Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Kristnas syn på omvärlden

Kristnas syn på omvärlden

Jag håller på med ett arbete om kristendomen, jag har det väldigt problematiskt att finna information om Kristnas syn på omvärlden eftersom att det är så mixat, vissa säger att oavsett vilken religion du har så kommer du till himlen om du lever ett bra liv, andra tvärtom. Detta är bara ett av exemplen. Vad jag undrar är hur detta fungerar? Är Kristendomen bara till grund gemensamt? Varför finns det så många olika ideal inom samma religion?

Är du kristen? skriv din syn på andra religioner!


Tack så mkt !
Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

ja,den kristne plockar direkt upp bibeln om han e trängd.
Bebop:
//Om mänskligheten nån gång ska enas, så är det inte genom att ersätta tron med det du förespråkar, icketro.
Istället är det respekt för vars och ens särart och vars och ens tro som ska ligga till grund för enandet//

Särart..hmm.. grejen är att vi människor gärna vill tro att en viss gruppering är en "särart" inom mänskligheten.
Men jag förespråkar att vi är mer lika varandra egentligen ,än olika.
O jag skrev tidigare ,om att enas som människor, att"vi måste bli nakna inför varandra"
Att bli nakna för varandra inom en viss grupp med vissa inom gruppen godkända normer är inte lösningen.
Därför vill jag lägga ned religion.
Att kunna möta en människa på djupet där denne bara representerar sig själv borde vara alla förunnat.
Men så är det inte...tyvärr.
Jahaja, har nu tagit del av "Bebop":s föga smickrande omdöme om min person...vilsen, skriver du? nåja, de flesta som känner mig brukar annars benämna mig som en kille med benen på jorden! Ateist, skrev jag, kanske det var fel uttryck, existensialist, kanske är ett mera träffande ord...
Vilsenheten eller inte, jag trivs alldeles utmärkt med min livsåskådning och min själ är definitivt inte svag för att jag lämnat andemakterna, dess profeter och deras skrivna budskap ryggen, snarare tvärtom! Känner mig riktigt stark!
Sedan detta med att jag förnekar det ej påtagliga, var finns felet med det? Jag har alltid ifrågasatt det ej påtagliga, det ej existensiella, det påtvingande ekumeniska tillika moraliska pekpinneriet, jag har funnit mig själv och ser min omvärld, lever mitt liv efter de förutsättningar som finnes, det räcker så bra så!

Varför jag bor i Kiruna? Tja...så blev det o jag trivs bra med det, välkommen hit, så kanske du förstår varför!
Det är fel o bo nånstans över huvud taget.. speciellt i Norge t.ex
Annons
Hej!
Jag känner att jag måste kommentera framförallt Rob:s inlägg om mössen.
Jag anser att det är precis lika sannolikt att Jorden byggts som en gigantisk dator nånstans långt bort i rymden, som att det ska finnas ett "väsen" som vi kallar Gud.
Var det inte Karl Marx som sade att religionen är dew fattigas opium? (rätta mig gärna om jag har fel). vad jag vill komma fram till är att människan alltid har känt ett behov att slippa ta ansvar för allt som händer. Därför uppfanns religionen.

Vi som känner oss säkra i oss själva och är vana att ta ansvar för våra handlingar. vi behöver inte religionen.
OBS! Alla människor har en valfrihet, väljer man att tro, så är det en grundläggande rättighet. det är absolut inte det jag bemöter. Men ur rent sannolikhetsmässig synvinkel, så vill jag påstå att Liftarens guide historien är precis lika sannolik (och ofantligt mer tilltalande) som religionens syn Jorden och universum.

Tack för ordet!

skrivet av...... en Malmöit i Stockholmsexil.
(var tvungen att göra ett inlägg i "bo-debatten", som jag inte riktigt förstod varför den uppkom)
Jo just det.... vill bara passa på att tacka Daniel, Göcke o alla andra som har gjort detta forum till en väldigt intressant läsning på daglig basis. Det är så skönt med eett forum där saker o ting verkligen diskuteras istället för att det direkt blir pajkastning på sandlådenivå.
Nu ska jag va tyst o återgå till DN.
Hej Ellez!

Man skulle kunna säga såhär: Kristendomen är den enda religion som har begreppet NÅD! I alla andra religioner finns inte den läran. Detta betyder inte att "alla vägar bär till himlen" för den skull. I andra religioner beror allt på vad DU kan göra och hur du PRESTERAR för att få "det eviga livet". I Bibeln, eller i Gamla Testamentet (GT) ser vi denna gärningslära också förvisso......men detta var som sagt under den s.k "lagen" eller det Gamla testamentets tid. Ett mer korrekt ordspråk är egentligen FÖRBUND......Gamla förbundet och det Nya Förbundet! I den hebreeiska grundtexten finns ordet "diateke" med när Herren talar om det Nya Förbundet som han ska sluta med sitt folk....dvs Nya Testamentet/Förbundet.
Vart vill jag komma? Jo, det gamla förbundet var ett "gärningens" förbund, ett förbund som inte far fullkomligt. Herren/Gud gjorde klart att han skulle sluta ett nytt förbund, ett NÅDENS förbund "genom sin son Jesus Kristus". Alltså.....genom Jesu offerdöd/ställföreträdande offerdöd och totala seger över synd, så finnes det frälsning genom honom, tron på Jesus som Guds son, och att han har forsonat DIN synd. Som du ser så handlar det inte om vad DU/VI har eller kan göra genom goda gärningar.....utan om TRON allena, i första hand. En gåva av nåd som är fritt för var och en att ta emot.Det är detta som kallas för "korsets dårskap" Det verkar alldelses för enkelt! Men det är av nåd!! Alla andra religioner har gärningslära som "frälsande sanning".

En annan stötesten är just att kristna verkar så överlägsna på ett sätt. Vad menar jag med "överlägsen"? Jo, just det att kristna kan ha en attityd som säger "vi har den enda rätta sanningen". Varför är det så?? Om man tittar i andra religioner så kan man se att de har sin övertygelse om enda vägen till "vad de kallar för gud eller evigt liv"......vägarna kan vara många! Men Bibeln är den enda skrift/auktoritet som gör anspråk på att vara DEN ENDA vägen till Gud. Det är det som är det exklusiva och utmanande.

Jag kan fortsätta hur länge som helst! Detta har jag tagit i mycket stora drag för att inte komplicera allt för mycket. Det bästa är om du istället konkretiserar mer specifikt om du undrar över något. Själv är jag förkunnare av evangeliet och läser teologi.

Mvh///Daniel
Daniel G har du då suttit och lusläst alla andra "biblar" och heliga skrifter (som då inte rör karma) eftersom du säger att boken du förkunnar är DEN ENDA som gör anspråk på att vara helt rätt?


En del har skrivit att valet med en religion har att göra med att man vill slippa ta ansvar och kanske inte har så stort förtroende för sig själva.
Det kanske finns nåt i det? Man kanske vill söka tröst någonstans, eller ha något att luta sig mot om ingen annat finns.

Men det största andelen religösa tror jag kommit till genom att man föds i en religiös familj och sedan har gått till kyrkan, lärt sig att be varje kväll och allt mer vad det innebär. Sen har det fortsatt så.

Så skrivet ovan kanske inte stämmer i så många fall.
Till Rob och Elias:

Först till Rob.......när jag avser heliga skrifter så utgår jag ifrån de som brukar kallas för "världsreligionerna". Några andra "heliga" skrifter finns väl knappast?? Och, nej....jag har inte lusläst dessa......men man kan ändå få en förståelse om grunderna i tron genom ett närmare studium av dem. Bibeln har en enorm trovärdighet som skrift som saknar motstycke i den litterära kontextens historia. Bl.a har man funnit de s.k "döda havsrullarna i mitten på 1900-talet och över 3000 skriftliga och avskrivna kopior av de ursprungliga originalen. Utöver detta finns en mängd även från kyrkofäderna osv. Även utombibliska texter (personer som levde i Jesus samtid) stöder hela detta Jesus person och liv/det han uträttade. En sån sak som från händelse till nedtecknande är ju intressant. Kända historiker menar att dokument som blivit nedtecknade 300-400 år efter händelsen, räknas som till viss del trovärdigt. Även en "sägnen" finns det en aning sanning i även fast det knappast kan räknas som helt trovärdigt vittnesbörd. Till exempel då evangelierna i Nya-Testamentet.......där räknar man med att nedteckandet i absoluta fall aldrig överstiger 40år.......i många fall rör det sig om 7-10 år efter händelsen......dessutom finns det så många andra skriftliga kopior av dokument som nästan är identiska med varandra, som i sin tur bygger denna trovärdighet som religion. Varför tror du att man genom historien varit så angelägen att bevara detta budskap? Varför firar vi t.ex jul och påskhögtid och varför är söndagen en röd dag?

Till Elias: Du har faktiskt en poäng i det du säger att många föds i en kristen familj och med allt vad det innebär. Det har blivit en stagnation i kristenheten idag där tron går i "generationsarv" i ett slags obibliskt "familjeföretag" som jag kallar det. Detta har ingenting med kristen tro och dynamik att göra. Evangeliet är ett ställningstagande och saning som VARJE människa ska ha rätt till.......rätt att tro på eller förkasta. Vet dock att det ligger en enorm kärlek och valfrihet i de båda ställningstagandena, men vi skördar själv konsekvenserna av våra val.
När jag läser i "väckelsehitorien" så ser jag att det finns en oerhörd kraft och upplevelse (som än idag är verksam i världen) för de människor som vill ta emot Kristus i sina liv. Dessa väckelser har påverkat hela samhällen med dess infrastruktur och moral etc. Väckelsen i Wales under 1900-talet var en sådant exempel. Där nästan hela staden tog emot Kristus Jesus som sin personlige frälsare i sina liv. Hela staden blev fullständigt reformerad i dess grundvalar. Pingstväckelsen i Sverige orsakade många märkart förvandlade liv och många kom till tro (ej redan kristna). Än idag pågår väckelser som dessa runt om i världen.....den kanske största i Kina. Man räknar med att ca 1500 människor, varje dag, böjer sig frivilligt för Jesus Kristus! Det är bara i Europa som det går åt andra hållet (det kan man ju fundera över varför).

Kristen tro är inget man växer in i, även fast man växer upp i kristet hem, det är ALLTID en personlig tro och ställningstagande. För att man växer upp i kristen familj gör inte mig till kristen och räddad för evigheten för den skull.




men herregud
-sluta va religiösa.
koncentration por favore.
..gamla böcker..gamla läror
Människans vilsenhet..o..SVARET!!!!vad e SVARET????

men snälla ni.. sökandet finns insprängt i generna-visst.
-men SVARET... sorry ladies and gentlemen.. svaret e humbug.
Svaret är "rationella" fantasier i olika tappningar beroende på var man e född o vilken bok man får i handen.
Tillgodose sökandet med realism.
DIN realism.
Skippa sport-skippa religion.. det är precis samma halleluliastämning o samma innebörd.
Vill du verkligen vara del i en masspsykos?
Tänk efter-gör inte som alla andra-oavsett ämne




Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem