Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Kristnas syn på omvärlden

Kristnas syn på omvärlden

Jag håller på med ett arbete om kristendomen, jag har det väldigt problematiskt att finna information om Kristnas syn på omvärlden eftersom att det är så mixat, vissa säger att oavsett vilken religion du har så kommer du till himlen om du lever ett bra liv, andra tvärtom. Detta är bara ett av exemplen. Vad jag undrar är hur detta fungerar? Är Kristendomen bara till grund gemensamt? Varför finns det så många olika ideal inom samma religion?

Är du kristen? skriv din syn på andra religioner!


Tack så mkt !
Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: 1 2 3 4 5 Nästa »

Hej Ellez , får inte andra trosfrender skriva sin syn här?
Själv så tror ja att det är så här, du som profet hjärntvättar din skara med dina idéer, därför har du så olika tolkningar.
och det spelar ingen roll vilken religion du har, det är bara en förevändninga för att få mer pondus i predikningarna.
Och sammla skarorna mot det mål som sätts upp.
Det är därför det alltid blir konflikter emellan parterna.
Ellez, läs da Vinci Koden, den var intressant.
Ta en titt på http://www.bibelsajten.nu/visaArtikel.asp?id=97. Det kanske kan vara till hjälp.
Annons
tack för svaren, självklart får folk som är icke-kristna kommentera. Men jag vill helst ha ett svar från en erfaren kristen som läst bibeln och har en bra allmänbildning kring religionen och dess olika iniriktningar.

Skulle vara tacksom om det fanns någon?
Eller kanske någon med en länk eller e-post till en präst?

Tack!
Ellez, hur vore det om du själv sökte på internet, läste i uppslagsböcker, religionslitteratur, öppnade bibeln, sökte artiklar och arbeten inom ämnet, tog kontakt med svenska kyrkan, besökte församlingar, fråga bland kamrater om någon är aktiv trosutövare och så vidare så att även du skulle få en "allmänbildning"?
Vad är en "erfaren" kristen förresten?
Jag tycker att för att kunna få en bild av något, så måste vara insatt i det eller åtminstånde ha inblick i vad det är man ska skriva om. I just stora begrepp som "kristendom" finns inga enkla formuleringar eller svar, det gäller att sålla utifrån den fakta man tillgodogjort sig.
Det är inte lätt men försök.
Hej igen Ellez, ett enkelt sätt att få kontakt är att avtala en tid med en präst i Svenska kyrkan eller bara gå till församlingshemmet på din ort och söka upp prästen där.
Jag är säker på att han/hon ställer upp.

Annars så kom Ib med många bra tips.

Lycka till
Religion är faktiskt trams
Det enda positiva man kan säga är att religionen är en kulturbärare.
I övrigt skapar de många religionsyttringarna bara avstånd
mellan folk och individer.
Nästa stora uppgift för människan är att enas.
O då ska vi inte ha en massa trosuppfattningar
med dessas olika varianter på livsföring.
Lägg ned religioner.. o när vi ändå håller på-
Lägg ner sport också.
Det är en annan typ av företeelse där man binder sina starkaste känslor o känsloyttringar till nåt fånigt och inom klara ramar.
Typ Boll-Mål-Hurra mitt lag vann... än sen.

Problemet är att vi inte kan leva ut starka känslor i vardagslivet.. o det är därför sport o religion blir en plattform.
Men det finns ingen gudjävel på nåt moln nånstans.
O var bollen hamnar i för mål betyder nada.
Det som betyder nåt är när vi blir "nakna" inför varandra.
Men Sverige är ett toppenexempel på att det finns lite o jobba på gällande det.

Jar tror på tomten.

Tänk om hela världen bara trodde på tomten.
Då skulle alla vara snälla,och ge varandra presenter.

Snällast är alla människor på julafton,därför skulle det vara
julafton alla dagar,året runt.

Det skulle vara en fempoängare,att se Buch,ge Saddam,en
present,och be om ursäkt.TV-4 fick tittarrekord.Ha.ha

Man kan ju ha drömmar,men så vaknar man.
Du skojar väl när du säger att sport är en företeelse av ondå? Sport för ju människor närmare varann!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem