Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Den goda färsen..??

Den goda färsen..??

Nå vad tycker ni...om ni såg på Uppdrag granskning ikväll?

Det handlar om datummärkningsfusk i en otrolig omfattning....faktiskt riktigt chockerande fast man är luttrad..

Om ni inte såg programmet...så se det här...

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&
d=72067&lid=lista_892724&lpos=7


Länkarna blir visst avhuggna här...så ni får kopiera och klistra in adressen om ni vill komma direkt till just det programmet..
Antal svar på detta inlägg: 58
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

hade en trevlig affärs innehavare i våran by hon la köttet i frysen på natten tog fram det på morgonen och sålde det som färskt hon konka efter 1,5 år
jago!!

" Konka " betyder konkurs. Ni som inte vet. Det finns ICA-butiker runt Stockholm som troligen är utsatta för detta fenomen i en snar framtid.

Jag var i min ICA-butik för 20 minuter sedan. Det var inte en människa framför deras kött- och delikatessdisk. Lördagar brukar folk stå i kö för att köpa deras underbara sallader med utgånget datum. He,he!!

Ägaren är en mysig " gubbe " men jag vet att han har "fifflat ". Är själv utsatt för detta bedrägeri. Men det är vi nog alla. Tyvärr!!

Ni som lider av "orolig mage ". Nu vet ni varför.!!!
Centralt paketerat färs har fördelar. Köttet mals i ett kylt rum. När man packar sugs den vanliga luften ut (den innehåller syre som befrämjar bakterietillväxt) och ersätts med en livsmedelsgas utan syre.
Du får därigenom en mycket lång hållbarhet om distributionen sker med obruten kylkedja. (Hur nyttigt det är med den där gasen vet jag dock ej)

Butikspackad färs mals i ett rum med för hög temperatur, det mals lite i taget, kvarnen diskas inte förrän vid dagens slut i bästa fall. Om man dessutom använder kött som har sista datum - ja då förstår du själv att butikspackat är tveksamt om det inte är en charkuterist som hanterar detta med noggrannhet. Men sådana yrkesmän/kvinnor är ett utdöende släkte dessvärre.

Problemet med tveksam hantering i butiker är nog tyvärr stort.

Tänk dig om personalen får en bonus om svinnet kan minskas, bonus motsvarande halva vinsten av svinnreduceringen.. Då tror jag de blir väldigt uppfinningsrika för att tjäna mera pengar.

En intressant fråga är hur mycket "magsjuka" skulle minskas/hur mycket sjukskrivningar skulle minskas om butikerna skötte sig 100%igt (fast det bryr sig nog inte regeringen om)?

Vi har dock fortfarande kvar problemet med hur det slarvas i hemmen, gammal mat i kylen/frysen.

Sedan är det en annan sak att folk slänger mat bara för att ett datum gått ut. Lukt, smaka. Mjölk med gammalt datum gör du pannkaka av exvis.

Jag är dock mycket trygg med köttet från älgjakten, kött som jag och jaktlaget hanterat själv.
Annons
Birger !!

Där ser man hur kort minne man har. Du nämner trygghet i ditt älgkött.

Du har redan glömt Tjernobyl.
Ica Maxi här i Umeå som tidigare varit ut i blåsväder för sin dåliga personalpolitik, har även de dåligt kött. Jag har själv varit med om att öppna en storförpackning med lövbiff som inte alls var fräsch. det var dock inga problem med att få dubbla pengarna tillbaka, men detta var trots allt en stor olägenhet för mig, som inte bor så nära den affären och den kvällen skulle bjuda mina gäster på de inköpta lövbiffarna.
Glad var jag definitivt inte.

En av mina döttrar jobbade extra där ett tag och hade inget gott att säga om vare sig deras personalpolitik eller hanteringen av varor.
Själv så blev jag gruvligt misstrodd och förnedrad en gång när jag lurades att betala mer än jag skulle. Det är en alltför lång historia att berätta om, men den slutade iallafall med att jag fick tillbaka mina pengar.

Numera så stöttar vi vår lokala Icaaffär än mer än tidigare, även om jag inte har några illusioner om att de skulle vara mer hederliga än andra affärsidkare.
Jag har ej glömt Tjenobyl. (Tror dock att mycket kött kasserades då i onödan pga cesiumrädslan)
Lycksele kommun har tagit prover i år.
"Av totalt 21 prov överstiger endast 6 prover 300 Bq/kg, vilket är riktlinjen för övriga livsmedel som inte har ”vild” bakgrund. "
Det ser ut som om "mitt område" inte ligger så högt.

I varje fall så känner jag inget på smaken - he, he.
Man kan väl neutralisera ev problem med ett par rejäla whisky.
blir man självlysande då Birger
Nä, Birger salt med jod fixar din radioaktiva älg.
Whiskyn tar bara bort rädslan och förbättrar humöret.

Jag har alltid handlat köttet på Ica för på konsum ser det så trist ut.
Men man kanske måste tänka om?
Det grådassiga köttet på konsum som läckt blod i förpackningen kanske är bättre?
Hur gör vi nu med julskinkan. Köper jag den på ICA så är jag död innan Annandag Jul.

Eftersom inte COOP har åkt dit än så provar jag där. Då lever jag en bit in på 2008. Om jag har tur. He,he!!

Skämt åsido! Nu har vi ju näsan. Detta perfekta organ. Men det har en brist.
Kan inte känna lukt genom plast. Vargo öppnar paketen innan han betalar.
Men det kan jag inte. Jag är för blyg.
Apropå sista förbrukningsdag på varor...så visst kan man ofta använda dessa även efter det rekommenderade..
Själv så har jag testat det mesta i den vägen utan problem, men just färskt kött är i mina ögon sett, det mest känsliga och konsekvenserna av att äta skämt kött är inte heller det mest trevliga.

Det är ok tycker jag om man vill testa att äta en vara med förbrukat "bäst före* datum...om datumet gått ut vid förvaringen hemma. Men jag vill verkligen inte att den skall ha passerats med råge redan i affären! Det ger ju inte heller något utrymme för att inte genast tillaga varan ifråga.

Kolla gärna mitt senaste blogginlägg där Ica får sig en liten *bildkänga*...hihi*

http://blogg.passagen.se/anne-sofie2

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem