Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Kristnas syn på omvärlden

Kristnas syn på omvärlden

Jag håller på med ett arbete om kristendomen, jag har det väldigt problematiskt att finna information om Kristnas syn på omvärlden eftersom att det är så mixat, vissa säger att oavsett vilken religion du har så kommer du till himlen om du lever ett bra liv, andra tvärtom. Detta är bara ett av exemplen. Vad jag undrar är hur detta fungerar? Är Kristendomen bara till grund gemensamt? Varför finns det så många olika ideal inom samma religion?

Är du kristen? skriv din syn på andra religioner!


Tack så mkt !
Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

sport för människor närmare varann .. precis som religionen... men tänk till lite..
man väljer ett lag.. eller en religion...
o när du har gjort ditt val tillhör du en grupp med vissa värderingar..enkelt.
detta i sin tur skapar avstånd till andra utanför gruppen-eftersom man inte delar den "kultur" o stämning som finns i en annan gruppering.
behöver jag va mer övertydlig?
Där håller jag verkligen inte med dig!
Bara för att man är ett lag som tävlar mot andra, betyder inte det att man skapar avstånd till dem. Jag skulle säga att det är tvärtom. Man får massa nya vänner från andra lag när man är på turneringar och liknande. Det vet jag av egen erfarenhet.
du förstår inte alls poängen..tänk vidare
håller ju med dig att man får vänner inom kretsen för verksamheten...MEN OBSOBS...suck.. äsch tänk själv
läs mitt förra inlägg o begrunda Elias
Annons
Hej Ellez!
Såg ditt inlägg,så jag tänkte svara lite på det du ev funderade på.
Jag är själv troende (kristen) på jesus, har vandrat den hårda och jobbiga vägen fram till 1984 med missbruk,är idag 52år.
Jo Ellez,alla vill vi väl tro på nått och alla har ju rätt att tro på det som ma själv vill.
Men om man har en kristen livssyn, så kommer inte alla till himelen,för jesus säger att han är dörren till Gud, för att få komma dit går vägen genom jesus,och han är den enda vägen dit enligt bibeln, och det är åxå min klara övertygelse,utan påverkan av sk religioner.
Varför jag just skulle bli en kristen,av alla sk religioner som finns ,tror jag beror på att det finns en sanning inom oss alla,och det innebär då att man försöker finna den i något eller någon som kan hjälpa oss,att uthärda livet här på jorden,och att livet inte bara tar slut,för vore det så, är ju livet i sig, då ganska meningslöst.
I den sanningen finns jesus (kärleken själv) där jag som människa inte behöver prestera min tro,betala för den m.m.
Jesus/Gud startar inga krig,utan det är människor som krigar i Guds namn för att göra deras "religion" till den enda.
Att värna om den,fattige,ta hand om den som inte orkar,dela med sig av sitt överflöd,att kunna förlåta sin nästa,det är en kristen livsyn/levnadstillvaro,tyvärr lever/beter sig inte alla sk kristna så heller.
Många har stora behov av att förverkliga sig själv,därav bildas många religioner/sekter av allehanda slag,där människan styr över människan och inte Jesus/Gud över henne.
Buddismen,hinduismen, Katolska kyrkan, Isalm m.m.
får ju utöva sin tro på vad de vill,det finns plats för alla på vår jord där vi kan tro på olika sätt,men det finns bara en levande Gud som kan och vill älska oss med innerlig kärlek utan hat och agg och den är Jesus kristus,därför blev jag en kristen för att det är sanningen som levande gör och den är Jesus Kristus.
MVH En/Bo
Vad är sanning?

Frihet att välja?

Korståg talar om andra värderingar i den kristna tron. Så gör också kolonialiseringen av afrika och hur kristna skulle missionera. Det har väl varit med svärdet i ena hand och bibeln i andra som man har "övertalat" de otrogna hundarna att bli "civiliserade".

Den "enda" guden. Du ska inga andra gudar hava jämte mig. Säger bibeln. Inte speciellt överseende över andra religioner och trossatser med andra ord.

Den med makten bestämmer vad som är sanning idag är det väl USA i täten som talar om vad som är sanning.

Imorgon kanske ett nytt imperium som har Islam som rättesnöre då kommer det att vara "sanningen".

Så vilar sanningen i handen på den med svärdet.
det ärdags attsluta vara naiva,o inse att vi måste välja bort
saker som ersätter det egna omdömet.. dvs t.ex religion... Bo
Jesus är inte gud, jesus är barn till gud, men jesus är gud och den heliga anden.. det går inte ihop nej.

enda rätta är buddismen finns ingen gud finns bara budda.
Tack för alla inlägg! Några vettiga svar här.

En/Bo

tack för din kommentar vissa saker av det du sa kommer att komma till användning, va inte speciellt förtjust i vad du så från en kritisk synvinkel men vissa saker kan komma till användning.. Tack!

Någon mer? =)
Min erfarenhet är att det går aldrig att diskutera med en kristen om man inte själv är kristen,det är rena moment 22.
Ifrågasätter man skapelsen eller guds existens så använder de bibelcitat som "bevis".Men det är ju bibelns innehåll som jag då ifrågasätter????

Det är ju ungefär som att säga att det Hitler gjorde var fel,och det är vi väl alla överens om.Men då kan ju t.e.x ett skinhead åberopa Mein Kampf som bevis för att handlingarna var rätt.
Eller??
Janne r
Janne r: Håller helt med dig! Hopplöst! Ibland försöker jag mig på att ifrågasätta och "motbevisa" att gud finns, har nämligen en vän som är kristen. Men det går verkligen inte att föra en vettig diskution, alla regler är ju borta till och med fysikens.
Men kan vara rätt kul ibland ändå.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem