Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Villainbrott

Villainbrott

Nästan varje dag man öppnar tidningen så kan man läsa om ett nytt villainbrott, dag ut och dag in.
Fast det har blivit bättre, gransamverkan med polisen funka bra på dom flesta håll, och polisen syns bättre ute i dom små samhällen.

Fast jag tror att " SHERIFFEN I RYD " skulle ha en och annan åsikt om detta.
Efter att ha jagat " bovar " både dag och natt under lång tid, så storma polisen in och...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 42
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Det heter ju: Andvänd inte mer våld än nöden kräver!

Det borde kanske vara: Andvänd det våld som nöden kräver! Eller??
Du ha helt rätt Thomas2
Cicero: Vad ska du ha bössan till om den är inlåst? Om den ska göra någon nytta så ska den ju finnas tillgänglig och det snabbt.

Vapenskåp är intressant. De allra flesta är så naiva att de tror att bara för att man har ett skåp så står bössan säkert. En tjuv med lite tid på sig tar sig in i skåpet och plockar vapnen. VÄLDIGT många har dessutom nyckel till skåpet gömd någonstans i huset och om det är något en tjuv är duktig på, så är det att leta upp den. Det finns inga smarta ställen att gömma den på. Det borde vara lag på att om man har vapenskåp att man också har ett centralanslutet larm så att tjuven inte får tid på sig att öppna skåpet.
Annons
Tompaxox
vad sjutton skall ja säga? det är självklart att vapen skall förvaras inlåst och oåtkommligt för obehöriga.vad beträffar nyckel??? NEJ MIN VÄN NYcklar förekommer inte vad beträffar vapenskåp.vilken tid lever du i?
Din sista mening är förträfflig men funkar inte
CICERO
Jag har besökt oräkneliga hem där endast någon procent har kodlås till sina skåp. Fortfarande är nyckel det vanligaste.

Vad är det som inte funkar? Centralanslutna larm? Larm anslutet till larmcentral med väktaråtgärd är ju det enda som fungerar. Går larmet så kommer det någon till huset och tjuven får inte tid på sig att länsa det på ägodelar.
Tompaxox
jag har stor sympati och respekt för din kunskap i ämnet!
NEJ nyckel är ej det vanligaste FEL FEL när larmet går...vem kommer då?
2 veckor utbildard gymnasielev ? 2 veckor utbildard 50 åring överviktig snubbe kan hjälpligt springa 50m. Oså glad jag blir!!!!!!
Nähä, nyckel är inte vanligast.

När det gäller väktare så handlar det inte om att de ska ta en tjuv. Det ska komma någon till huset och avbryta verksamheten. Om väktare konstaterar brott tillkallar han polis. Det händer att även polis rycker på inbrottslarm om de har möjlighet och finns i närheten.

Sen kan man ju fråga sig vem kommer till ett hus utan larm? Där kan tjuven bosätta sig ett par dagar utan att bli störd. Nä Cicero, du sitter med en massa fördomsfulla åsikter om hur det fungerar.
Annars får man väl göra som det står på skyltar i parkeringsgarage:

TÖM HUSET SJÄLV, SÅ INTE TJUVEN GÖR DET!

Då får man inte ha mycket saker visserligen.

Eller så får man sitta hemma och aldrig lämna huset, för jag tror trots allt att så länge det finns saker som går att tjäna pengar på så kommer inbrotten att finnas. Skulle det vara så att alla människor hade exakt samma saker så skulle det ju inte vara så eftertraktat av andra.

Visst är det så att det förmodligen alltid kommer att ske inbrott och det hjälper inte att sitta hemma heller. Den typ av inbrott som ökar idag är de där det finns människor hemma. Man går in då därför att då är din plånbok, mobiltelefon, dator och bilnycklar också hemma. Har man larm så dels avskräcker man och dels så får man hjälp. Jag har det mesta av huset larmat när vi sover just av det skälet, jag vill inte vakna med en galning vid sängkanten. Eftersom jag är i branschen har jag sett hur människor mår efter att ha drabbats av påhälsning och det vill jag undvika.

De som drabbats av påhälsning sörjer oftast inte sakerna som är borta utan mår mest dåligt av kränkningen det innebär att få huset genomsökt. Saker man man ersätta men reparera de psykiska ärren är svårare för många. Särskilt barn kan må dåligt länge efter ett inbrott.
Hej.
Den här tråden verkar lite smått galen.
Från hur man, och vem som ska jaga brottslingar till hur de ska tas omhand. Fångas av polis och dödas vid första brottet, skjutas på platsen eller släppa kobror och hundar på dem.
TYCKER NI VERKLIGEN SÅHÄR!
Jag tycker att man ska titta på grundproblemet. Som Bandit skrev "oftast är det missbrukare". Det kanske finns anledning att titta på vården av de som är beroende av akohol och nakotika. Om staten satsar där kanske de kan dra ner på tjuvjakten. Jag vet ju inte om det är så, men man kan ju fundera.

Till Thomas som startade tråden. Alla får faktiskt gripa brottslingar i Sverige. Bara det sker på bar gärning, man får också återta stulet gods om gärningen är "färsk".
Rättegångsbalken 24 kap 7§ 2 stycket:
"Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman."

/Claes

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem