Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Villainbrott

Villainbrott

Nästan varje dag man öppnar tidningen så kan man läsa om ett nytt villainbrott, dag ut och dag in.
Fast det har blivit bättre, gransamverkan med polisen funka bra på dom flesta håll, och polisen syns bättre ute i dom små samhällen.

Fast jag tror att " SHERIFFEN I RYD " skulle ha en och annan åsikt om detta.
Efter att ha jagat " bovar " både dag och natt under lång tid, så storma polisen in och...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 42
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Claes !!

" På vilket fängelse kan följa". Hur skall jag veta det. Man kanske skall fråga
tjuven om han får fängelse när han står med min Rolexklocka i en handen och min plånbok i den andra.

- Nej! Det är bara böter.
- Tusan oxå. Då får jag inte röra dig.!!
- Är du efterlyst!
- Nej!!
- Ta då mina prylar och stick, men skicka självrisken!!


Hur gammal är rättegångsbalken. Troligen sedan år 1685.
Claes!

Problemet är ju att om jag lyckas och gripa tjuven på bar gärning, och lyckas hålla honom kvar till polisen kommer! Så efter förhör släpps han som regel ut igen! Ut till vadå??

Hur mycket ork har en pensionär, gentemot en "påverkad".
Använder man för mycket våld , blir man kallad till förhör, och kanske åtalad med allt som detta innebär!
Leike.
Det är ju naturligvis inte lätt för dig att veta vad som ger fängelse. Men vissa brott är ju ganska självklara och det är är ju bara själva gripandet som begränsas av att det ska leda till fängelse. Stoppa pågående brott och återta stulet gods får du ju naturligtvis alltid göra.
Just denna text är från 1984.

Thomas2.
Ja, du har rätt i att det är dåligt att de som grips ofta släpps i väntan på rättegång, men det är svårt att hålla kvar brottslingar innan man vet vad straffet ska bli.
Jag skulle nog säga att det är långt fler än pensionärer som inte har möjlighet att "sätta sig upp" mot rånare, många gånger fler än en, men det var rätten till det jag sa att vi har.
Det är ju den sheriffen i Ryd har använt sig av. Vad var det för vapen som togs ifrån honom?

/Claes
Annons
Det hänger ju lite på vad förövaren har i bagaget, om han är straffad tidigare t ex. Har han en villkorlig dom hängande så blir det till att krypa in. Man ska inte överdriva det där med för mycket våld. Det går en massa skrönor om åtal etc. Om nu tjuven springer in i en dörr sjutton gånger så kan ju inte du hjälpa det och polisen brukar inte bråka så länge tjuven åtm svarar på tilltal.

Sen avråder jag från ingripande om man inte absolut känner att man har en situation under kontroll. Man vet aldrig vad en förövare har för mix av substanser i kroppen. Alkohol och rohypnol t ex är en riktigt otäck blandning och gör att man inte känner vare sig smärta eller empati. En "pensionär" bör nog avhålla sig från alltför mycket ingripande. Dessutom än så länge sticker de flesta tjuvar om de märker att det finns vaket folk i huset.

Hur det än är så kan man alltid köpa nya smycken eller mobiltelefoner men ett nytt liv kan man inte köpa, så det är sällan värt att riskera något egentligen.
Jag sade till en tjuv att du är ett stort kräk och borde sitta på kåken. Han blev rädd som tusan och började springa som en dåre.

Jag före och han efter. He,he!!

Till alla medlemmar. Om ni ser eller upplever något brottsligt. Ring polisen.
Då händer det ingenting. Garanterat. Ha,ha!!!
Thomaxox !!

Du ha rätt, när du säger att saker som blir stulna kan man som regel köpa nya. Det är inte värt att riskera livet.

Men det vet ju tjuven, innan han går in till ett par pensionärer. Dom kan inte göra mej någonting, och sätter dom sig upp mot mej , slå jag ner dom.

Dom har alltså ingenting att riskerar. Så där står vi fönedrade, utan kunna göra någonting. Men kanske ska vi vara glada att klarat livhanken.
Japp det är just det som upplevs så kränkande av många. Att någon så totalt dissar dem och bara går in i deras hem och tar det de vill ha.

Jag har inte upplevt det själv men har kommit till många som råkat ut för det och jag vill inte byta med dem.
Heja Claes o Tompaxox, ni kan ju era saker iaf! De flesta andra har så mycket fördomar. Och sen, låt polisen sköta jobbet vare sig när det gäller att dom ska tas eller släppas, låt dom som är utbildade på dessa områden ta hand om det, och ni andra kan ägna er åt annat och låt bli så medierna får en skev bild av verkligheten. Dom kan verkligen skrämma folk med sin skräckpropaganda. Man blir mörkrädd!!
Varför tar sig tjuvarna in i vissa fastigheter. Undrar man ju.???

Det måste ju vara förhandstips. Välplanerat!!

Mer vågar jag inte säga!
Det är klart att tjuven vet var man ska ta. Särskilt om det finns vapen i fastigheten!! Det har man särkert fått förhandstips om.

Låt polisen sköta jobbet!! Ja det är klart!! När dom nu hinner komma.

Men innan dess??

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem