Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Kristnas syn på omvärlden

Kristnas syn på omvärlden

Jag håller på med ett arbete om kristendomen, jag har det väldigt problematiskt att finna information om Kristnas syn på omvärlden eftersom att det är så mixat, vissa säger att oavsett vilken religion du har så kommer du till himlen om du lever ett bra liv, andra tvärtom. Detta är bara ett av exemplen. Vad jag undrar är hur detta fungerar? Är Kristendomen bara till grund gemensamt? Varför finns det så många olika ideal inom samma religion?

Är du kristen? skriv din syn på andra religioner!


Tack så mkt !
Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: «1 2 3 4 5

Till blixtrar nr1:

Precis.....och vart är du född och vad har präglat dig genom livet?

Om det inte finns någon objektiv sanning i samhället, existerar det då något som är "rätt" och "fel" över huvud taget?? Studera begreppet "sanning" och du kommer därefter få en lite ödmjukare attityd i debatten. Kan hjälpa dig en bit på traven genom att påstå att sanningsbegreppet är en trancendet verklighet utanför den egna människan. Dvs även vad du tycker eller tror utifrån ditt eget jag/önsketänkande så står den "trancendenta" sanningen kvar som ett faktum. Hur mycket du försöker intla dig själv om att din medmänniska ljuger om sin påstådda andliga erfarenhet, så är ändå sanningen en faktum att din medmänniska faktiskt HAR upplevt någonting. Människan trodde i sin enfald för länge sedan, och brist på annat, att jorden/världen var platt! Trots sin totala "övertygelse" stod den "trancendenta" sanningen kvar som ett urberg att jorden faktisk var/är rund. Nåde den människan som då påstod att jorden var rund.....ja, nog blev han säkerligen "dåreförklarad"alltid. Kanske hade de ifrågasatt vilken planet han var född på och vilka toktiga böcker han läst under sin uppväxt.


Sida:
« 3 4 5


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem