så är det. sätter man MUNKAVEL på sina anställda, så kan man arbeta ostört utan att riskera att det kommer ut!! Vem vet hur länge dettat pårgått????
Här har man trott när man tagit ut ett paket djupfryst köttfärs som smakar unket att det har berott på att det legat för länge i frysen. Har alltid undrat varför inte det inträffat varje gång man fryst in köttfärs, nu vet jag. Jag tydligen fått färskt kött någon gång.
Tompaxox ...ja man fick ju veta att de malde ner skämt kött tillsammans med friskt kött..och sen sålde det på nytt..
Kanske är det då en stor förpackning som kunden väljer att frysa ner delar av...
Ja det kan till och med redan ha varit fryst en gång.

Sen fick vi även veta att helt kött som luktar illa marineras för att få bort den ruttna smaken.....och sedan säljs det på nytt..
Gammal kyckling grillas i affären..och säljs som fräsch..
Med mera med mera...
Antagligen så sker det även fiffel med s.k torra varor där datumet gått ut...varför inte?
Hej på er!

Har nyss kommit hem från Maxi i Södertälje!

Jag köpte lammkotletter och det var dagens datum och
de var märkta med halva priset!!!

Har handlat på Maxi i flera år och det är första
gången jag stöter på detta fenomen!

Undrar vad samma kotletter skulle kosta i morgon??



/Mimmi
Jag har aldrig märkt något fel på den köttfärs jag har köpt i varje fall. Färgen på färsen säger väl också en del om färskheten...

Vargo! Att göra hål på förpackningen låter drastiskt... Men det är klart har man varit ute för att ha köpt dålig färs så... Tror inte fenomenet som pratas om är så jättevanligt ändå.
Kanske så att det mest är ICA-butiker med redan rika och giriga STHLM:are som gör så här...

Alla vet väl förresten att just malet kött har väldigt kort hållbarhet osv. Men många ggr så är sista förbrukningsdag inte den sista... Men självklart är dte helt oacepptabelt att handlare märker om varor. Men att sälja ut till reducerat pris är ju helt ok.
Mjölk tex går oftast bra att dricka 1 vecka efter bäst före datum. Känner direkt på lukten om mjölken är dålig. Det beror ju mkt på vilken temperatur man har i kylskåpet. Och hur lång transporten är från affären o hem.
De flesta ICA butiker har väl ingen egen kött paketering,
i vår butik kommer den från en större kötthanterings plats, där den vakuumpack med vulkade kanter, kan därför inte packas om med ny plast och datum, vilket skulle bryta utseendet på övriga förpackningarna.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem